/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Danskerne gider ikke fibernettet
Fra : ferik
Vist : 1036 gange
500 point
Dato : 24-02-12 14:31

http://epn.dk/teknologi2/computer/article2704823.ece
dette kan man læse på nettet
jeg syntes at det er rigtig ærgelig at fibernettet ikke er mere udbredt,
men for mig at se er det et udelukkende et ? om for høj pris
jeg kommer rundt til ca. 25/30 pensionister, ingen af dem vil betale,
den store pris, men de flestevil gerne have større hastighed
i vores område er det HEF (Himmerlands EL) der har gravet kabler ned
for mig er det utrolig, at de ansvarlige, ikke fra starten, har sat prisen i et rimelig leje,
så er jeg sikker på, at de har mange/mange flere kunder, og tjent mange penge
Hvad kan vi gøre, for for at ansvarlige vågner op
hvad syntes i

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-02-12 14:37

Vi gider godt fibernettet, men vi er ikke altid tilfredse med udbyderne!
Mon ikke nærmere det er essensen af det hele?

Sagen kan jo ses fra flere sider.
Forbrugeren vil gerne have alle fordelene til en lav pris.
Udbyderen skal have alle sine udgifter hentet hjem igen samt en fortjeneste af en vis størrelse.

Det er ikke altid, at de to parametre spiller sammen til alles tilfredshed!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-12 14:46

Jeg har fibernet liggende 1½ mtr fra mit hus...........men da dengang Nesa gravede elkabler ned kunne man få det lagt ind gratis - altså hvis man lige bandt sig til en fiberbox og udbyderne tog sig rigtig godt betalt.
I mellemtiden er udviklingen sådan at nu kan TDC levere over telefonnettet levere en 40/40 forbindelse via det nye VDSL - dog har jeg kun en ægte 10/1 forbindelse til rimelig pris.

Ps. Jeg ved godt at TDC også er fibernet i vores område nu.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 510 point
Dato : 24-02-12 15:09

Udbydere af internettet troede fra starten, at de havde fundet en guldåre. Her troede man at det var en hurtig installering, hvorefter pengene fossede ind i jødeorglet.
Men det gik ikke som man havde drømt om. Hertil var der for mange udbydere som overlappede hinanden med dækning i de dele af landet, hvor befolkningen var af en rimlig tæthed.

Mobiliteten spiller i en vis grad ind. Teleselskabernes DSL linier som benytter telefonlinier, var nemme at flytte, når brugeren skulle bo et andet sted.
Stofa var noget vanskeligere, da det var der hvor de havde kabelnet, hvor der var muligheden.
Fibernettet er jo ikke rullet helt ud endnu. Selv om de har gravet ned her i gaden, så er det gået i stå; vel sagtens på grund af deres "guldåre" er blevet lidt anløben, på grund af grådige priser.
Mobilnettet er ved at komme ned i en pris, hvor det er interessant for mange med bærebar. Her skal man dog se sig godt for. - Hvad er dækningsgraden for de enkelte mobiludbydere, i forhold til de steder man agter at bruge det. - Skal man have en hastighed a-la den som er på fastnettet, så koster det stadig en del penge, men det bliver trods alt mere og mere atraktivt.

På lolland og falster, forsøgte man med et trådløst netværk, hvor man kunne koble sig direkte op på. Det blev dog ikke den store succes, da dækningen ikke var så stabil.

Man har talt meget om gratis internet, men det er endnu ikke blevet til så meget, da man gerne vil skumme fløden først, så der går nok 10 år endnu.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-02-12 15:27

Det er jo langtfra alle der har fået den løsning som blev lavet hvor jeg boede før.

Der blev trukket fiber helt ind i hver eneste lejlighed, og udgiften var:

75 kr for nyinvesteringen, 90 kr for astonomisk hurtigt internet, 30 kr for fastnet + samtaler og valgfrit mellem YouSee`s 3 pakker.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-12 15:29

Bare vent - om 20 år kører det hele via satellitter

Kabler dør stille og roligt - master ødelægger miljøet osv....

AL kommunikation, det være sig TV, telefon, internet mm. vil køre via "rummet" - teknologien har man jo

Det er KUN priserne der i øjeblikket forhindrer det....

