/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El-tilslutning af hvidevarer
Fra : larsbjoern
Vist : 4570 gange
100 point
Dato : 29-02-12 19:23

Jeg skal have udskiftet ovne og komfur, men er i tvivl om eltilslutning af disse.
1) En ovn med max forbrug 3500W og sammen med denne en kombiovn (micro+ovn) med et forbrug på microeffekt 1000W og grilleffekt på 1500W
Jeg har bag disse ovne pt. adgang til en dåse med J+0+3 faser fra en gruppe med 3x16 amp. sikringer.
Begge ovne er fabriksmonteret med 230V schukostik (klipper stikkene og monterer med muffer eller skifter til 3-benede stik)
Kan jeg forsvarligt forsyne de 2 ovne fra de 3 faser ? I så fald hvordan?
2) Kogeplade induktion. Har max. tilslutningseffekt på 7000W. 4-leder kabel uden stik. Kan enten tilsluttes med 2 faser+0 (altså 400V) eller 1 fase+0 (fasen "luses" over 2 i komfuret, altså en 230V-tilslutning).
Er det bedst med 2 faset tilslutning.
Skal jeg "køre" kogepladen på en ny gruppe helt for sig selv?
Kan du hjælpe?

PS! Jordforbindelse en selvfølge. Ved godt at det normalt er arbejde for en aut. elinstallatør!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-02-12 19:46

Der er altså hammer på sådan en induktions plade (jeg har selv en) og den bør monteres på 2 faser nul og jord.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-02-12 20:23

Citat
Har bred viden indenfor mange områder!
--------------------------------------------------------------------------------

Men åbenbart ikke inden for el.I dit sted ville lade en aut.el-installatør klare sagen.Så er der garanti for,at der ikke ødelægges mere,end der gavnes.Det er jo apparater,der ikke tåler de store fejlskud.

Kan hurtig blive nogle dyre eksperimenter.

Hvad angår Eyvind,har han vist mest forstand på at spamme andres tråde.

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-02-12 20:27

2 faser til komfuret . den 3. fase til ovnen.

Så bruger du også al det der vedvarende kan trækkes fra den 16A gruppe.

Microovnen må du så se at få tilsluttet et andet sted, hvis det hele skal kunne køre samtidig.

Det kan lige gå på en almindelig 10A lysgruppe i køkkenet. Men sæt ikke en kaffemaskine til samtidig.

Hvidevarer i Danmark bliver ikke leveret med schukostik, men med universalstik som kan bruges både i schuko stikkontakter og i stikkontakter efter det franske system. Sæt en stikkontakt op efter det franske system. De er lovlige i danmark men lidt svære at få fat i. De er kendetegnet ved et udadgående jordben i stikkontakten. Universalstikpropperne har et tilsvarende huk med jordkontakt,
Systemet er fint og sikkert, for der kan kun tilsluttes grej med beskyttelsen i orden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-02-12 20:29

Glemte at skrive at de franske stikkontakter fås til 16A eller mere.

Du får svært ved at finde den tossede danske trebens kontakt til en 16A gruppe.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-02-12 20:32

Citat
Hvad angår Eyvind,har han vist mest forstand på at spamme andres tråde.

- det var da ellers et svar som kan bruges - modsat dit eget.
Selv Transor er enig med mig.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-02-12 20:58

Citat
- det var da ellers et svar som kan bruges - modsat dit eget.
Selv Transor er enig med mig.

Muligvis. Men min påstand om spam,er konstant.

Hvad angår "lykkeriddere",der udfører "gør-det-selv" el arbejde,har jeg kun spot tilovers.
Tænk lige på konsekvenserne,hvis det er "gætterier",man er ude i.Og her på Kandu,kan "de gode råd",være af tvivlsom art. Her er ikke plads til fejlgreb.(Kunne tyde på transor,er elektriker).

Men når man dagligt kan læse om ulovlige el-installationer,i tusindvis af huse.(Bl.a.tilstandsrapporter) mener jeg det er forkert at spare nogle få kroner. Endelig er der jo en vis garanti,forbundet med arbejdet,når det er gjort af en fagmand.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-02-12 21:06

Skal måske lige pointere,at vi fik lavet det samme for to år siden.

Kunne ikke drømme om at lade en klamphugger lave det. (Mig selv).

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-02-12 21:14

For lige at gøre en ting klart - så er "spam" uønskede og uopfordrede meddelelser.

I dette tilfælde ønsker spørgeren viden omkring tilslutning af ovn og kogeplade.
Da jeg med en eller anden baggrund har monteret det samme grej, her hos mig, kunne det da være at min viden er til lidt nytte.

