/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Trække fra i skat. Gratis?
Fra : kartoffel88
Vist : 804 gange
100 point
Dato : 16-02-12 15:45

Jeg har stadigvæk ikke forstået det og har aldrig mødt nogen der kunne forklare det så jeg kunne forstå det, men hvis jeg har mit eget firma og har tjent 20.000 i overskud. For de 10.000 af dem køber jeg noget jeg kan trække fra.
Så har jeg jo ikke betalt noget for den vare, for pengene kommer jo ind igen.
Eller er der ikke noget der er 100% fradragsberretiget?

Eller med andre ord, jeg er ikke helt med..

Nogen der kan forklare det for mig? Tak

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 16-02-12 15:56

1. Du har et firma og du har 20.000kr. i overskud af driften som der skal betales skat af

2. Du køber en fradrags berettiget vare som skal bruges driften for 10.000kr. når det er til brug i driften så kan du trække 10.000 fra 20.000 og har nu 10.000 som skal beskattes med for eksempel 35% = 3.500kr.

3. Nu har du 20.000kr. - 10.000kr. som du ikke har i kontanter men i varer - 3.500kr. som er skatten af de 10.000kr. du har i kontanter = af de oprindelige 20.000kr. er der 6.500kr. i kontanter til dig, resten står i varer eller er betalt i skat, er det så svært at forstå

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 16-02-12 15:57

du kan straks afskrive småaktiver for beløb på 12.300 kr. hvilket betyder at der ingen værdi er tilbage når aktiv er brugt til virksomhendens drift -

hvis du tror du indkøber en vare og kan videresælge den så er du forkert på den-

du køber en vare til 10.000 kr. ex moms- den sælger du videre for 13.000 plus moms - så tjener du 3000 som du svarer skat af -

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-12 16:08

Når du får solgt de varer som kostede 10.000kr. så skal du betale skat af det du tjener, altså du udskyder skatten indtil du har solgt varerne ved at trække købsprisen fra dit overskud i første omgang, men senere skal der betales skat.
Citat
Så har jeg jo ikke betalt noget for den vare, for pengene kommer jo ind igen.
jo du har, du har betalt 10.000kr. for varen og sælger den igen, måske for 12.000kr. nu har du 2.000kr. i overskud som du skal betale skat af, de 10.000kr. som du købte varen for kommer ikke igen, den har du jo solgt til en kunde.
At du trækker en købspris fra i skat betyder at du ikke skal betale skat af den købspris før du har solgt varen igen, nu har kunden jo din 10.000kr. vare og du har overskuddet af salget men varens købspris har du ikke, den følger med varen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-12 16:19

Sagt på en anden måde.....

Du skynder dig at "tjene" 100.000 i dit firma....

Dem bruger du så til at købe nye varer - efterhånden som du sælger dem køber du igen nye varer...

Viola - du betaler ALDRIG skat - men du får dæleme et stort varelager til sidst

(husk lige at lægge momsen til side - ellers løber skattefar med dit varelager )

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 16-02-12 18:15

Hvad spørger du om?
Kan du ikke forklarer det lidt nærmere. Du får en masse svar, men hvad er prob lemet.

hawaii7

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-02-12 19:22

At du kan række noget fra betyder jo ikke, at du får pengene tilbage, det betyder bare, at du ikke skal betale skat af de penge du har investeret i virksomhedens drift.

De 10.000 kr du køber ind for, skal jo stadig betales til leverandøren

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 17-02-12 11:40

Tak for svaret alle sammen.

Jo det er jo ret enkelt må man sige
Tak...

Men det er jo ikke sikkert at det man køber er noget der skal sælges videre. Det kan jo også være et kamera til virksomheden eller en bærbar osv.
Men er helt med

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-12 12:58

Tak jeg håber du blev klogere selv om det måske var lidt vrøvlet fra min side
Citat
det er jo ikke sikkert at det man køber er noget der skal sælges videre
korrekt men det omtalte jeg ikke fordi det ville forvirre den første beskrivelse, når det en ting som skal bruges i firmaet og ikke sælges videre før tingen er brugt, så kommer der noget som hedder: Afskrivning ind i billedet.
Du kan trække varens købspris fra før der beregnes skat i det år varen er købt, når det er et mindre beløb. Det kaldes straks afskrivning.
Ting som har større værdi kan/skal afskrives over flere år, typisk 5 år med maskiner og andet som slides eller bliver umoderne hurtig. Der deler du skattefradaget op i % og trækker altså ikke hele købsprisen fra din skattepligtige indkomst det år du har købt varen