/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gulv renovation m/u varme
Fra : taras
Vist : 760 gange
200 point
Dato : 17-02-12 10:44

Jeg er ved at købe en lejlighed, og det gamle bærende gulv gynger og svejer når man går på det, så der skal nyt på... så jeg er selvf. ved at tælle kr. og øre :)

Det er en gammel københavner lejlighed, så der er omkring 80 cm. mellem strørene.
Jeg forventer derfor at skulle bruge en ca 28-30 mm massiv planke som gulvbelægning.
Jeg har kigget både på Eg og Douglas (f.eks. fra Dinesen), men er ikke sikker på at økonomien. Nogen der har nogle andre gode forslag til hvor jeg finde nogle flotte brede og tykke planker?

Jeg flytter ind i en periode hvor jeg selv er meget travl, så jeg kommer til at hyrer mig ud af alle dele af arbejdet. Men er jeg lidt i tvivl om priserne på de forskellige dele...

Oprivning af gammelt gulv, nivellering af strør?
Lægning af massivt gulv...
- Med gulv varme?
- Med alm isolering?
Bare sådan en ca. m2 pris, således at jeg kan vurderer hvor meget jeg har tilbage til selve plankerne?

Derudover overvejer jeg at lade 2 af de bagerste værelser beholde det gamle gulv (-28 m2). Dels da det er i udemærket stand, men også for at have lidt flere m2-penge til de andre rum
Men så opstår tanker/spørgsmål omkring kan man overhovedet det, hvis man vil have gulvvarme? Kan man etablere en fornuftig gulvvarme løsning i de sidste 2 rum på et senere tidspunkt?
Med andre ord... er det totalt idioti ikke at lave det hele på en gang?

Puha, og så bare lige den sidste (dog lidt off topic)...
Jeg vil rive et gammel toilet rum ned, som mere eller mindre står midt i køkkenet, dvs. at jeg skal flytte 2 sæt af lodrette strenge og en faldstamme, så de løber i en fælles rørkasse. Jeg forventer at kunne knække både strengene og faldstammen under gulvet og over det sænket loft (faldstammen skal kun flyttes ca. 80 cm, så der burde være plads til faldet, og strengene med noget plex).
Men så var det at jeg fik at vide man skal have en inspektionslem ved alle knæk, og det vil jeg jo helst ikke have i mit nye flotte gulv... er det virkelig sandt?

...det var lidt mange spørgsmål, håber det er ok med jer!

Og tak!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-02-12 11:00

Hvis gulvet giver efter, -vil jeg ikke håbe at det er de bærende bjælke som giver efter. Har du undersøgt det? For så ville jeg ikke gå i gang. Isåfald skal prisen på lejligheden være derefter.

Kommentar
Fra : taras

Dato : 17-02-12 12:07

Nej det har jeg ikke undersøgt.
Men det er en andelslejlighed, så jeg har en indsigelsesfrist på 14 dage når jeg flytter ind. Jeg forventer at gå i gang med gulvet med det samme, så monstro det ikke bliver afsløret hurtigt nok, til jeg kan nå at gøre indsigelse.
Desuden tror jeg at bjælkelaget evt. er andelsforeningens ansvar.

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 17-02-12 13:51

mon ikke bare der mere er tale om at gulvet er blevet slevet så meget ned af flere omgange at hoved på dykker er væk-

hvis gulv alligevel skal tages op- så prøv først at stik det nogen skruer sådan med 20 cm afstand på udvalgte steder- afhjælper det problem er det blot at efterbehandle skruehuller med noget plastiktræ eller lign .

det tjener ikke noget formål at etablere gulvvarme i en etageejendom - du skal stadig ha radiator under vinduer for at kompencere for kuldeindfald sådan i forhold til komfort

Kommentar
Fra : taras

Dato : 17-02-12 14:01

Nu drejer det sig ikke kun om gulvet svajer, men også at der nogen steder er fuger på 1-2 cm.
Gulvet er simpelthen så slidt (og misvedligeholdt), at jeg ikke tror på det er værd at gemme på.

Jeg har tidligere boet i en stue lejlighed der kun var opvarmet af gulvvarme (ingen radiotore), og det var intet problem at holde stedet varmt. Der er nogle udemærket termovinduer.

Kommentar
Fra : taras

Dato : 17-02-12 14:10

Men jo, jeg tror også det er evt. afstandstykker e.lig. der er væk, samt div. hoveder på dykkerne der mangler.
Sælger fortalte mig endvidere at der er et sted hvor han slår sømene ned hver 14 dag, for ellers stikker de op.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 17-02-12 20:11

renovation ??? renovering

Kommentar
Fra : taras

Dato : 17-02-12 21:07

Haha ja den er god, det havde jeg ikke selv set :)