Alene det at der stilles spørgsmål, må det være det samme som en opfordring til et svar.

Altså i dette tilfælde, kan det ikke være "spam"

Ps. Hvis jeg husker det, skal jeg prøve ikke at deltage i dine spørgsmål mosebak.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-02-12 21:47

Nu er vi vist,som så mange gange før her på Kandu,ved at bevæge os væk fra spørgsmålet. (Jeg selv ikke mindst).
Citat
Ps. Hvis jeg husker det, skal jeg prøve ikke at deltage i dine spørgsmål mosebak.

Det kan jeg kun beklage,såfremt.....jeg har vistnok fået flere gode svar af dig. Og ellers havde jeg blacklistet dig,så nemt er det.
Så jeg håber på et fortsat godt samarbejde.

Det jeg er sur over,er dit forsøg på at sabotere PeterTheisen`s indlæg.Med det resultat at min maskine går kold,hvis jeg klikker på ham. Intet andet. Lad dog tåben.....og glem dit kald med at spille sheriff,her på Kandu.

UNDSKYLD larsbjoern. IKKE MERE HERFRA.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-02-12 21:55

Det er ikke mig der saboterer theisen's tråd.

....................................................

Og denne vil jeg prøve at overholde.
Ps. Hvis jeg husker det, skal jeg prøve ikke at deltage i dine spørgsmål mosebak

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 29-02-12 23:24

Det er da utroligt!
Jeg havde virkelig håbet på "kun" at få svar fra personer der havde kendskab til området og kunne give seriøse svar!
Jeg er ikke aut. installatør, og er da udmærket klar over at man bare kan ringe efter en professionel, og at man så er sikret mod korrekt installation (måske!) - men jeg kan udmærket bruge Ohms lov og kan godt regne på forbrug og dimensionering!
Det er jo ikke raketvidenskab, og selv om en "amatør" ikke må lave det, så er det jo ikke ensbetydende med at en "amatør" ikke kan lave det forsvarligt og efter reglerne.
Nu kunne det jo tænkes, at jeg bare har brug for at lave de forberende øvelser ifm. trækning af evt. kabler. Derfor har jeg brug for løsningsforslag!
Tak til TRANSOR - det var et forslag! MEN du har ikke ret i at hvidevarer ikke leveres Schuko stikpropper i DK - tværtimod! De er oven i købet blev lovlige at bruge herhjemme. Det kan bare være svært at finde noget at "putte dem i"
Tilbage til mine spørgsmål: Er der nogen der har en bedre løsning ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-12 01:37

Du har allerede fået det bedste svar af Transor, hos os satte vi ovn og kogeplader til som der er blevet forklaret, dog nøjedess vi med 1 fase til kogepladerne men det er altså heller ikke induktion hos os, og så syntes vi at det er surt bare at klippe stikket af en ny ovn eller kogeplade så vi købte nogle omformere og har jord på alle køkkenmaskiner også i stikkontaken:
http://www.av-connection.dk/?PGr=1857&ML=1041

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-12 09:39

Jeg kom med et seriøst svar. (endda som det er lavet hos mig selv - og godkendt)
Transor kom med et uddybende svar.

Der findes ikke bedre løsninger på dit problem med stort strømforbrug, som jeg ser det.

Hopper fra her.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 01-03-12 19:48

Ægte schuko stikpropper har jordforbindelsen på et par udvendige skinner ,som passer til et par fjedrende skinner i siden af stilkontakten.

Universalstikproppen har også et hul med et jordhunstik indeni. Det passer til en stikkontakt hvor jordbenet stikker frem. Det er den franske stikkontakt.

Universalstikproppen kan således anvendes i begge typer stikkontakter. Det er sådan en du finder på hvidevarerne. Se godt efter næste gang du ser en.

Godkendelse af svar
Fra : larsbjoern

Dato : 09-03-12 12:07

Tak for svaret transor.
Min løsning blev:
Én ny kraftgruppe monteret på tavlen til forsyning af kogepladen 2 faser + 0 + J
Eksisterende kraftgruppe til forsyning af 2 ovne (én fase til hver + 0 + J)
Begge ovnstik klippet og monteret i samledåse.
Selvfølgelig 16 amp sikringer.

Kommentar
Fra : Martinkanhjælpe

Dato : 01-07-14 13:20

Rigtig mange gode svar. Der er dog rigtig mange ting der skal tages højde for. Også når du får besøg af fagmand.

Jeg har selv haft stor nytte af denne guide, som beskriver det hele meget godt.
Håber også denne vil kunne hjælpe jer andre.

http://www.lavprishvidevarer.dk/installation-af-hvidevarer/