Der var engang hvor man betalte MEGET blot for at ringe til en anden by - nu ringer man snart til "lokaltakst" over hele verden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-12 15:33

HVEM savnede internet for 30 år siden

Der sendte du en MINDRE fil på få kb via telefonen

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 24-02-12 15:33

LuffeA
det var dog nogle næsten uhørt lave priser
ikke set hvor jeg bor
Himmerland

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-12 15:38

Citat
75 kr for nyinvesteringen, 90 kr for astonomisk hurtigt internet, 30 kr for fastnet + samtaler og valgfrit mellem YouSee`s 3 pakker.

Hvad har YouSee med fibernet at gøre ????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-12 15:43

Sorry - jeg kan se at YouSee og andre udbydere har overtaget TDCs fibernet......

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-02-12 16:20

Citat
HVEM savnede internet for 30 år siden

Den gang var der ikke så meget internet til rådighed i Danmark.
Min første oplevelse med dataoverføring via telefonen, var i 1981, hvor vi racede af sted med 300 baud. Vi brugte nogle databaser kaldet BBS, hvor jeg selv havde en fra midt i 80'erne, med kun en linie ind, i forbindelse med noget klubaktivitet.
Det var også muligt, at ringe direkte til hinanden, og overføre forskellige former for filer.

Jeg må indrømme, at tempoet er skruet en anelse op siden da!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-02-12 16:23

Jeg har en 60/60 fiberforbindelse, og det kom gratis ind da de var ved at grave ned i vores lille landsby. Det er dog en erhvervs linie,m da jeg har firmaet til at betale for mit. Så jeg er faktisk ikke helt klar over prisen. Men jeg tor det er 399 pr mdr. Men hvad fa... jeg er jo ligeglad

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-02-12 16:23

Fibernet, super. 30Mb up down, vi måler over 30, hver gang.
TV kanaler, ip telefon.
Alt til rimelig pris.
Vi klager ikke.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-02-12 16:28

Jeg har til tider mål min til 85MB men den har aldrig været under de 60 de gange jag har testet

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-02-12 16:46

Jeg syntes da det er ved at være til at betale. Nu nævner du ikke nogle priser ferik.
Her i Aalborg, er der (jeg ved) 2 boligforeninger der har fået installeret, og nr. 3 er på vej.
Pris Kr. 149,00 for en 40/40 forbindelse, med mulighed for tilvalg af mange forskellige TV pakker til en rimelig pris. (der bla. en UDEN TV3/TV3+).
Det smarte er at det bliver indkluderet i huslejen, altså huslejen stiger med Kr. 149,00
Det kommer til at betyde, at man kan få boligsikring til din internetforbindelse, hvis man får det forvejen.

Det ser i øjeblikket ud til, at der stor interesse for de 3 "prøve" boligforeninger der foreløbigt er hoppet med på vognen.

MVH

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 24-02-12 16:53

Mon ikke Seas selv har skylden med tilmeldnigerne til fiber her på vestsjælland, de fleste områder er der lagt fiber ud til, men de vil ikke lægge det ind medmindrer man kan få alle naboerne med i det, hvilket er åndsvagt med tanke på at kablet er der, så hver enkelte selv kunne vælge.
Men nejda det bliver holdt tilbage så forbrugerne ikke kan få det selv om det ligger lige uden for muren til tilslutning, gad hvide hvorfor?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-12 16:53

Citat
Det kommer til at betyde, at man kan få boligsikring til din internetforbindelse, hvis man får det forvejen.

Der er noget du har misforstået

Det er muligt du får det, men det er så fordi kommunen ikke har gennemskuet dine opgivne beløb....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-02-12 17:21

Jan4100
Det er fordi de ved, at deer kommet et par postgange for sent ud til folket, og at deres system ikke er flexibelt. Men da det er betalt af elforbrugerne, så er de nærmest ligeglade, det koster jo ikke noget, at lade det ligge stille.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-02-12 17:24
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-02-12 17:36

refi skriver:
Citat
Der er noget du har misforstået

Nææ, der er noget du har misforstået

Det er boligforeningen der køber fibernettet, på deres geografiske område. Disse etableringsudgifter er huslejestigninger, som giver støtte. (om det så er rimeligt, er en anden sag)
I de 3 boligforeninger bliver der så fri internetadgang i alle lejemål, til gengæld stiger huslejen.

MVH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-12 18:40

Gad vide hvorfor et af spørgsmålene lyder sådan:

Citat
Hvad er din husleje (eksl. varme, el, fællesantenne o.l.)?

Jeg påstår IKKE at du ikke får det, men det er "fusk"

Forbrugsudgifter af alle arter tæller IKKE med ved beregning - skjuler man derimod nogle af disse udgifter er det selvfølgelig muligt, men næppe retfærdigt....

