/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Harddiskoptager
Fra : kondivand
Vist : 961 gange
50 point
Dato : 18-02-12 23:50

Jeg skal have købt en harddiskoptager, men har stadig "kun" et billedrørsfjernsyn og ser kabeltv fra Canal digital.

Er det noget med, at det kan kan give problemer med at optage, hvis det er udsendelser fra kabeltv - noget med at de smarte finesser ikke virker. Jeg vil nødigt være afhængigt af, at den digitale tvboks skal stå på den kanal, som man ønsker at optage fra. I så fald er man tvunget til at se det samme som det man optager. Alt det med at bruge pause under optagelse osv. skal selvfølgelig kunne lade sig gøre.

Det lyder også attraktivt med en chase play - funktion, så jeg kan starte med at se optagelsen efter f.eks. 15 min. optagelse og så spole forbi reklamerne samtidigt med at resten af udsendelsen optages færdig.

Jeg er i syv sind over hvad jeg skal købe - på et eller andet tidspunkt anskaffer jeg mig nok et fladskærmstv, men vil jeg overhovedet kunne bruge en harddiskoptager alligevel. Hvis jeg køber en harddisk-optager med blue-ray virker kan den så overhoved bruges på mit "gamle" fjernsyn?

Jeg har overvejet Canal Digitals egne løsning - se her:
http://hdtv.canaldigital.dk/#/hdtv-boxen/

Er det et ok bud?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-12 08:07

Det var nogle lidt "rodede" spørgsmål da det jo er slutresultatet du skal se på og det ændrer sig IKKE på et gammelt billedrørstv uanset hvad du kobler på af udstyr....

men kan da prøve at tage det fra en ende af....

Citat
Jeg skal have købt en harddiskoptager, men har stadig "kun" et billedrørsfjernsyn og ser kabeltv fra Canal digital.

Det er ikke noget problem...

Citat
Er det noget med, at det kan kan give problemer med at optage, hvis det er udsendelser fra kabeltv

NEJ - den skal selvfølgelig være med kabeltuner

Citat
Alt det med at bruge pause under optagelse osv. skal selvfølgelig kunne lade sig gøre.

Heller ikke noget problem, med DET kræver jo du SER det samme, hvorfor ellers stoppe udsendelsen ????

Citat
så jeg kan starte med at se optagelsen efter f.eks. 15 min. optagelse og så spole forbi reklamerne samtidigt med at resten af udsendelsen optages færdig.

Der er noget du har misforstået - start forfra OPTAGER ikke noget - det ligger hos udbyderen og kan KUN bruges i en vis periode på nogle timer...

Citat
Jeg er i syv sind over hvad jeg skal købe - på et eller andet tidspunkt anskaffer jeg mig nok et fladskærmstv, men vil jeg overhovedet kunne bruge en harddiskoptager alligevel. Hvis jeg køber en harddisk-optager med blue-ray virker kan den så overhoved bruges på mit "gamle" fjernsyn?

Ja - men du får INTET ud af det da optagelser i høj opløsning IKKE vil kunne ses på dit TV, så du skal optage i en opløsning dit TV kan klare.

Boksen som sådan er udmærket til det du vil men det er spild af penge uden en NY skærm...

Så alt ialt - START med et nyt TV.....

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 19-02-12 10:05

refi:

Tak for svarene - jeg har dog lige et par opfølgende spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe med.

Mht.Chase play har jeg læst flg.: En stor fordel ved en harddisk optager er, at du kan spole igennem reklameblokkene i dine optagede programmer. Dette kan du også gøre, mens du er hjemme og gerne vil se et program i fjernsynet. Først sætter du harddisken til at optage det program, du gerne vil se. Så laver du noget andet i et kvarter eller 20 minutter. Herefter begynder du at se optagelsen forfra, mens harddisken fortsætter optagelsen – såkaldt chase play. På den måde kan du spole lige igennem alle reklameblokkene og stadig se programmet næsten live.

Har jeg forstået det rigtigt, hvis chase play er en udbyder funktion og ikke noget som jeg kan købe mig til via en harddiskoptager ?

Når jeg har et gammelt tv er pointen så ikke, at alle funktioner på harddiskoptageren, som har noget med billedkvalitet får jeg ikke noget ud af - resten af funktionerne fungerer uanset type af fjernsyn?

Det smarte ved Canal digitals harddiskoptager er at tingene er samlet i en boks ellers skulle jeg både have min nuværende digitale boks og en harddiskoptager.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-12 10:20

Citat
Har jeg forstået det rigtigt, hvis chase play er en udbyder funktion og ikke noget som jeg kan købe mig til via en harddiskoptager ?

JA....

Du kan ALDRIG spole "frem" til noget der endnu ikke har været "live"....

Det du gør er blot at du "spoler" i udbyderens optagelse og det kan du frem til det punkt der er "live" og under alle omstændigheder kun frem til varigheden af programmet efter programmet oprindelig er slut - du kan IKKE f.eks. gøre det dagen efter med mindre du SELV optager det....

Citat
Det smarte ved Canal digitals harddiskoptager er at tingene er samlet i en boks

Sådan er det hos alle udbydere - det er ikke kun hos Canal Digital, som iøvrigt IKKE er en kabeltvudbyder - det er en Satellit udbyder....

Ikke at det gør dem ringere - du har mulighed for de samme kanaler, men du modtager dem altså ikke pr. kabel...... og det har betydning når du vælger udstyr da det skal være med S-tuner og ikke med C-tuner (kabeltuner)....

Det har også betydning for det TV du vælger da du ikke får det optimale hvis TVet ikke har sat-tuner - det er dog de færreste der har brug for det....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-12 10:24

Sagt i kort format:

Du kan ALDRIG arbejde med flere kanaler end det antal kanaltunere du har......

Altså kræver optagelse af et program medens du ser et andet, TO tunere (der godt kan være placeret i forskellige apparater)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-02-12 15:13

Jeg har harddiskoptager og jeg gider ikke se reklamer.

Er der en udsendelse med reklamer jeg vil se, så optager jeg ½ time og så ser jeg den. Spoler forbi 8 min reklamer og så kan jeg se hele udsendelsen. Uden reklamer.

Men du kan ikke (som refi skriver) se en optagelse som ikke er optaget.

Så jeg har valgt at optage det jeg vil se og så se det når jeg har tid og lyst.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 25 point
Dato : 19-02-12 16:25

Jeg bruger den samme harddiskoptager (dobbelt så den kan ptage to programmer på een gang)
Ganske udemærket - og den kan bruges til et Boxer-kort via antenne som jeg gør.

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 27-04-12 13:41

Tak for svaret Eyvind.