/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Sort skærm ved spil
Fra : Skorpion
Vist : 318 gange
100 point
Dato : 27-05-03 17:40

Jeg har købt en eizo 19 t. skærm brugt. Nu er der kommet et problem med opløsningen, tror jeg nok. Den kan ikke starte et spil op uden af skærmbilledet bliver sort og låser fast. Den giver nogle gange et lille klik fra skærmen inden den går i sort. Det er kun ved spil, at den går ned.
Er skærmen færdig? eller er det noget der kan laves for rimlige penge.
På forhånd tak

Venlig hilsen Skorpion

Kommentar
Fra : User

Dato : 27-05-03 18:51

Hej

Det lyder som om at spillet eller noget andet software tvinger skaermen /grafikkortet til at køre en opløsning eller opdateringshastighed (refreshrate)som den/det ikke understøtter, hvilket altså gør at skaermen / grafikkortet slår fra. Det klik den giver er naturligt for mange skaerme når de skifter opløsning.
Grunden til at den sikkert kun går ned i spil er at alle programmer som word og internetexplorer osv. kører ved de samme indstillinger som på skrivebordet. Spil kører i nogle indstillinger du selv gerne skulle kunne definerer. Det er måske en mulighed at geninstallerer spillene for at få dem til at kører i standard indstillinger som normalt er lave.

Hvis du har et program som fx refreshforce installeret, så slå det fra. (Program som kan tvinge skaermen / grafikkortet til at køre andre refreshrates end standard ved en given opløsning)

Hvis du har mulighed for at køre spillet i safemode, så gør det, og saet opløsningen ned. Ellers prøv at find spillets config fil og konfigurér indstillingerne manuelt der.

Du kan teste hvilke opløsninger og refreshrates skaermen / grafikkortet overhoved kan klare ved at højreklikke på skrivebordet -> fanen settings / indstillinger (her kan prøve forskellige opløsninger) gå så videre til -> advanced / avanceret -> monitor / skaerm, og så prøve forskellige refreshrates. Sørg for at fluebenet "hide modes that this monitor cannot display" er slået til.
Sørg for at skifte opløsning og så derefter prøve forskellige refreshrates ved den givne opløsning.

Hvis skaermen så slår fra pludselig, kunne det tyde på at den ikke understøtter den givne indstilling.

Som et alternativ kan du fastslå om det er grafikkortet eller skaermen der er problemet, ved at finde produktets model og så finde de pågaelende specifikationer: http://www.eizo.co.jp/welcome/products/index.html og tilsvarende for dit grafikkort.
Det skulle gerne vaere muligt at finde ud af praecist hvilke opløsninger / refreshrates det pågaeldende harware understøtter.

En sidste ting du skal sikre dig er at have de korrekte drivere til skaerm / grafikkort installeret. Du skal altså sørge for at driveren passer til det pågaeldende hardware og ikke bare er standard drivere såsom "plug play skaerm" eller lign.
Du kan tjekke driverne ved at gå ind i kontrolpanel og så system, og derefter alt efter hvilket styresystem du har, kan du finde frem til device manager.

Håber noget af dette kunne bruges.

Kommentar
Fra : Skorpion

Dato : 28-05-03 20:53

Mange tak for svaret, jeg vil prøve alle mulighederne

Venlig hilsen

Skorpion