/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Callibre
Fra : bsorensenas
Vist : 745 gange
100 point
Dato : 09-03-12 23:07

Jeg er nysgerrig efter at få at vide, hvad de forskellige betegnelser for våbencallibre betyder: 22
45, 38, osv,? Der vist mange flere.
Jeg kender kun fra min millitærtid, 205mm. Haubits, 155 mm. Haubits, 105 mm. Haubits,
12.7 mm. (½") maskingevær, 7.62 mm. geværammo., 9 mm. Maskinpistol.

Der er sikkert og vist nogen der ved meget mere om det!

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 110 point
Dato : 09-03-12 23:50

Hvis du googler,.. 'revolver kaliber /caliber mm,..' får du ca 4 mill hits
fx denne beskrivelse på dansk,

Citat
Et våbens kaliber angiver den indvendige diameter af våbnets løb målt over riflingens felter i millimeter eller centimeter.
Våbnets kaliber anvendes også til at angive løbets længde på en kanon. F.eks. betyder L25, at kanonens løb har en
længde på 25 gange kanonens kaliber.

Normalt betyder et længere løb en længere skudvidde med den samme ladning.
Kaliber kan også betyde projektilets diameter i 1/100 tomme. En "salonpatron" som er 5,6 mm i diameter
er derfor en kaliber 22 (0,22" = 5,588 mm).

http://da.wikipedia.org/wiki/Kaliber

Godkendelse af svar
Fra : bsorensenas

Dato : 10-03-12 09:20

Tak for svaret EA_HS.