/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Suzuki Baleno gearkasse
Fra : bangsholt
Vist : 346 gange
40 point
Dato : 17-02-12 14:48

Har en Suzuki Baleno 1,6 Wan, der hopper ud af bakgearet.
Kan skiftestængerne overhovedet justeres på disse gear?
Nogen forslag? - Ingen ny gearkasse tak...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-02-12 15:52

Det var da grimt. Har desværre ikke noget forslag. Kigger med, når én af de kloge kommer på banen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-12 16:07

Jeg ved ikke hvad du mener med skiftestænger.

I en normal gearkasse er der klokoblinger , som kobler de forskellige hjul ind og ud.

Klokoblingernes position er bestemt af gearvælher og begrænsed af glidebøsninger. Dekan justered ved slibning , og fornyelse. Eller ringe.

Det er ikke for amatører at lave korrekt, og kræver at mean har data for gearkassen.

Alt kan laves af den kyndige.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-02-12 16:31

I gamle dage, da gearkassen lå i Kardantunnelen, gik gearstangen direkte ned på skiftegaflen. Nu siddder gearstangen stadig mellem sæderne, mens gearkassen ligger ude i motorrummet. På Citroën BX sad der nogle justerbare skiftestænger (med kugleforbindelser, der hoppede fra hinanden, når de var slidt) mellem gearstangens bund og og et par skiftearme der gik ind i gearkassen. Men jeg kender ikke Suzukien, ved ikke om den har kabler, stænger eller noget tredie, så den vil jeg ikke kloge mig på. Men du har da ret i, at hvis man ikke kan kravle ned og danne sig en idé selv. er det nok noget man skal overlade til andre.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 17-02-12 17:38

Er du heldig, så er det en knækket fjeder til at holde vælgergaflen på plads.
Fjederen trykker på en stålkugle som presser ned i en fordybning, når gearet er valgt.
Dermed får du en "klik" lås, til at holde gearet på plads.

Prøv at spørge på et par værksteder.
Skulle være mærkeligt om ikke der var ét, der har haft biltypen inde før.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-02-12 21:06

Enig med beestone,det er let at lave selv hvis du har skruet på biler ,og har lidt praktisk sans,
alimak