/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvordan formaterer c:disk i
Fra : Hansen1001
Vist : 462 gange
100 point
Dato : 19-02-12 15:54

windows xp hardisken er overfyldt med hvad som helst, den er kun på 20gb, hvordan formaterer den?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-02-12 16:00

Sæt en windows skive i drevet og vælg at installere
på et tidspunkt kommer du til INSTALL eller REPARER = vælg installer

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-02-12 16:02
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-02-12 16:04

Citat
INSTALL eller REPARER = vælg installer

Husk at lave en NY install = slet alle partitioner, når du kommer til *før* INSTALL

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-12 16:05

Oversættelse:

Formatere = Slette alt

Der vil ikke være noget windows tilbage.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-02-12 18:19

Hvis problemet un er en fyldt disk, vil jeg meget stærkt fraråde dig formattering. Det er meget sværere end du tror at genskabe et velfungerende system. Du skal foruden installationdcd/dvd også have drivere til byubnkortes Dma kanaler, lydkort, usb , grafikkort og hvad du eller måtte have af mere specielle features.

Det er meget nemmere og sikrere at afinstallere overflødige programmer og slette ligegyldige data.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-12 22:13

Husk, når du formatere disken skal Windows installeres på ny. Her kommer det an på om du har købt en mærkevaremaskine med Windows installeret eller om det er hjemmebyg.

Hvis den er købt med Windows har du enten en såkaldt "genoprettelses CD" eller også kan du starte genoprettelsesfunktionen ved at trykke på en funktionstast under opstart. Du kan også have valgt at have fået det hele brændt på CD'ere eller DVD'ere som du så kan starte op på. Genoprettelsen står i denne forbindelse normalt for at disken formateres og alt installeres således at det hele vil være som dat du købte maskinen. Alt sker automatisk, du sak blot følge anvisningerne på skærmen.

Er det hjemmebyg skal du have en original Windows CD, driver CD'en til bundkortet, og driverne til alt det der ellers er i maskinen som kræver driver. Du booter blot på Windows CD'en, vælger installer vælger den 20 GB partition som du vil have formateret, og vælger at den skal formateres. Der foretages så en hurtig formatereing hvorefter installationen af Windows starter. Maskinen vil undervejs genstarte et par gange. Følg i øvrigt den vejledning som vil komme på skærmen undervejs (der kommer også lidt reklame) Når hele installationen er færdig og Windows er startet op kommer turen så til driverne. Start men CD'en til bundkortet! Og hvis du kan vælge så skal chipsetdriverne lægges ind først! Det er forskelligt fra bundkort til bundkort om det hele sker automatisk eller om man manuelt skal installere driverne et for et. Når du har lagt alle driverne ind til både bundkort og hvad du ellers har i maskinen kan du så begynde at installere de programmer som du vil have i din maskine.

God fornøjelse!

Husk at tage en sikkerhedskopi af alle dine dokumenter, billeder, film og hvad du ellers har på maskinen.

Godkendelse af svar
Fra : Hansen1001

Dato : 20-02-12 07:04

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.