/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Parkometer
Fra : bsorensenas
Vist : 2383 gange
100 point
Dato : 25-02-12 22:55

Jeg vil gerne købe et elektronisk parkometer, men der har jo været noget med at nogen af dem har svigtet, så den pågældende bilist har fået en bøde alligevel. Så er det parkometer jo værre end ingenting.
Kan nogen gi' et tip om hvad man skal vælge?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-02-12 22:58

Du skal vælge det du selv har tillid til....
Hvis du køber en elektronisk p-skive, er det dit eget ansvar at tjekke at denne viser rigtigt.

Jeg er er godt tilfreds og har ikke fået afgifter grundet fejl på skiven.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-02-12 23:08

Jeg har haft p-whatch og park one og de har fungeret upåklagelig. Det jeg har hørt er at park vaktene de hader elektoniske parkskiver ,så derfor siger de at de ikke fungerer.Det må arbejde mere for at få skrevet op den daglige kvote med parkerings bøder.
alimak

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-02-12 23:10

De to af dem som er drevet af et internt batteri, er "Jacob Jensen" og "Park One".
Når det svigter, er det som regel i den kolde tid, hvor det er frosten der nedsætter batteriets kapasitet, så her skal man lige sørge for at batteriet bliver udskiftet inden vinteren sætter en stopper for urets funktion. Fejlen stammer i 98% tilfælde af for svage batterier.

Med P-Watch som er tilsluttet bilens akkumulator, her er strømproblemet det sammen, og fejlen viser sig ved for lidt strøm i den kolde tid, når bilen skal startes, hvorved spændingen dykker under det kritiske niveau.
Jeg har selv en P-Watch, som har gjort det nogle gange, men har nu minimeret denne risiko ved indskydelse af en diode i den faste plus, og efterfølgende lagt en elektrolyt kondensator på 1000 mikro farad, som er stærk nok til at holde uret i gang ved start med lidt strøm. Som en ekstra sikring, har jeg indskudt et stik, så jeg kan tage strømmen fra uret, når det fejler,og tislutte det igen efter 5 sekunder uden strø, hvorved det genstarter.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-02-12 23:17

P-Watch viser når det starter og stopper, og er især synligt, når det er mørkt. Så kommer der lys i det display som vender ind imod kabinen, i nogle sekunder.
Hvis det flipper ud og viser "PASS" så lyser displayet konstant, som markering af fejlen.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 26-02-12 07:56

Ikke længe siden jeg fik en afgift, da min daværende elektroniske fætter ikke viste rigtigt.

Så jeg bad en med forstand på det, om at klippe ledningerne og få den flået af ruden, da det ikke var første gang den ikke viste rigtigt.

På tanken hvor jeg købte min helt gammeldags manuelle parkeringsskive, smile ekspedienten, og fortalte, at det var nærmest dagligt, at der kom en billist og købte en manuel manuel parkeringsskive når en elektroniks havde svigtet.

Så herfra et rungene NEJ, det er falsk tryghed, og du skal alligevel TIL ENHVER TID tjekke, at den står rigtigt, og så kan du ligeså bare den stille den manuelle.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 26-02-12 08:16

P-watch virker godt. Har haft 4 stk på forskellige biler gennem flere år.
Ingen problemer haft, kun da mit batteri begyndt at få nøkker en vinter. Falder spændingen for meget når du starter flipper P-wachen ud. Så er man klar over at man skal have nyt batteri.
Pas på dem hvor der er indbygget batteri.

vic200

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-02-12 10:16

Vi har kørt med "Jacob Jensen" i 2½ år nu - uden problemer med indstilling/ur/batteri. "Fortalte" selv i sommers, at der skulle skiftes bat.

Eneste problem er, at uret falder af forruden ved høj temp. i bilen. I vores bil (Suzuki Liana) lægger uret sig dog blot på instrumentbordet, så det stadig kan aflæses udefra, men det er da træls, at man skal sætte det på flere gange hen over sommeren! Det er iøvrigt de samme limpuder vi bruger, som fulgte med uret!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-02-12 14:13

Man gør jo sig selv en tjeneste, ved at se på uret inden man forlader bilen; det er trods alt det billigste.
Mange begår den fejl, at placere uret på frontruden hvor det har en bue. Herved har den dobbeltklæbende tape ikke fuld kontakt, og løsner sig ved de skiftende temperaturer, og den dug der af og til dannes på ruden.
P-Watchen har en smule plads mellem ruden og uret. Her er der plads til et nødur, som stikkes ned ogdækker displayet. Man må ikke have to synlige ure i vinduet, så kan man risikere de vælger det ur der viser mest forkert. - Det fortalte en P-vakt mig.

