/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
stearin på marmor
Fra : andreas6
Vist : 2176 gange
20 point
Dato : 12-02-12 09:54

jeg har fået en del lilla stearin på mit lyse marmorstuebord, jeg har skrabet det af men det ser ud som farven er trukket ned i marmoren, hvad gør jeg ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-02-12 10:14

De fleste marmorborde er dækket med et tykt lag klar lak, næsten forhuddet med det. Det er fordi rent marmor er noget sart noget hvor ethvert spild kan trække ned i.

Stearin bruges praktisk taget ikke mere. Næsten alle lys er lavet af parafin, men det 100 år gamle navn holder ved.

Farven i paraffinen , kan være hvad som helst af stads. Hold digm fra farvede lys, for du ved ikke hvilke stoffer du kommer til at indånde fra dem, og myndighederne kontrollerer det ikke.

Din plet er svær. Skrab ikke med skarpe ting, for så kan du ødelægge lakken.
Du kan prøve med køkkenrulle, der virker ligeså godt som trækpapis, ovenpå køkkenrullen så et ikke for varmt strygejern. Du kan ikke smelte paraffinen og suge den op, før du også har fået marmoren varmet op i området. Det tager sin tid med moderat temperatur. Fald ikke for at bruge et varmere strygejern, det tåler lakken ikke.

Der findes ikke npget som kan opløse paraffin uden at skade lakken.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-02-12 11:20

Citat
farven er trukket ned i marmoren, hvad gør jeg ?

Køber et nyt bord

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-02-12 14:28

Du kan slibe bordet med bagepulver og efterbehandle med linolie.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-02-12 12:02

benzin, min. terpentin, måske acetone. Der er mange ting, der fjerner paraffin uden at opløse lak, pas dog på med acetonen, tjek et usynligt sted.