/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Købe bil af privat sælger der ikke ejer
Fra : garfieldpbj
Vist : 803 gange
20 point
Dato : 30-03-12 08:18

Hvordan sikrer man sig at det er OK at købe en bil af en privat sælger der ikke ejer iflg. reg.attest der påstår bilen er vidresolgt hurtigt, og derfor ikke omregistreret?

Er det nok at der foreligger en handelsaftale med sælger som køber fra ejer?

Eller kan ejer eller sælger optage pant i bilen indtil den omregistreres i mit navn (som sælger ønsker at gøre)

Mvh
Peter

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-12 08:26

Her bør alarmklokken ringe.

Hvis bilen tilmed er et for godt tilbud, er der formentlig fup med i spillet.

Lad være. Der er masser af regulære tilbud på brugte biler.

Hvis du kan få registreringsattesten at se, kan du jo kontakte den der er registreret som ejer, og høre lidt om sammenhængen.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 30-03-12 08:32

HOLD DIG LANGT VÆK.
DET LUGTER MEGET.

vci200

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 30-03-12 09:35

Har de den originale registrerings attest ?
Det være en meget billig bil hvis sælger ikke ønsker at omregistrere den selv først.

Kommentar
Fra : garfieldpbj

Dato : 30-03-12 09:54

Den originale attest skulle modtages med posten i dag (men jeg kom til at tænke på det nok ikke er sælgers navn der er på...)

Bilen koster under 30.000

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-03-12 10:50

Sælger skal omreg bilen senest tre uger efter ejerskab. Hvor længe har sælger ejet bilen?
At sælger har den originale reg-attest er ingen garanti for at det er hans bil.
Se kvittering at se, fra den tidligere ejer/sælger.
Kontakt den som står på reg-attesten for at høre ham/hende om deres tidligere ejerskab.
Komntakt politiet for at høre, om den er meldt for stjåldet.
Salget kan være reelt nok, men du skal undersøge flere muligheder, da der kan være tale om flere fælder. Er der andtre "økonomiske ejere" = gæld/skyld/pant i bilen?

Kommentar
Fra : garfieldpbj

Dato : 30-03-12 10:57

Den er tjekket for pant* ud fra nummerplade og stelnummer som passer sammen, med det der står i bilen.

Umiddelbart ville jeg kræve at se en kvittering for handlen med den der står som ejer, og yderligere vil jeg som standard helst omregistrere bilen sammen med sælger - ved ikke om det er sikkert at lade ham gøre det, hvis jeg kører med bilen og en underskrevet handelsaftale?

Historien er at sælger har købt bilen af ejer gennem en forhandler i sidste uge, men nu ikke vil eje den alligevel.

Jeg prøver at høre politiet.

Mvh
Peter

* Via bilbogen online:
https://www.tinglysning.dk/tinglysning/forespoerg/bilbogen/bilbogen.xhtml;TDK_JSESSIONID=JqTwP10S7133DlTJ6mx8LJQdtP2MwWRPG9rPMm3CfJ6MjDjgQJSD!-1425110770!1036862201

Kommentar
Fra : garfieldpbj

Dato : 30-03-12 11:10

Politiet siger ok når de slår den op passer de data jeg har, og den er ikke meldt stjålet - dog som politiet siger kan ejeren jo være på ferie. Men hvis jeg får en kopi af en tidligere handel skulle jeg vel være sikret?

Mvh
Peter

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-12 13:05

Det mest nærliggende er, at ham der vil sælge bilen har købt den og så har fortrudt, muligvis/sandsynligvis fordi bilen er i dårlig stand, eller den mod forventning skal synes før den kan omregistreres og derfor sælger den videre med det samme.

Det du bør koncentrere dig om er, om bilen er i god stand i forhold til prisen og om den kan omregistreres uden at skulle til syn først, medmindre du selvfølgelig køber den på de præmisser, at den skal til syn.

Det er sådan set ligegyldigt hvis navn der står på registreringsattens, det er ingen garanti for ejerskab i sådan et tilfælde hvor en person køber og sælger videre igen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-12 13:08

Citat
Eller kan ejer eller sælger optage pant i bilen indtil den omregistreres i mit navn

Hov, det overså jeg lige.

