/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvad hedder indgangen til et høloft?
Fra : cristian2
Vist : 1219 gange
30 point
Dato : 13-03-12 10:15

Hvad hedder indgangen til et høloft? Altså det hul med en dobbelt trælåge for på ca. 1 x 1 meter placeret øverst i en landejendoms mur. Det er gennem dette hul man smider stikker halmballer op.

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-03-12 10:38

Det hedder luger, der lukkes med skodder.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-12 11:48

Herude på landet hedder det en svale, vi har selv haft en men taget blev lagt om efter stormen i 1982 og nu er der ingen svale på loftet mere, så det er ganske vist det hedder en svale

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-12 11:51
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-12 12:18

Luger er noget man har på skibe, og svaler benyttes ikke mere, tidligere kun lokalt,

det hedder simpelt hen en lofts lem, hvis den sidder vandret i loftet,
hvis den sidder lodret, i mur eller tag, er det en lofts låge...

Hvor indviklet kan man gøre det? Hvor svært kan det være??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-03-12 13:05

Citat
Hvor svært kan det være??

Det er så svært, at der på nuværende tidspunkt er 3 forklaringer

Ved det sidste billede på denne side står der

http://museum.odense.dk/media/163948/177-202.pdf

Citat
I facaden er der to døre, luge
til høloftet samt lem til høns(?)

Fra denne side

http://soap.plansystem.dk/pdfarchive/20_1024928_APPROVED_1197019027352.pdf

Citat
Vinduerne udføres med et fast brystningsparti og skodder efter samme
princip som på en luge til et høloft.

side 6 "bygningerne"

Fra Nudansk Leksikon

Citat
luge1 subst. -n, -r, -rne 1. en åbning i et loft, en væg el. et gulv, fx til lys el. til at bringe ting igennem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-12 13:36

Hvad er det nu det hedder når der er forskel i tid, som Cæsars Cykel?

Halmballer blev først opfundet i 1900 tallet med balle presseren, trukket via en traktor,
jeg har selv en svalegang på mit hus, men Svale brugt som lem er flere hundrede år gammelt...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-03-12 16:22

Citat
Halmballer blev først opfundet i 1900 tallet med balle presseren, trukket via en traktor,
jeg har selv en svalegang på mit hus, men Svale brugt som lem er flere hundrede år gammelt...

Inden da brugte man jo sammenbundne neg, og tørt hø holdt sig nærmest selv sammenviklet.

Men det er jo sjældent at hø eller halm kom op den vej, det kom ind på loftet via en kvist eller en luge i gavlen, lemmen i loftet blev brugt som hurtig adgang til hø og halm når der skulle muges ud eller fodres.
Gårde der havde en større lade eller lo havde også tit hø og halm på et loft der ragede halvt ind i bygningen, de kunne så køre direkte ind under tag og læsse af og på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-12 16:33

Rigtigt Luffe:

>det kom ind på loftet via en kvist eller en luge i gavlen,

altså via en eller to lofts låger.

også rigtigt:

>lemmen i loftet blev brugt som hurtig adgang til hø og halm når der...

via en lofts lem, når der skulle fodres nedenfor i stalden.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-03-12 01:12

Dengang de bygninger som har en åbning i gavl eller kvist til hø eller halm blev bygget hed åbningen en svale, den slags åbninger er ikke i nyere bygninger (under 30-40 år) og derfor er ordet gået af mode, åbningen kaldes måske noget andet i dag men det forandrer ikke faktum at åbningen hedder en svale

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-12 00:48

Det hedder et hø-gab eller bare et gab.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 20-03-12 00:51
Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 20-03-12 07:15

Tak for svaret dova.