/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Suzuki Alto går ud
Fra : TromasK
Vist : 2406 gange
20 point
Dato : 28-03-12 15:07

Har en alto fra 05 som indtil for nylig har kørt upåklageligt. Den starter fint bortset fra at den er begyndt at lyde som en totakters dieselbil fra før starwars. Men den kan fint køre. Efter ca. 30 km begynder der at komme en hvine/skrige lyd og kort efter går motoren ud. Det er sket et par gange og jeg kan godt starte den og køre et par meter men så dør den igen. Først når motoren er kold kan den køre igen. Der er skiftet tændrør, batteri, olie, renset egr ventil og skiftet luftfilter for nylig men intet har hjulpet. Der er 2 problemer, at den lyder som en 2 takter og at den går ud når den bliver varm. Hvad kan det skyldes ?
Vh. Tromas

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-03-12 15:39

Det kan være så meget forskelligt. Det er meget svært ud fra summariske beskrivelser at gætte på sådanne fejl i moderne computerstyrede indsprøjtningsmotorer.

Start med art få udlæst data fra computeren. Det siger meget mere.

Du kan købe dig fattig i dumme udskiftninger af tilfældige dele, som nogen gætter på.

Selv ville jeg have et godt øje til ventilindstillingen. Men det er rent gæt.

Kommentar
Fra : TromasK

Dato : 28-03-12 16:23

Det er jeg også bange for at det er, den lyder som en kutter og motoren ryster helt vildt meget når den står i tomgang. Det er vel et mekanikerjob og ikke en DIY opgave ? Hvad koster det at få lavet ca. ?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-03-12 18:29

Det kan lige så vel skyldes forkert timing. Enten af tænding eller indsprøjtning - måske endda en kombination. ( Især hvis tandremmen er hoppet en tak )
Det bedste du kan gøre er, at få udlæst fejlen som Transor så rigtigt skriver. Og få så samtidigt et overslag på en reparation. Du kan udskifte fra nu af og til dommedag, - måske endda uden, at ramme fejlen(e).
Alternativt kan du måske låne Haynes manual på biblioteket og systematisk gennemgå ventiljustering, kontrol af tandrem etc. men igen: få en udlæsning af fejlkode(rne) .

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-03-12 18:47

Toppakning!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-03-12 23:47

Det første problem leder tanken hen på slidte dysser (hvor meget har den gået). De bliver med tiden mindre skarpkantede og forstøver dermed dårligere.
Lyden du beskriver minder om lyden af et oliefyr, der er ved, at løbe tør. Hvis det er samme type pumpe, der sætter tryk på brændstoffet til dysserne i fyret og en bil, kunne det være en kombination af slidt brændstofpumpe, snavset brændstoffilter og for tæt tankdæksel.
Det sidste afsløres nemt næste gang, bilen går i stå. Så vil tankdækslet være svært, at skrue af og det vil give samme lyd, som når man åbner et glas rødbeder første gang.

Kommentar
Fra : TromasK

Dato : 29-03-12 00:53

Den har kørt 98342 km. og tankdækslet er altid meget stramt, siger nærmest en pffsss lyd når man åbner.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-03-12 05:11

Det lyder som undertryk i tanken. Prøv næste gang den går i stå, at åbne tankdækslet og se om den så er til at starte med det samme uden skrigelyd, for så er det tætte tankdæksel en del af fejlen.

Kommentar
Fra : zorenS

Dato : 09-05-12 10:03

Hvad gør man så for at undgå undertryk i tanken? Borer hul i dækslet?

Kommentar
Fra : zorenS

Dato : 09-05-12 10:05

Hvad gør man så for at undgå undertryk i tanken? Borer hul i dækslet?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-05-12 05:47

Ja eller borer et lille hul i studsens overside.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-05-12 05:49

På den anden side, når den har kørt upåklageligt er der vel en udluftning som bare er tilstoppet.