/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvem betaler dagpengene?
Fra : palle22
Vist : 9839 gange
100 point
Dato : 14-03-12 21:13

Hej Kandu.

Jeg har ledt og ledt, men kan ikke finde en forklaring. A-kassen udbetaler dagpengene, men hvem har udgiften i sidste ende?

Er det:

A: Staten (kontingentet til A-kassen går udelukkende til administration)
B: Staten og A-kassen i fællesskab (og i så fald; i hvilket forhold?)

Håber I kan hjælpe - gerne med link til en forklaring.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-03-12 21:30

Det er dem der betaler til A kassen som betaler dagpengene. Altså medlemmerne.

Og dem der får kontanthjælp får penge af kommunen og det betales over vore skat.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 14-03-12 21:51

Kan du give noget dokumentation for det granner? For lige præcis den der, har jeg aldrig hørt før

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-03-12 22:12

Både og

udover akassebidraget betaler alle lønmodtagere et arbejdsmarkedsbidrag, som går til understøttelse.

http://da.wikipedia.org/wiki/Arbejdsl%C3%B8shedskasse

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 14-03-12 22:15

Hvis det er medlemmerne til A-kassen, som betaler for dagpengene.

Hvordan kan staten så bestemme, om dagpenge perioden skal være 2 eller 4 år

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-03-12 22:18

Citat
Arbejdsmarkedsfonden, oprindelig tre fonde oprettet ved skatte- og arbejdsmarkedsreformen i 1993 til finansiering af statens udgifter til arbejdsmarkedsformål, nemlig en dagpengefond, en aktiveringsfond samt en sygedagpengefond. De tre arbejdsmarkedsfonde er fra 1999 slået sammen til én. Arbejdsmarkedsfonden modtager bl.a. bidrag på tilsammen 8% (fra 1997) af lønmodtagernes A-indkomst og erhvervsdrivendes personlige indkomst ved erhvervsvirksomhed. Arbejdsgiverne indbetaler (fra 1998) 0,6% af udbetalt løn m.v. Afhængigt af behovet kan satserne efter loven reguleres.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-03-12 22:29

Fonden blev afskaffet i - 2008.

Overskuddet i fonden blev brugt til skattelettelser, Her var det at der blev tale om det store tyveri, ved ændring af efterlønnen :

http://www.modspil.dk/wordpress/?p=1064

Kommentar
Fra : prio

Dato : 14-03-12 22:59

Citat
Det er dem der betaler til A kassen som betaler dagpengene. Altså medlemmerne.

A-kassemedlemmerne betaler nu kun halvdelen, den anden halvdel betales af skatteyderne!!!

Lidt besynderligt at kalde dagpengesystemet for en forsikring, når de skatteydere, som ikke er medlemmer af A-kasser, skal bidrage med så store beløb.

Efterlønsordningen er endnu mere urimelig, da skatteyderne skal bidrage med 80 %, selvom de ikke selv er tilmeldt ordningen.

Udgifterne til dagpenge var over 25 milliarder i 2010, og sikkert en del højere nu, så der er mange penge at spare ved at nedsætte dagpengeperioden.

Man kan læse om dagpengesystemet flere steder - her på 180 grader diskuteres det også:

http://www.180grader.dk/Erhverv-og-finans/s-og-sf-brugte-oppustede-tal-under-valget

Kommentar
Fra : prio

Dato : 14-03-12 23:01

Så svaret på dit spørgsmål, palle22, er altså B - 50/50

Kommentar
Fra : prio

Dato : 14-03-12 23:49

Citat
Så svaret på dit spørgsmål, palle22, er altså B - 50/50

- og dog, det kan vel ikke helt passe?

Jeg ved, at skatteyderne normalt betaler den største del, men forholdet må jo være svingende, alt efter, hvor mange, der er medlemmer af a-kasserne, og hvor mange, der er arbejdsløse?

Jeg har lige læst, at udgifterne til dagpenge i 2011 var over 38 milliarder, så i 2011 har skatteyderne vel nærmere betalt to tredjedele af udgifterne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-03-12 08:39

Det uforståelige ligger i navnet dagpenge, som dækker over forskelligt . Arbejdsløshed, sygdom, barsel osv.

Hvis vi nu kalder spaden arbejdsløshedsunderstøttelse. så er det principielt en forsikring, som medlemmerne af kassen ( ofte knyttet til et fagforbund) løbende betaler til. Kassen bestemmer principielt selv, hvor meget den vil yde til medlemmerne.
Det var det principielle

Men i dag er praktisk taget alle A-kasser meldt ind i en statsstøtteordning. Så betaler staten ( skatteyderne) det der mangler i kassen for at betale nogen ganske bestemte ydelser, som er de statsautoriserede dagpengesatser. Staten kan så også blande sig i periodelængden og meget andet.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 15-03-12 16:45

gentager lige fra mit link:

Citat
Dagpenge og andre ydelser finansieres af medlemmerne gennem kontingentet (ca. 25 procent) og via lønmodtagernes indbetaling af arbejdsmarkedsbidrag. Desuden betaler medlemmerne selv administrationen. I modsætning til forsikringsselskaber skal a-kasserne ikke tjene penge på aktiviteterne, men er organisationer hvor medlemmerne har sluttet sig sammen for at sikre sig mod arbejdsløshed.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 15-03-12 19:03

Smuller: Lønmodtagernes indbetaling af arbejdsmarkedsbidrag = skat. Så statetn (skatteyderne) betaler altså 75 % af dagpengene. Voldsomt udemokratisk, men mange tak for svaret

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 15-03-12 19:04

Tak for svaret smuller54.