Hvis du betaler bilen og sørger for en kvittering på det, så kan en sælger ikke kræve at få pant i bilen på nogen måde.

Men årsagen til han gerne ser bilen omregistreret hurtigst muligt er nok fordi den treugers periode der må gå før omregistrering er ved at løbe ud når han ikke har regsitreret bilen til sig selv (den gælder nemlig fra den dato bilen afhændes af den person der står på registreringsattesten)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-12 13:16

Jeg har lige læst dit andet spørgsmål og også svaret på det.

Hvis det er samme bil...så bliv væk fra den sælger, han lyder fandme fordækt

Kommentar
Fra : garfieldpbj

Dato : 30-03-12 13:37

Hej igen, ja det er samme bil...

Eller rettere sagt har ikke set attesten endnu, så ved ikke hvem der står som ejer, men er næsten overbevist om det ikke er sælger.

Men er jeg ikke sikret hvis jeg gør flg.:

Får bevis for at han har købt bilen af den der står som ejer på reg.attest..
Skriver fdm aftale om at jeg har købt den?

og så ved jeg ikke med omregistrering - skal jeg kræve at komme med eller er det ok, vi skriver i aftalen han skal omregistrere den?

Kommentar
Fra : garfieldpbj

Dato : 30-03-12 13:38

glemte en ting, hvis jeg lader ham omregistrere beder jeg om en kopi af den originale attest, og at han sender kvitteringen for omregistrering til mig. (der går vel lidt tid før jeg kan se på tastselv at jeg er ejer?)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-03-12 14:43

Du har vist ikke handlet brugt bil tidligere

Sæt dig ind i reglerne før du køber/sælger en brugt bil.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 30-03-12 15:42

hi hi kom ikke for tæt på sådan nogle de er farlige det lyder ikke rigtigt

Kommentar
Fra : garfieldpbj

Dato : 30-03-12 16:54

jeg synes jeg har sat mig ind i en del om "standard-handel" det mistænkelige og det jeg ikke kender til opstår når man handler med en der ikke er ejer iflg. reg.attest.!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-03-12 17:31

Har du fået dit forsikringsbevis ???

Kommentar
Fra : garfieldpbj

Dato : 30-03-12 17:47

forsikringsbevis er på vej..

sælger snakkede dog om man kunne få et ved en forhandler også - men ved ikke om dette er lovligt?

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 30-03-12 18:39

der findes mange andre bilér der ude :) kør den dog til FDM og få den tjekket.
og tag selv med på motorkontoret, så får du en kvittering med det samme.
Jeg ville nok finde en anden , lyder lidt underligt for at spare de 400 kr

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 30-03-12 18:42

Jo, du må godt få et forsikringsbevis hos en forhandler. Men det undrer mig meget med den registrerings attest. Den følger normalt bilen i en reel handel ( og pas på, at der ikke er tale om en kopi ) og sørg i givet fald for, at sælger skriver under på, at bilen er gældfri og ubehæftet.
Jeg ville nok også insistere på, at omregistrere med det samme i dit sted. Har du sidste godkendelsesdato ? Og sikret, at du ikke står med en indkaldelse til syn om 14 dage ?
Jeg har prøvet, at købe en bil med " ca. 6 mdr til syn" . Jotak, indkaldelsen kom samtidigt med registr. attesten.

Kommentar
Fra : garfieldpbj

Dato : 31-03-12 11:37

nu viser det sig sælger ikke vil oplyse navn på ejeren og heller ikke vil vise nogle slutsedler - han påstår dog at have den originale attest, som jeg dog ikke har set da den først er modtaget idag.

men er det ikke stadig problematisk at købe så, selvom jeg tager med hen og omregistrerer?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-03-12 12:15

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/biler/Koeb-af-brugt-bil/Papirer?tc=C1C895EE15994E5BA6956A6BFD1C0D87

Citat
Her kan du se, hvad FDM anbefaler, at du tjekker på registreringsattesten:

Jeg ville holde mig langt væk fra den handel.