/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
lav timeløn
Fra : tararam
Vist : 826 gange
40 point
Dato : 15-03-12 23:04

Jeg havde bedt om flere tilbud vedr. en større ombygning af lagerhal, og blev overrasket over et "Dansk" firma, med postadresse i Rumænien kunne udføre arbejdet næsten til den halve pris af de andre tilbud jeg havde. Arbejderne var selvfølgelig fra Rumænien.
Den danske ejer af firmaet sagde det var helt regulært, og EU-reglerne er sådan udformet at hvis firmaet var drevet fra udlandet og arbejderne udlændinge - så kunne det gøres langt billigere, da der ikke skal betales skat i DK.
Kan det være rigtigt, at ved bare at have en udenlandsk postbox - så slipper hundredevis af "danske firmaer" for at betale skat i DK.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 15-03-12 23:09

En postbox er ikke helt nok, men det er korrekt at et firma der arbejder fra udlandet, og har omkostninger til udenlandske medarbejdere, skal naturligvis ikke betale de samme skatter som et dansk firma med danske medarbejdere, de slipper dog ikke for alle omkostningerne, men for de fleste håndværksvirksomheder, er lønomkostningerne den tungeste del af budgettet, så ved at ansætte rumænere der kan arbejde for en lavere løn end danskere, så kan de som regel lave arbejdet væsentligt billigere.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-03-12 23:54

Medarbejderne skal selvfølgelig betale skat af det arbejde de udfører i Danmark, og altså af den indtægt, de har i Danmark, og firmaet slipper heller ikke for ar være moms registreret i Danmark, så den holder ikke helt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-03-12 02:24

Citat
Medarbejderne skal selvfølgelig betale skat af det arbejde de udfører i Danmark, og altså af den indtægt, de har i Danmark, og firmaet slipper heller ikke for ar være moms registreret i Danmark, så den holder ikke helt.

For ikke at glemme at man gennem skatten betaler for at vores egne arbejdsløse danske håndværkere kan få mad.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-03-12 07:01

Medarbejderne skal ikke nødvendigvis betale skat i Danmark, de første 3 måneder af en ansættelse betales der skat i hjemlandet, og det er de færreste der er her mere end 3 måneder ad gangen, måske netop af samme årsag

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 17-03-12 09:07
Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 18-03-12 15:07

Og rumænerne skal huske at overholde den overenskomstmæssige løn inden for det gældende fag/branche.
En Dansk håndværker har generelt, mere end den overenskomstmæssige løn.
Inden for byggefaget ligge overenskomsten på ca. 115 - 130.kr alt efter fag/branche.
Oveni komme der en lokal lønaftale på mellem 40-100.kr
Så i sidste ende kommer en Dansk håndværkers timeløn op på 155-220.kr i timen og ikke 115-130.kr + ferie og pension...
Derfor denne forskel i prisen.....

Problemet er bare at hvis udviklingen forsætter i den retning, køres byggebranchen stille og roligt i sænk. Ingen Dansk håndværker kan/vil gå til 115.kr i timen . (leveomkostninger)
Det er ikke kun byggebranchen den er galt med.... Det er alle brancher der stille og roligt bliver ramt på denne måde. Men du kan jo vælge at få det billigt og på den måde være medvirkende til at branchen fyrer folk og ansætter udlands arbejdskraft.
Alle de rettigheder, ferie, pension, arbejdsmiljø m.m. man har kæmpet for de sidste 100 år bliver lige så langsomt truet på ens eksistens. Spørgsmålet er bare, hvornår folket har fået nok.