/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvorfor Brødflov
Fra : svendgiversen
Vist : 958 gange
50 point
Dato : 13-02-12 12:32

Forleden, da vi var sultne, sagde vi begge, i munden på hinanden, også et mærkeligt udtryk,
"jeg er brødflov".

Hvorfor siger man sådan, det er vel ikke flovt at være sulten?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 13-02-12 12:40

Citat
Jørgen Nørby Jensen fra Dansk Sprognævn forklarer, hvorfor man siger, man er ’brødflov’, når man er sulten. Nu om dage kendes "flov" primært i betydningen 'forlegen', 'skamfuld', 'genert' eller lignende, men tidligere brugte man det også, når man var mat eller utilpas. Den oprindelige betydning af "brødflov" er altså 'utilpas fordi man ikke har fået brød at spise'.

http://www.dr.dk/P1/Sprogminuttet/Udsendelser/2010/06/25120740.htm

Citat
Spørgsmål: Når man er sulten, kan man med et lidt gammeldags ord sige at man er "brødflov". Men hvorfor siger man egentlig det? Det er da ikke flovt at være sulten.

Citat
Svar: Nej, men i "brødflov" er der tale om en ældre betydning af "flov". Nu om dage kendes "flov" primært i betydningen 'forlegen', 'skamfuld', 'genert' eller lignende, men tidligere kunne det have flere betydninger.

Ordet har vi lånt fra nedertysk "flau", der betyder 'mat', 'sløj' eller 'utilpas', og sådan kunne man også tidligere bruge ordet på dansk. I Johannes Søren Bloch Suhrs "Æsthetiske Skrifter" fra 1868 kan man fx læse om en mand at han var "yderst flau tilmode, thi han havde ikke nydt andet end et Glas koldt Vand". Og så er det jo ikke så mærkeligt at man bliver utilpas!

Dén betydning af "flov" har vi ikke mere i moderne rigsdansk, men vi har dog stadig en mere overført betydning i fx "vinen har en flov smag". Her er der tale om en mat smag, en kraftløs smag.

Men ellers har betydning 'sløj' eller 'utilpas' vist kun overlevet i sammensætningen "brødflov". Den oprindelige betydning af "brødflov" er altså 'utilpas fordi man ikke har fået brød at spise'.

http://www.b.dk/din-mening/spoerg-om-sprog-broedflov

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-12 12:45

Tak for svaret ans.