/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gasfyr:Kan ikke få ordenlig varmt i stue
Fra : klitiankrist
Vist : 3288 gange
20 point
Dato : 04-03-12 18:51

Hej fra en ny bruger og en ny gasfyrerjer.

Problem:
Vi er flyttet fra lejlighed (fjernvarme) til hus (med gasfyr)
Og jeg syns jeg bakser med indstillingerne på gasfyret.. Efter mange (MANGE) forsøg (fra lign. indlæg herfra og fra div. manualer)
Jeg kan bare ikke klemme tempereaturen op i stuen, kan max få den op på 19 - 20 grader, og det var sq lige i underkanten i vinters. Det virker ikke til at være det samme i andre rum. Men der opholder vi os jo ikke i lige så lang tid som i stuen..
Hvis jeg sidder og lytter til radiatorene (2 stk og de burde være rigelig til at varme rummet op) kan jeg hører det suser og radiatorene bliver varme, og så stopper de igen. (temp. bliver omkring de 19 +/- 1 ).

Fyret kører med klimahalløj og termestaterne står på 4 (efter forskrifterne)
jeg har lagt billede med, hvor de nuværende indstillinger kan ses..
http://s17.postimage.org/otf7g6nfz/IMG_1003.jpg

HJÆÆÆLP

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-03-12 19:02

Det problem kan skyldes mange foreskellige årsager.

Det kan skyldes fejl på cirkulationspumpe eller en forkert en af slagsen. Dette kan forekomme ved et "et - stregns" varme system.

Det kan også skyldes at dine termostat ventiler ikke firker korrekt. (Evt. at stiften hænger).

Det kan skylde at fremløbstemperatur på radiatorstreng er for lav, så ydelse/effekt (Watt) på de enkelte radiatorer ikke er nok til at varme dit rum op.

Det kan også være rummet er for dårligt isoleret.

Der kan sikkert være flere mulige årsager...

Men du kan jeg skrive lidt mere om hvad du har prøvet eller forsøgt dig med.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-12 19:10

Din cirkulationspumpe har sikkert 2 stillinger (1) og (2) - den skal stå på (2) Brug evt. en lommelygte og et spegl for at se hvad den står på.

Kommentar
Fra : klitiankrist

Dato : 04-03-12 19:10

tak for super hurtig svar :)

Jeg har forsøgt mig med at massere "stiften" i ventilerne de var ok (når jeg tager hovedet af, blæser radiatoren derud af så de skulle kunne åbne helt)

Jeg har også forsøgt af hæve fremløbstemperaturen (knappen med sol symbolet ikk?)

Rummet er invendigt isoleret. (thermo vinduer osv)

Kommentar
Fra : klitiankrist

Dato : 04-03-12 19:11

Eyvind: cirkulationspumpen hvor sidder den?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-12 19:15

På mit Bosch-fyr sidder den pumpe i underkanten, og kan ses med et spejl.

Kommentar
Fra : klitiankrist

Dato : 04-03-12 19:19

Det er en grundfos og den står på instilling 2.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-12 19:23

Ok så må det være styringen .............. ude inde - føler som driller.
Sådan noget fint noget har jeg ikke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-12 19:27

Skrue hele toppen af ventilen (messing fidusen rundt om selve stiften). Det giver et par dråber vand, men så heller ikke mere. Ind og massere selv ventilen grundigt.

Hvis fyret kører på den gammeldags facon, er rumføler set og så kan det være den der spærrer.

Udluftning? Tilstrækkelig vand på anlægget? Trevejs ventil der hænger? Mulighederne er mange (og nemme at finde, hvis man ved hvad man leder efter).

Hvad er dit fremløb egentlig? Kører den med pumpestop (det skal den ikke, i dit tilfælde).

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-03-12 19:44

Jeg tror dit fyr er forsynet med en termostatstyring, hvor føleren sidder i fyrets panel. Når der så er varmt nok i fyrrymmet lukker det automatisk ned. Den udgave er den billigste, Men rigtig regulering kræver udvidelse med termoføler i stuen i stedet for på fyret.

