/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
tidlige kartofler
Fra : gal
Vist : 940 gange
100 point
Dato : 21-02-12 08:23

da jeg er nybegynder indenfor kartofler og vil til og sælge ved vejen er det vigtig for mig at komme først , jeg har sat dem til spirring og og nogle er osse i urtepotter , de står nu i ca 10 graders varme
jeg har lagt sort plastik ud på jorden der hvor de skal senere plantes ud
når de er plantet ud skal der fibertex og plastik over
er der andre gode forslag til hvordan man kommer først

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-02-12 08:32

sæt dem i drivhus med varme. det virker ganske udmærket

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-02-12 08:33

Har du kigget på http://www.havenyt.dk som er økologernes hjememside, de nærmest dyster om årets første kartofler, i MAJ måned

http://www.havenyt.dk/artikler/inspiration/nyheder/819.html

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-02-12 08:59

brug stavekontrol

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-02-12 08:59

Citat
Ubesvarede

- Besvarede

- Annullerede

- Slettede

Ialt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-12 10:24

Læg compost med gødning i underst, det giver varme til det tidlige forår...

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 21-02-12 10:55

Det er bedst at klar plast til afdækning af jordstykke og spiretemp. ved 20 gr.masser af lys

Jeg sætter kartofler i melittaposer med beriget spagnum først i feb.så bestemmer du,alt efter jorden/vejret hvornår de kan komme i jorden,kartoflerne er tidlig klar og i gro

http://havelyst.dk/haver/karnas_have/dagbog/tidlige_kartofler_i_jord_og_spireposer.html

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-02-12 08:07

besøg Samsø 14 dage før grundlovsdag

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 22-02-12 11:22

Øhh jeg har også dyrket kartofler for første gang, sidste forår. og der gik ca. 2½ mdr før jeg gravede dem op.

Men hvorfor er det så vigtigt at få årets første kartofler... smager de bedre eller hvad....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-12 11:31

Citat
Men hvorfor er det så vigtigt at få årets første kartofler... smager de bedre eller hvad....

Min viv er for længst i gang, der står kartofler med store toppe indendørs, for hende er det sort, men skal man sælge er der jo forskel på 30 kr/kg eller mere for de allerførste, og de 3 kg for 8 kr jeg lige har købt i Netto.

Men de helt nye smager altså så godt, at man ikke behøver andet end en klat smør til

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-12 11:32

ØH, sort = sport

Kommentar
Fra : Niller61

Dato : 23-02-12 17:25

Husk det vigtigste af alt er at du vælger en tidlig sort f.eks Primula som også smager godt, du kan læse mere om dette her http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/491.html
Når først så kartoflerne er spiret bør du plante dem i potter med god muldjord og så stille dem et nogenlunde varmt sted inde, når frosten er ovre kan du plante dem ud, dæk dem til med aviser hvis de i starten truer med nattefrost, dæk dem aldrig ned med plastic så det rører planterne, så bliver de nemlig svedent og må starte forfra. Kartoflerne må gerne stå varmere end 10 grader, mange stiller dem i æggebakker under deres seng, men vær på vagt når først spirerner er en cm, de kan lynhurtig blive for lange tynde og for lyse, spirer skal være tykke korte og blå. Held og lykke med kartoflerne.