/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Sandsynlighedsregning for viderekomne
Fra : palle22
Vist : 934 gange
300 point
Dato : 10-03-12 08:20

Hej alle

Jeg har et spørgsmål jeg ikke kan greje, nok mest fordi jeg ikke er den skarpeste matematiker

Jeg har i et opgavesæt 20 opgaver som skal afprøves inden de bliver brugt til eksamen. Jeg afprøver dem blandt 250 elever (i alt altså 250 afprøvninger). For at sikre, at der ikke er en sammenhæng mellem opgavernes rækkefølge og muligheden for at svare korrekt (det at have svaret på en opgave x kunne gøre det lettere at svare på en opgave y), bliver opgaverne stillet i vilkårlig rækkefølge i hver afprøvning.

Som jeg kan regne det ud, er der med den vilkårlige rækkefølge af opgaverne 50 % sandsynlighed for, at en opgave x kommer før en opgave y i én afprøvning. Men hvad er sandsynligheden for, at en opgave x kommer før en opgave y i samtlige 250 afprøvninger?

Hvis sandsynligheden er i nærheden af 50 % kan denne metode vel ikke sikre at besvarelsen af en opgave y ikke gør det lettere at besvare en opgave x, og når jeg sender opgaverne ud til eksamen risikerer jeg jo netop at opgave y kommer før opgave x?

Hvis I kan, må I meget gerne gøre det forståeligt for en matematikfremmed, og også gerne opstille de beregninger der viser sandsynligheden og godkender/forkaster min metode.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-12 11:22

Hvis jeg har forstået opgaven rigtigt er det ikke så svært?

De 20 opgaver kan jo opstilles i vilkårlig rækkefølge på 20 ! mulige måder,
altså 20*19*18..... *2*1, et meget stort tal som du selv kan regne ud...

Og så er der 250 prøveregnere der alle vælger en rækkefølge,
dvs sandsynligheden bliver 250/20!, et meget lille tal, trods de 250 forsøg.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 10-03-12 18:58

Hej Svend.

Jeg forstår ikke den sidste del. Er sandsynligheden for, at opgave x kommer før opgave y i samtlige 250 afprøvninger = 250/20! ? Altså helt utroligt lille?

Jeg prøver lige at omformulere spørgsmålet:

Hvis vi nu kalder opgaverne 1, 2, 3... 20:

Hvad er sandsynligheden for at opgave 2 kommer før opgave 1 i samtlige 250 afprøvninger?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 10-03-12 19:33

Prøv at skrive til Andersen på Studieportalen. Han er skrap til sådan noget, og han er ofte online her om aftenen

http://www.studieportalen.dk/Medlemmer/Member.aspx?id=313093

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 10-03-12 23:50

Som du skriver er sandsynligheden for x før y i et bestemt sæt lig 0,5.

Det er samme sandsynlighed, som at slå krone med en ærlig mønt.

Hvad er sandsynligheden for at slå krone 250 gange i træk.
0,5^250 . Det er et ufatteligt lille tal.

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 11-03-12 07:48

Tak for svaret transor.