Kommentar
Fra : klitiankrist

Dato : 04-03-12 20:09

Har nu sat fremløb op til 40 grader på fyret. Temp. I stuen er på 20 grader. Radiator er lunkne. Prøver lige at give ventilerne en tur mere i morgen. Der er ikke specielt varmt i fyr rum ( skur ude på gavlen) Der er rigelig vand på systemet. Har udluftet radiatorer.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-03-12 22:22

Citat
Jeg har forsøgt mig med at massere "stiften" i ventilerne de var ok (når jeg tager hovedet af, blæser radiatoren derud af så de skulle kunne åbne helt)

Citat
Har nu sat fremløb op til 40 grader på fyret. Temp. I stuen er på 20 grader. Radiator er lunkne. Prøver lige at give ventilerne en tur mere i morgen.

Når du tager hovet af og radiatorenventilen, og vandet så drøner igennem, og radiatorene bliver varm på hele fladen, så sidder stiften ikke fast, så er det nærmer ventilhuset der er defekt, eller så har du ikke skruet nok op når det er monteret på ventilen.

Når du tager hovet/ventilhuset af( stiften er helt ude) og vandet drøner igennen, burde radiatorene blive ca. 40 grader over hele fladen og give varme nok i stuen, hvis ikke de bliver varm på hele fladen er vandgennemstrømningen for lille/ pumben pumper ikke vand nok rundt,kan evt. skyldes luft i systemet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-03-12 22:26

Det er ikke meget kun at køre med 40 grader i fremløbstemperatur.... Dette giver kun ca 18 grader i forskel til den temperatur du ønsker at opnå i rummet.
Effektafgivelse er størst ved en højere fremløbstemperatur temperatur.

Da du ikke er på fjernevame koster der dig ikke noget at køre med et højere temperatur på dit fremløb.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-03-12 22:37

Har du tjekket om 3vejsventilen der sørger for konstant kedeltemp på ca. 40 grader, også åbner nok, så der kommer ca. 40 garder ud til radiatorerne, eller er diff.temp mellen ud temp og ind temp på kedlen, så lille at den faktisk kun lader vandet cirkulere i kedlen

Kommentar
Fra : 270346

Dato : 04-03-12 23:02

Det er lige det panel jeg har,som køre med udeføler.
Mit køre perfekt,med følgende indstillinger
Øverst knap = 21
2 ) den. til højre = uden automatik
3 ) 25
4 ) 18
Og den store 4,9
Så prøv med den indstilling,ellers er det andet du kikke efter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-12 23:50

At temperaturen i fyrrummet er bestemmende er vist helt nyt for alle andre end Transor. Glem alle gætterierne fra ham. Han ved minus.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-12 00:02

Hvis der kommer 40 grader frem lige nu, burde der ikke være noget der lignede et problem. Og når radiatorene ikke bliver varme kommer der ingen varme frem. Pumpen, det har vi fået at vide. Enten synes styringen i fyret ikke du trænger til varme (forkert indstillet udekompensering), en føler er syg. Eller tre-vejs ventilen der skifter mellem brugsvand og radiator duer ikke. Det tager få øjeblikke for en vidende fagmand at finde on site. Hvorfor rode selv??? Og få fuldkommen bimmelimsvar fra ingeniører som Transor?

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 05-03-12 07:43

meget nemt

billedet viser at du kører med sænket temperatur ( halvmåne )

prøv at stille omskifteren til solsympolet , herved bliver fremløbstemperaturen hævet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-12 12:22

Til de uvidende vvs tosser vil jeg lige citere fra en anden debat.

Citat
nu har jeg skimmet manualen.

Der står, at som standard er styringspanelet (med indbygget temp-føler) monteret på selve kedlen. I så fald skal man vælge klimastyring med udeføler. sådan er det monteret lige nu. Det kræver så nogle programmeringer som passer til huset.
Selv om alt dette lykkes for mig, har jeg svært ved at se, at solvarmen fra vinduerne vil slukke fyret, som jeg er vandt til.

Alternativt kan man vælge rumstyring. Så skal panelet flyttes til opholdsrummet (og måle temperaturen der) og radiatortermostaterne sættes evt. på max. Så vil min dejlige solvarme straks slukke fyret.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-03-12 13:21

Vi har et Bosch/Cerastar magen til install. i nov. 1986.

1. Den øverste knap er alene til at indstille for hvilken udetemp. du ønsker, at fyret skal starte ved. Ex. du er ikke hjemme i et par dage og det ser ud til, at det bliver 22 grader ude, men du har ikke slukket fyret. Hvis du så sætter denn eknap på fx 18 grader, betyder det, at hvis udetemp falder, til under 18 grader, så starter fyret!

