/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kan jeg bare sætte stikket i??
Fra : Sars
Vist : 715 gange
50 point
Dato : 29-02-12 21:44

Kære Alle Kloge :)

Jeg har netop købt mig en splinterny opvaskemaskine fra Bosch, jeg var usikker på om jeg havde behov for en elektriker (eftersom der aldrig før har været installeret en opvaskemaskine i mit køkken) I manualen står således "Tilslut kun maskinen i et område imellem 220 V og 240 V og 50 Hz eller 60 Hz via en forskriftmæssig installeret stikdåse med jordleder"..... jeg bliver dog først glad da jeg pakker maskinen ud og opdager at stikket ikke er en eller anden klods, som ikke passer ind i nogle stikdåser jeg har i forvejen i køkkenet. Der er en 3-huls vej fra maskinen og den medfølgende ledning slutter i et helt normalt strømstik - som jeg umiddelbart tænker, at jeg bare sætter ind i nærmeste stikkontakt i køkkenet.....????? Er dette farligt/forkert?

Kommentar
Fra : Sars

Dato : 29-02-12 21:46

Tror det stik jeg har hedder et jordstik - af hvad jeg kan google mig til iøvrig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-02-12 22:02

De stik som tit sidder vaskemaskiner/opvaskemaskiner er ikke til at bruge i almindelige Danske stikkontakter.

Du har sikkert et stik med to pinde og et hul hvor de Danske stik har det 3. som er jord.
stikket skal klippes af og et 3 benet stik skal monteres "rigtigt"

...O.....O
.......O

....F......Nul
.......Jord som er gulgrøn

Første gang der tilsluttes en Vaske/opvask maskine skal det gøres af en aut. elektriker.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 29-02-12 22:06

Hejsa

Du behøver ikke at skifte stikket, du skal bare bruge sådan en:

http://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik

Falcham

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 29-02-12 22:09

Adapteren kan jo selvfølgelig kun bruges hvis du har en stikkontakt med "jord"

Ellers må du have fat i elektrikkeren.

Falcham

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-02-12 22:18

Har masser af maskiner, der kræver JORD.......
knækker altid JORD _ i stikket af = ingen brand og alarm hos mig
OM det er lovligt.......?

Spørg din forsikring... de skal betale i sidste ende...
SOM KAN BLIVE MEGET DYRT = for dig, hvis du ikke følger loven.

Kommentar
Fra : Sars

Dato : 01-03-12 08:21

Åh okey tror jeg har forstået noget her : Det vil altså sige at en "jordforbindelse/jordstik" er når der er 3 forgreninger ud fra stikket og ikke 2? (Min har jo 2) Ergo for at den får en korrekt jordforbindelse, skal jeg have den smarte adapter der? For at være helt sikker på ikke at få stød :S ?

Ja med min pc fx har jeg da selv prøvet at fjerne den 3 forgrening, fordi det er langt nemmere at tilslutte pc'en mange steder med et "2'stik". Kan godt se det måske er noget andet med en opvaskemaskine dog

Kommentar
Fra : Sars

Dato : 01-03-12 08:29

Nu har jeg læst om maskinen på Bosch hjemmeside og der står under "Tilslutning : Schukostik med jord" - såvidt jeg så har forstået på jer, kan jeg godt sætte stikket i så???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-12 09:29

Den skal tilsluttes en stikkontakt med jordforbindelse.
Benytter du den stikprop som sidder på ledningen, skal du benytte den viste adapter fra HN
Den fra Harald N er meget god ..........................hvis altså ikke der er en eller anden som tager den af og sætter den til uden jord.

Kommentar
Fra : Sars

Dato : 01-03-12 09:38

Ja :) for har den ikke jordforbindelse kan den være farlig/ give stød. Så jeg køber mig en adapter og sætter stikket i derefter. Jeg kom i tanke om at jeg skal bruge en forlængerledning, der skal jeg så være sikker på at jordforbindelsen holder hele vejen right? Så jeg sætter kun "3'stiks" sammen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-12 09:44

Din løsning er derude hvor jeg ikke vil deltage, da jeg kan forestille mig hvad slutresultatet kan ende med at blive......................for din families skyld - lav det rigtigt, eller kald på en elektriker.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-03-12 11:20

Det eneste fornuftige løsning er at få sat en stikkontakt op i nærheden af din opvaskemaskine. Forlænger er noget rod til den slags. Risikoen for at du ikke får jordledningen rigtigt med er for stor.

Almindelige forlængerstik er heller ikke designet til så stor strøm som opvaskeren bruger.

Selv om Bosch skriver schukostik er jeg ret sikker på at det er et europæisk universalstik, som også passer til stikkontakter efter det fransk/belgiske system, og derfor kan bruges uden videre i de flete europæiske lande. Så vidt jeg lige husker er de kun Danmark og England, der traditionelt bruger noget helt fjollet og afvigende.

Få Få sat en fransk stikkontakt med jord op . De er lovlige i Danmark, men du skal lede lidt efter en elektrikker som ved det, og har dem på lager.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-03-12 14:22

- køb en opvaskebørste og et par gummisko, så sker der ik' noget...