/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Giftefoged - hvem kan og må?
Fra : o.v.n.
Vist : 6184 gange
200 point
Dato : 15-02-12 11:15

Ja spørgsmålet er i overskriften,
Hvem kan og må vie danske par?
Hvem bestemmer at de må vie? Her tænker jeg på en udnævnt giftefoged, borgmester og viceborgmester er selvskrevne men er der andre i byrådet som må, eller måske almindelige borgere som af en eller anden får bemyndigelse til at vie og af hvem for de den bemyndigelse?
Et dansk par som bliver gift i udlandet - er vielses attesten gyldig i Danmark?
Citat
Kaptajner på dansk skib i rum sø, kan ikke vie omborværende danskere - meddeler justitsministeriet dette år.
nå det troede jeg ellers at de måtte, udenlandske kaptajner må tilsyneladende godt, men er ægteskabet gyldig?
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Familieret/giftefoged
her er giftefoged omtalt som en ikke gejstlig person, personen må på en eller anden måde blive udnævnt til at kunne foretage vielser, eller hvordan?
Og så til de gejstlige = præster og andet godtfolk, er det kun præster fra folkekirken som kan foretage lovmæssig gyldige vielser, eller kan overhovedet eller andre fra andre tros samfund også vie par og vielsen er lovmæssig gyldig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-02-12 11:24

Sådan står der om kommunale vielser

Citat
Borgmester eller giftefoged.
Borgmesteren har glæden, fornøjelsen og så godt som ubegrænset styring af kommunens borgerlige vielser. Disse beføjelser indeholder også mulighed for udnævnelse af flere til at deles om denne opgave.
I mange kommuner er det viceborgmesteren der oftest har fornøjelsen at få et ubetinget ja af vælgerne. Imidlertid er der så mange borgerlige vielser at der oftest udnævnes flere kommunale giftefogeder fra byrådet eller andre kommunale embedsmænd, eller - der kan udnævnes en giftefoged til at klare (så godt som) alle bryllupper.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-02-12 11:33

Citat
er det kun præster fra folkekirken som kan foretage lovmæssig gyldige vielser

Nej

Citat
eller kan overhovedet eller andre fra andre tros samfund også vie par og vielsen er lovmæssig gyldig.

Ja

Citat
Præster, der er ansat i godkendte trossamfund og menigheder, kan få bemyndigelse til at foretage vielser med borgerlig gyldighed.

http://www.familiestyrelsen.dk/samliv/trossamfund/vielsesbemyndigelse/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-02-12 11:40

http://www.familiestyrelsen.dk/samliv/aegteskabogregistreretpartnerskab/vielseiudlandet/

Citat
Hvis du vil giftes i udlandet, skal du selv sørge for at undersøge reglerne for at blive gift i det pågældende land.
Hvis myndighederne, der hvor du skal giftes, kræver det, kan du få din bopælskommune til at udstede en ægteskabsattest, der bekræfter, at du kan indgå ægteskab efter dansk lovgivning.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 15-02-12 11:52

https://www.borger.dk/Emner/familie-og-boern/parforhold-og-aegteskab/Sider/naar-i-vil-giftes.aspx?

Jeg troede også, at en kaptajn havde myndighed til at foretage vielser.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-02-12 12:21

Kommunens sagsbehandlere, de må jo alt i forvejen såsom at tvinge invalide til at arbejde

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-02-12 12:47

Der er mere om reglerne her:

http://www.festleksikon.dk/vis/giftefoged.html

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-12 21:45

Tak for svaret ans. Der er jo svar på alt det jeg spørger om næsten der er en lille undtagelse, hvem bestemmer at en person kan udnævnes til at måtte vie andre?
Overordnet er det selvfølgelig folketinget som har vedtaget lovene, men er det den samlede kommunal bestyrelse som vælger en giftefoged, eller kan borgmesteren pege på en person og sige: Du skal vie par i vores kommune?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-02-12 09:16

Borgmesteren har for det meste fået den ret af kommunalestyrelsen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-12 09:42

Citat
hvem bestemmer at en person kan udnævnes til at måtte vie andre?

Citat
Borgmester eller giftefoged.
Borgmesteren har glæden, fornøjelsen og så godt som ubegrænset styring af kommunens borgerlige vielser. Disse beføjelser indeholder også mulighed for udnævnelse af flere til at deles om denne opgave.
I mange kommuner er det viceborgmesteren der oftest har fornøjelsen at få et ubetinget ja af vælgerne. Imidlertid er der så mange borgerlige vielser at der oftest udnævnes flere kommunale giftefogeder fra byrådet eller andre kommunale embedsmænd, eller - der kan udnævnes en giftefoged til at klare (så godt som) alle bryllupper.

http://www.borgerligt-bryllup.dk/borgerligt