/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bliver det nye hus for varmt?
Fra : tjuel
Vist : 665 gange
300 point
Dato : 25-03-12 21:15

Hej!

Vi skal bygge nyt hus og har i den forbindelse besøgt mange huse og talt med folk som har bygget hus de senere år.

Vi har hørt og oplevet at rum som vender mod syd bliver meget varme når solen bager, måske ofte forår og vinter. Ventilationsanlæggene virker ikke til at kunne klare opgaven.

Er det et reelt problem ved nye velisolerede huse, eller skyldes det konstruktionsfejl og brugerfejl?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-12 21:36

Ja, der kan blive for varmt i sydvendte stuer med megen glas,
i mit nuværende hus har jeg stort udhæng og dermed ikke de store problemer.

I mit forige hus lavede jeg en overdægning med lodrette planker foran,
afstanden mellem dem varierede efter beregniger af sol lysets indfaldsvinkler,
resultatet var det samme, solen kunne ikke direkte opvarme for meget...

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 25-03-12 22:14

Man kan komme til, at bruge mere energi på at køle huset, end at varme det op. Tjek det her ud: http://ing.dk/artikel/98332-glas-med-indbygget-solafskaermning. Eller et varmeflytningsanlæg. I så fald er 3773 din ven.

VH

Klemme2006

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-03-12 22:36

Der er ikke meget overophedning, som ikke kan klares med åbne vinduer eller en markise.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-12 09:38

Det hedder en Pergula, den jeg lavede, se her næst nederst:

http://www.udeliv-markiser.dk/velkommen/udestuemarkiser.html

men min var konstrueret med varierende afstand efter solindfalds beregning...