/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Udskiftning af gruppetavle.
Fra : bjarnefilm
Vist : 962 gange
50 point
Dato : 28-02-12 22:34

Jeg har nogle spørgsmål om gruppetavler. Det drejer sig om at skifte en tavle ug12 ud med en ug24.

1) I øjeblikket sidder der en tavle ug12. Den skal skiftes ud med en ug24. Fordi jeg skifter tavlen, begynder jeg ikke at bruge mere strøm. Dvs at stikledningen stadig kan bruges. Men, kan man sige, at fordi der er mulighed for at bruge mere strøm, så er der også mulighed for at den gamle stikledning ikke er kraftig nok længere?

2) Stikledningen er monteret i ca. 1960. Den er 22 mm tyk. Hvor meget strøm kan der løbe gennem den? Jeg har ikke mulighed for at skille installationen ad, og måle ledernes tværsnit, for det er plomberet.

3) Jeg vil gerne lave så meget som muligt selv. Det er jo billigere end at have en håndværker til det. Så har jeg snakket med en elektriker, om at købe 4 meter stikledning og en ug24 og selv skrue det op. Hele installationen vil bagefter være synlig og mulig at syne. Elektrikeren sagde så, noget kryptisk, at det var ulovligt, men hvis han synede det, så var det iorden.
Så vidt jeg ved, så hedder det, at man må gerne selv trække ledninger, montere underlag, montere lysdæmpere og gruppetavler og den slags. Man må også gerne skrælle ledninger og gøre klar til at samle. Under den klare forudsætning, at det er synlig installation, og det bliver synet af en elektriker. Men man må ikke gå videre, fx lægge kabler ind i væggen eller begynde at samle. Er det rigtig?

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : grow

Dato : 29-02-12 00:12

Sikke meget besvær for så lidt. Få dog en UG12 sat oven over. Stikledningen er beregnet ud fra dens forsikringer og dem kan du ikke selv ændre. En elektriker kan øjblikkelig se om en installation er selvlavet. Der er nogle ting ved elinstallationer som ikke bliver overholdt af selvlærte.
Du risikere problemer ved salg og hvis elektrikeren skal rette dine fejl så er det bedre at lade ham udføre arbejdet. Dobbelt arbejde er surt!

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 29-02-12 05:35

Og nej du må ikke selv lægge kabler og eller sætte gruppetavle Det er stænder installationen

http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 29-02-12 18:50

Du må ikke lave noget af det du skriver selv, selv om der er en elektiker der syner det for dig.

Falcham

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 01-03-12 20:45

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-03-12 05:09

Det var så lidt