Men hvad - kommunerne har jo penge nok

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-02-12 18:47

Det er vel altid et spørgsmål om behov for større hastighed og hvad den større hastighed koster sammenlignet med den hastighed som man allerede har, jeg klarer mig fint med download hastighed på 2262 kbit/s men savner sommetider lidt større fart på upload, den ligger på 211 kbit/s lige nu målt på: http://borger.itst.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren
savnet er ikke så stort at jeg vil betale mere end de 199 kr. pr. måned som jeg betaler nu, konklusion: Jeg gider ikke fibernettet så længe jeg ikke har noget at bruge det til.
Citat
jeg syntes at det er rigtig ærgelig at fibernettet ikke er mere udbredt
hvorfor er det ærgeligt? Hvad vil du foreslå at for eksempel jeg skulle bruge den store hastighed til?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 24-02-12 21:48

o.v.n
det er lidt svært for mig at foreslå hvaid du skal bruge en større hastighed til,
det tror jeg, at du sagtens kan finde ud af
jeg kan da sige at så sent som i denne uge, har jeg haft børn og børnebørn, på besøg,
der var vi jo så 7 computere, der skulle på nettet samtidig
ind imellem har jeg pensionist venner på besøg, så er det noget de samme

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-02-12 23:19

Citat
det er lidt svært for mig at foreslå hvaid du skal bruge en større hastighed til,
det tror jeg, at du sagtens kan finde ud af
Nej det kan jeg ikke finde ud af og tror ikke på at private med 1 eller 2 computere ikke kan få dækket deres behov gennem kobber kabler, fibernet er til firmaer og andre med mange brugere, så hvorfor du at det er synd for private uden behov ikke at vælge fibernet er et stort spørgsmål for mig men hver person sin holning vi er heldigvis forskellige også på det punkt
Dengang jeg var på internettet med K56 modem kunne jeg se et behov for større hastighed og har lige siden klaret mig fint med adsl, der bliver jeg så indtil jeg føler et behov og ikke fordi en eller anden forsøger at prakke mig noget på som jeg ikke har behov for

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 25-02-12 07:35

hos os er prisen nogenlunde den samme om det er fiber eller telefonledning (energimidt)
JEG gider ikke hele tiden skøjte rundt hvert halve år for at få det billigere som så alligevel viser sig at være lige så dyrt i den sidste ende ( trådløs er der heller ingen af = ingen forbindelse)

der er bare den forskel at vi betaler for 10 MB gennem telefonledning og får 5 højest
vi betaler for 30/30 MB gennem fibernettet og får 35
om man så vil bruge sin tid på at vente på at den bliver færdig med at sende / hente filerne er jo ens egen sag

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-02-12 08:01

Min forrige udbyder: Fullrate ovet tlf.stik fik jeg 8/1inkl. tlf til 178 kr. Verdo lagde for to tre år siden fiber i jorden. For ca. 2.500 kr. i tilslutning, kunne man få 10/10 og nogle skodkanaler.

Sidste forår skulle de også have godt et par tusinde. Et par mdr. efter ringede jeg og spurgte havd det nu kostede? 499 i tilslutning + ab. Har i aldrig tilbud på det sp. jeg jo det var et tilbud. Jeg sagde, at jeg da ikke ville betale for at blive kunde hos dem! de spurgte hvor jeg boede. 0tte dage efter fik jeg et tilbud om gratis install. Jeg har 10/10 i dag uden deres skodkanaler til 149 kr. og har ikke haft ét enste problem med nettet, til gangæld har de ikke styr på papirarbejdet, opkrævninger osv, så man skal lige have tid til overs - eller bare betale hvad de opkræver!

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 25-02-12 09:39

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : sym

Dato : 25-02-12 09:42

til ovn

husker jeg rigtig så arbejder du lidt med ubuntu og linux
Dem henter du vel gennem nettet og får opdateret der igennem og det tager vel lidt tid eller?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-02-12 15:43

De forskellige netværker i landet, er jo gearet til en høj hastighed. Det kan så undre, at man skal have mere for at bruge en højere hastighed. For den almindelige forbruger, sender ikke flere data af den grund. Det der kan opnås er en hurtigere eksekvering af data'ene, og herved en hurtigere frigørelse af plads på nettet.
Man skulle mene, at det koster mere med de filtre man indsætter, for at begrænse hastigheden til forbrugeren.
For mig at se, er det jo blot en malkemaskine, hvormed man udsuger den enkelte bruger.