/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
pus eller glasfilt
Fra : carlo3
Vist : 1445 gange
100 point
Dato : 18-03-12 17:31

Jeg er lige startet på nyt køkken. Det glasvæv der var på vægene, kunne rives af i hele baner.
Det skal jo pudses op da der er små skader og der skal rilles nyt el ind i væge.
Men skal der så bare males med en god maling eller skal jeg sætte glasfilt op og derefter male.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-03-12 17:36

Hejsa.
Vi fik sat filt op og har absolut ikke fortrudt det.

Kommentar
Fra : carlo3

Dato : 18-03-12 17:43

Ok. Men Hvis jeg kan ungå at sætte filt op på 4 væge, i et stort køkken så bliver jeg glad. Men Hvis det ligefrem er en dårlig ide, ikke at sætte det op.
Der er nok at lave.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-03-12 18:16

Dårlig ide...ved det ikke. men det er vel smag og behag.
Du kan sagten undlade det ...helt op til dig selv.
Problemet er jo ikke at sætte det op for der er ikke noget der er nemmere.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 18-03-12 18:53

Det handler om at skelne. Glasvæv er vævet og tykt og har en struktur af små tern. Det dækker over småfejl og nogen kan lide udseendet. Glasfilt er tyndt og jævnt og bruges til at holde sammen på en overflade, der gerne vil sprække eller til at styrke en overflade. Underlaget skal være perfekt glat og jævn, for filt skjuler absolut ingenting. Et sandkorn fra pudsen bag filten ser grimt ud og fejl kan mig bekendt ikke rettes, i modsætning til hvis der ikke er filt på.

Altså kan du lappe hullerne og sætte væv op, eller du kan lappe hullerne, finpudse eller spartle (hele overfladen til professionel standart) og evt. sætte filt op, for at styrke overfladen. Efter min mening giver det ikke mening at sætte filt op på en pudset væg, medmindre, der er rørvæv på forskalling eller andet af den slags som underlag for pudsen. Tværtimod - spm gør-det-selvmand kan du opleve at der er buler, ridser eller andre uensartetheder, der først viser sig efter første lag maling. I så fald er det surt at have sat filt op. Men som sagt: væv vil dække den slags.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-03-12 13:33

Husk også forankrigngsgrunder, ellers forsvinder malingen ind i puds eller filt.

Man kan dog få filt med indbygget grunder. Det er tilsvarende dyere.

Jeg ville pudse så pænt som muligt. Derpå lidt sandspartel med en meget bred spartel , som kan gøre det mere glat end muligt med puds alene. Forankringsgrunder og to lag maling.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-03-12 18:53

du vil fortryde hvis du ikke sætter filt op over det hele. en pudset væg bliver aldrig ens i strukturen som filten bliver.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-03-12 19:33

Hvis du skal sætte glasvæv/filt op, så uanset om det er det fine eller det grove, så kan alle ujævnheder ses, så det er vigtigt at få overfladen repareret.

Jeg ville ikke undvære mit glasvæv i køkkenet. Det er malet med en højglans maling til køkken. Det kan vaskes af i "næsten" uendelighed.

Overfladen i puds er meget svær at holde ren.

Måske en lidt større arbejdsproces lige nu, men det lønner sig i længden.