Kommentar
Fra : bsorensenas

Dato : 26-02-12 22:08

Tak for alle indlæg, de er meget oplysende alle sammen. Hvordan skal man dog vælge hvilke man skal acceptere? Måske kommer der endnu flere...

Accepteret svar
Fra : vedikkealt

Modtaget 100 point
Dato : 27-02-12 11:41

Stadig ingen tvivl hos mig.

Hold dig til den manuelle.

Du skal alligevel holde et konstant øje med den, og ikke mindst - måske midt i et møde tænke, virker den mon stadig.

Men hvis du sætter lidt af på dit budget til en parkerings afgift, så går det jo nok alligevel.

Godkendelse af svar
Fra : bsorensenas

Dato : 27-02-12 15:06

Tak for svaret vedikkealt.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 27-02-12 23:06

Selv tak bsorensenas

Jeg fik min afgift i en parkeringskælder, hvor der angiveligt ikke var kontakt til sendere, eller hvad sådan noget nu hedder.

Så hvis du holder dig til den manuelle, så tror jeg på, at du har den billigste løsning af alle...

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : erikohrt

Dato : 12-03-13 20:52

Et lille indlæg til en ældre tråd, der angår en stadig aktuel problem-stilling:

Ved start i frostvejr og/eller med halvgående akkumulator går P-Watch af og til
i PASS tilstand, formentlig fordi spændingen har dykket ned under det "tilladte"
i et par sekunder.
Dette er heldigvis den eneste fejl-type, jeg har observeret på min P-Watch.
Men den har været der en håndfuld gange - og p-vagten har fanget den 3 gange.

Dernæst tak til severino for hans indlæg fra 25-02-12 23:10.
Her anbefaler han at indskyde en diode og kondensator før P-Watch'en,
hvilket virker som en (kortvarig) nødstrømsforsyning.
Dette vil modvirke et spændings-fald på akkumulatoren, i hvert fald i nogle sekunder.

Jeg iler videre med at afprøve dette forslag i praksis, idet jeg dog lige vil præcisere,
at dioden skal sidde i serie med plus-ledningen OG at kondensatoren skal sidde i parallel
med P-Watch'en.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-03-13 21:34

Parkeringsuret type FS07, som er med batterier, har en funktionsknap, hvor man kan fremstille tiden med et kvarter eller mere. Måske snyd, men det virker i en kort vending.

Angående dioden skal den som nævnt indsættes i den faste plus, og kondensatoren skal ligge mellem plus (fast) og minus.

Manuelle P-skiver der er korrekt stillet, kan også give en P-afgift. Det skete for en mand her i Næstved, som havde en Tysk P-skive, som modsat den danske udgave, bruger ½ times intervaller, hvor den danske har intervaller på et kvarter. - Bøden blev fastholdt da skiven ikke var dansk.
Nogle P-vakter år i meget små sko

Kommentar
Fra : erikohrt

Dato : 22-03-13 18:12

Nu har jeg afprøvet opstillingen med diode+kondensator på en P-Watch FS01.

Kondensatoren er på 4700 uF (altså noget mere end severinos på 1000 uF).

Den faste PLUS forbindes via dioden til kondensatoren, som igen sidder parallelt over FS01'eren.

I praksis kan denne kondensator holde FS01 i gang i 3 sekunder,
selv når PLUS forbindelsen afbrydes helt.
Det er nok til at få startet motoren, selv hvis den skal have
et par ekstra omdrejninger i den kolde tid.

+ --------------------i>|----|---------------|--------------|
--- | |
--- | FS01 |
stel --------------------------|---------------|_________|

Kommentar
Fra : erikohrt

Dato : 22-03-13 18:27

Hovsa - min "grafik" kom ikke til at se så godt ud i første forsøg ....

Se i stedet dette diagram:

P-Watch FS01 "UPS":

http://i50.tinypic.com/16hjj90.gif

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-03-13 19:25

Det er helt klart, at en større kondensator, vil give en længere back-up tid for parkrometret.