2. Den næstøverste knap "Driftomskifteren", er i princippet til frostsikring, når den er drejet helt tv. Næste stilling (månen) er konstant (nat)sænkning i forhold til, hvad du har stillet den nederste knap til. Hvis din dagtemp, fx er indstillet til 21 grader og natsænkning til 18 grader, vil du dermed køre på 18 garder hele tiden. Næste indstilling mod højre (frosttegn og sol) Spareautomatik - kører efter indstillinger efter uret. Næste (måne/sol) Automatisk drift med natsænknint - tidspunkt efter uret. Og helt til højre, er normaldrift uden natsænkning, dvs. fyret er koblet til hele døgnet.

3. Tredie knap fra oven: den vigtiske knap. Det er den der virkelig regulerer varemen - og dermed også økonomien! Her stiller du fodpunktet = er start/stop af fyret. den bedste måde at regulere temp. på, er når udetemp er 0 grader og trykket står på 1,8. Denne knap giver henholdsvis start/slut temp for fyret - styret af udeføleren. Itemp-måleren kan du se hvornår fyret starter, ved hvilken temp, se hvornår det stopper, ved hvilken temp. og du kan så tage tid på hvor længe det kører og hvor længe det stopper.

Du skal nu stille dine radiator termostater på den temp. du ønsker fx 3,5/21 grader. Herefter skal du i det største rum fx stuen, indstille fyret, så du opnår 21 grader i stuen. Det kan ske, du skal sætte termostaten i stuen på fx 4. Det er nu fyret du skal regulere, så du får den rette stuetemp. Her kan du også "finjustere" med den store knap lige til h. for de små, den du har stående på 5. Den knap ændrer din temp. med ca. 1 grad pr. tal.
Med denne indstilling skal du kunne få den rette temp. og solen som varmer op på disse dag, vil radiatortermostaten så lukke ned for varmen.

4. Den nederste knap er kun til brug for natsænkning.

Ved overgang fra sommer/efterår og vinter/forår, hvor udetemp. ligger på 5 til 8-10 grader, fungerer styringen meget dårligt. Fyret kan ikke rigtig finde ud af om det er koldet eller varmt.

Kontroler hvordan dit ur ude til h. står indstillet med hensyn til natsænkning osv. og sikre dig, at det er indstillet til at køre fyret "normalt".

Det mere basale:
Dit tryk må ikke står og køre op/ned, men stå stabilt omkring de 1,8. Du må ikke skulle efterfylde med mere end ganske få ltr. vand én til to gange årligt - og som regel først om efteråret, når fyret har stået stille. Hvis trykket står og ændre sig, kan det tyde på, at den automatiske udlufter på eksp-beholderen måske ikke virker/sidder fast. membranen i eksp- er gået i stykker/revnet, eller der skal efterfyldes med "gas", så trykket kan opretholdes.

Tjek alle radiatore/udluft. Tjek alle stifterne, når du har taget selve termostaten af, at stiften er til at trykke ind med en finger, og at den komme ud igen.
Går stiften meget stramt eller ikke kommer ud igen, så skift pakdåsen.

Sluttelig, så er der den hage, vde det fyr - so med som mange andre fyr, at hvis man er den type der lufter ud, så falder temp, men udeføleren er "da lige glad"! den kan jo ikke mærke, at det er blevet koldt inden døre. Vores løsning på det var, at vi fik install ventilation m,ed varmegenindvinding - formelst 35.000 kr.

Jeg håber du kan få varmen - alternativt, så har du kun én mulighed tilbage, og det er at kontakte en gasmontør!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-03-12 13:22

Dette var en fejl: Vi har et Bosch/Cerastar magen til install. i nov. 1986.
Det blev install. i nov. 1996!!!

Kommentar
Fra : klitiankrist

Dato : 05-03-12 16:22

Alka: rigtig fin forklaring! Hvad er den mest normale temperatur på den 3 knap fra oven ?

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 05-03-12 16:33

her er en god vejledning for instilling af varmestying

http://www.dgc.dk/publikationer/faktablade/fakta_betjening.pdf

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-03-12 09:32

Der er nok ikke nogen "normal" temp. ved indstillingen af den 3. knap, da udetemp. - vind osv. har indflydelse på styringen. Vores knap giver for lidt varme ved indstilling på 20. I øjeblikket står knappen på 25. Termostaterne på de to radiator i stuen står på 4, som er rummet jeg indstiller fyret efter. Stuen er på 45 kvm, og vi har 21 grader i stuen. termostaterne kan lukke ned ved solindfald