/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Stempelmærker på haglgevær
Fra : HasseMads
Vist : 2116 gange
40 point
Dato : 24-03-12 16:23

Håber der er nogen, der kan hjælpe!

1.
Findes der et elektronisk opslagssted, hvor jeg kan finde
tegninger/fotos af stempelmærker herunder trykprøvningsstempler og disses betydning.

2.
Kan man købe sortkrudtspatroner til en kal. 12 (til en ældre Pieper Bayard med udvendige haner)

Med venlig hilsen
HasseMads

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-03-12 18:51

Et lidt underligt formuleret spørgsmål--er du jæger? har du jagttegn?
I så fald burde du selv vide det.

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 20 point
Dato : 26-03-12 17:32

Gerhard Wirnsberger, Beschusszeichen,
Gunmakers guild LondonNotes on the proof on shotguns and other small arms,
Bechusszeichen af Hassel,
Kleiner Lexikon der Beschusszeichen.
"Proofmarks", der er udgivet i USA
"Gun digest" fra 1950 til 1975, der er et land hvert år

Prøv på dit lokale bibliotek, hvor man sagtens kan hjemtage bøgerne fra bogtanken i Kjøwenhavn. Og det koster ikke noget

+ links til nettet.

Gun Barrel Proof Marks
www.dave-cushman.net/shot/proofmarks.html - Oversæt denne side

Markings on gun barrels and other gun components that indicate the level of pressure, calibre and standards that a weapon is fit for in service.
Proof Marks - Blue Book Publications
https://store.bluebookinc.com/Info/PDF/Firearm/Proofmarks.pdf

Firearm Proof Marks, Arsenal & Inspector Marks
proofmarks.tripod.com/englishproofs.html - Oversæt denne side
manufacturers identifying marks, more commonly referred to as Proof Marks, Arsenal or Inspector Marks.

Damascus Barrels
damascus-barrels.com/Belgian_All_Proofmarks.ht... - Oversæt denne side
30+ elementer – COM, ALL RIGHTS RESERVED. BELGIAN PROOF MARKS ...

Mark Number
Description

Bore diameter in millimeters. Until 1894, stamped in .02mm ...
initials of M. Champiomont, used to designate provisional proof for ...

Proof test - Wikipedia, the free encyclopedia
en.wikipedia.org/wiki/Proof_test - Oversæt denne side

Proofmarks
bertock.home.xs4all.nl/page26/.../page32.html - Oversæt denne side

Omkring sortkrudtspatroner i kal. 12:
Det er vd at være nat med sortkrudtspatroner hos forhandlerne. Men du kan da altid forsøge at ringe til dem - eller få en aftale i stand med en hjemmelader.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-03-12 17:34

Den typiske hjemmelader genkender du på hans gangart. Han går meget, meget let hen over underlaget og kigger ofte over skulderen. Ser han en politibetjent eller patruljevogn - så er han pist - væk.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-03-12 17:15

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-03-12 18:51
--------------------------------------------------------------------------------
Et lidt underligt formuleret spørgsmål--er du jæger? har du jagttegn?
I så fald burde du selv vide det.
---------------------------------------------------------------------------------

Det er sgu' en underlig opførsel dabj lægger for dagen i sit svar til HasseMads; specielt når man ved hvor travlt han har med at skose andre om manglende god opførsel på kandu !! Vorherre bevares

Men stort cadeau til Tonganeseren for din viden og ikke mindst din gode vilje til at hjælpe !

ØV4

Godkendelse af svar
Fra : HasseMads

Dato : 28-03-12 07:35

Tak for svaret Tonganeseren.

1000 tak for dit uddybende svar. jeg går straks i gang.
mvh
HasseMads

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-04-12 19:15

Tak for poingene - og jeg står altid til rådighed - hvis det er noget, jeg har forstand på.

Mvh.'
Tonganeseren