/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
utæt vandhane
Fra : MRJP
Vist : 5275 gange
50 point
Dato : 10-03-12 21:31

Vandhanen (se billederne i videoen) er blevet utæt i overgangen mellem blandingsbatteri og drejetud. Det er formentlig en pakning som skal skiftes, men selvom jeg har taget den lille skrue på bagsiden af drejetuden ud, kan jeg ikke løfte den af og komme ned til blandingsbatteriet. Er der nogen som ved hvordan man gør? Skal den skilles mere ad, eller skal der "bare" bruges flere kræfter? Er lidt nervøs for at flå hele håndvasken op, hvis jeg trækker hårdere.

Nogen der ved hvad hane-modellen egentlig hedder? Det ligner et Damixabatteri med en Børma drejetud ?!

[YOUTUBE]youtu.be/mw-OgyqasgM[/YOUTUBE]

Kommentar
Fra : MRJP

Dato : 10-03-12 21:32
Kommentar
Fra : Arladude

Dato : 10-03-12 22:29

Hej MRJP

Jeg har et batteri af samme type og jeg skruede den lille skrue ud og hev svingtuden op. Der sidder 2 O-ringe på et stykke messing på den del der sidder tilbag

held og lykke fra Arladude

Kommentar
Fra : MRJP

Dato : 10-03-12 22:44

Hej Arladude.

Det ville også være det logiske Men jeg har virkelig trukket til, og har også prøvet med en lille skruetrækker i revnen (hvilket også har sat lidt spor). Men den rokker sig ikke opad. Den kan jo godt dreje rundt, så den kan vel ikke være groet helt fast

Men hvis ikke jeg hører andre råd, så må jeg prøve at lægge flere kræfter i

mvh MrJP

Accepteret svar
Fra : Arladude

Modtaget 50 point
Dato : 10-03-12 23:32

Hej igen mrjp

Jeg har lige prøvet at afmontere min svingtud "for sjov" igen

Det er "bare" ud med den lille skrue og så hev jeg opad med stor kraft mens jeg drejede fra side til side

Arladude

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 11-03-12 09:06

Som tidligere svar skal den være til at trække op O-ringen kan være så deform at den har form som en låsering/ ud med skruen, træk i tuden (regn med op til 30 kg træk samtidig med lette drej fra side til side /bare tag fat som en smed så vil det lykkes

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-03-12 19:39

Husk at rense pak flade og riller inden der monteres nye O-ringe (som lige smøres med hanefedt)

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 11-03-12 19:58

Jeg kan se at der sidder en lille unbrakobolt inde i det våde hul.
Prøv at skrue den ud.
Nilsg

Kommentar
Fra : MRJP

Dato : 14-03-12 22:49

Det lykkedes. En hjælpende hånd som holdt blandingsbatteriet på plads, imens jeg drejede frem og tilbage og trak til - Smut i andet forsøg kom den af. Der var 2 o-ringe og en hvid nylondims (som er den skruen bagpå får fat i). Har købt et Damixa 60/62 (hed det vist) reperatonssæt. Monteret og samlet igen - Vupti virkede som ny uden tilbageløb af vand. Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : MRJP

Dato : 14-03-12 22:50

Tak for svaret Arladude.

Kommentar
Fra : MRJP

Dato : 14-03-12 22:51

Naturligvis tak til jer alle

Kommentar
Fra : Arladude

Dato : 14-03-12 23:15

Tillykke med "sejren" til MRJP

Kommentar
Fra : johangalster

Dato : 24-03-13 22:05

Hej
Jeg har præcis samme blandingsbatteri og det løber på samme måde. Jeg kan intetsteds skaffe de pågældende pakninger.
Jeg har søgt efter et Damixa 60/62 reperationssæt, men lige den formulering giver ikke et brugbart svar.
Hvad er det præcise navn på det reparationssæt som hjalp dig?