/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Contador: Bøffet.
Fra : Cimbombom
Vist : 776 gange
101 point
Dato : 10-02-12 10:16

God dag allesammen.

Sidste sæsons vinder af Giro D´Italia. Alberto Contador.

Er i dømt 2 års karantæne. Pga. han har dopet sig vha. En Bøf.

Syntes i at dommen er rimelig? .... Er det Schleckernes store mulighed, for at vinde den kommende TDF. Nu når Contador ikke må deltage.....

( http://ekstrabladet.dk/sport/cykling/article1705243.ece )

.

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 101 point
Dato : 10-02-12 12:14

Der findes to slags professionelle cykelryttere, dem der er blevet taget i at tage doping og dem der ikke er taget i at tage doping. Den der vinder et løb er den der kan tage mest doping uden at blive afsløret. Det er vist kun Alberto selv der tror på den der med bøffen.

Alle inden for cykel sporten ved at alle tager doping men ingen ønsker at gøre noget reelt ved det, man laver lidt kontrol her og der, giver lidt karantæne, men gøre det der skal til for at få en ren sport, er der ingen der vil. Nogle cykelryttere har i fuld alvor forsøgt at bilde folk ind at de slæbte 50 kg udstyr op på deres værelse og lagde sig med slanger, for at lave blod-doping, i 4-5 timer hver dag, under tour-de-france, uden der var andre på holdet der havde så meget som mistanke om at der foregik noget.

Den mest retfærdige løsning er nok at give doping fri, selv om det har alvorlige sundhedsfarer.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 10-02-12 12:25

Citat
Den mest retfærdige løsning er nok at give doping fri, selv om det har alvorlige sundhedsfarer.

Særdeles dårlig idé, hvor havner vi så henne?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-02-12 12:38

webm, det er en meget dårlig ide at give doping fri, man risikerer at mange dør af det. Men jeg har ikke bedre forslag, har du?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 10-02-12 12:53

Uanset hvad er det en dårlig idé at frigive stoffer som er skadelige - det være sig dopingmidler og narkotika og lignende.
Hvis ikke det kan lade sig gøre at køre cykelløb uden brug af doping, må man jo bare lade være med at køre de store løb, så enkelt kan det siges...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-02-12 13:28

webm, jeg synes du stikker hovedet i busken og lader som om problemerne vil gå over af sig selv, hvis vi lader som ingenting. Hverken problemet med narko og problemet med doping (der er to forskellige problemer) løser sig selv, eller forsvinder fordi vi forbyder det. Langt de fleste problemer med narko ville ganske enkelt forsvinde ved at vi lovliggjorde det (inden for visse rammer).

Kommentar
Fra : webm

Dato : 10-02-12 13:40

Sikke da noget forvrøvlet sludder at sige - problemet forsvinder da ikke ved at frigive de farlig stoffer.
Men uanset hvad kan i diskutere holdninger fra nu af og til jul, det hjælper jo ikke på det alligevel.

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 11-02-12 16:05

Tak for svaret fun2.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-02-12 20:39

Det var dog et forfærdeligt miskmask af misforståeler og urigtige oplysninger.

For det første er COntador ikke blevet kendt skyldig i doping vha en bøf.
Han er blevet dømt for at have et ulovligt stof i kroppen, CAS (sportsdomstolen) mente ikke, at det var sandsynligt at stoffet var indtaget igennem kød, men derimod via et kosttilskud som Contador ikke havde kontrolleret ordentligt inden indtagelse.

Dernæst til fun2:

Ingen anden idræt gør tilnærmelsesvis så meget for at komme doping til livs som cykelsporten. Og indenfor sporten er langt de fleste optagede af at bekæmpe doping.

I "gamle dage" (før 1964) var der ingen regler omkring doping, det førte til flere dødsfald blandt ryttere, blandt andre Knud Enemark som faldt død af cyklen under OL i 1960, hans dødsfald var det der satte gang i arbejdet med at indføre regulativer omkring doping, det mest markante dødsfald som direkte kan tilskrives doping var Tom Simpson, han skvattede af cyklen på toppen af Mont Ventoux i 1967 og var efter sigende død inden han ramte jorden.

Når der ikke siden har været deciderede dødsfald handler det om at den tids doping var alkohol, amfetamin, kokain og heroin, gerne i skøn blanding med morfin og andre "gode sager".

I dag er lægevidenskabens ypperste hjerner involverede i udviklingen af dopingmidler, og derfor kan det udføres mere sikkert end tidligere.

Dette er absolut ikke et forsvar for doping, blot en konstatering af, at intet er som før.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 13-02-12 13:17

Kortoververden ja det er sandt, at cykkelbranchen gør forholdsvis meget for at mindske brugen af doping.
Men på den anden side,,, det er jo sjældendt at der kommer røg op af skorstenen uden der er brand.

Hvis ikke rytterne dopede, sig ville der heller ikke være behov for al den kontrol med dem.

Når jeg tænker tilbage på de ryttere som har haft den gule trøje de sidste TDFer. Mindes jeg.

Michael Rasmussen, blev suspenderet af Rabobank trods han var i gult pga. Whereabouts.
Floyd Landis : Dope ??
Contador : Bøf ??
Bjarne Ris :
Citat
Jeg har taget dope, jeg har taget epo

Iban Basso : Operation Puerto
Lance Armstrong : Ikke taget for dope, men han er sikkert bare bedre end de andre.

Hmm
Ikke kom og fortæl mig at doping, ikke er et kæmpe problem for cykkelsporten.
Hvorfor hører man aldrig om doping i Fodbold, Håndbold, Basketbold, Tennis, Badminton..... Men i cykling er der er ny skandale hver sæson.

Jeg har fået meget respekt for Cadel Evans fordi at alle siger han har kørt "rent" Det er sådan det skal gøres. Bare der var flere ryttere som Cadel der kørte. Med rent mel i posen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-02-12 16:33

Cimbombom

Du siger det jo meget præcist:

Hvorfor hører man aldrig om doping i Fodbold, Håndbold, Basketbold, Tennis, Badminton..... Men i cykling er der er ny skandale hver sæson.

Hvis du kigger på antallet af test i de forskellige sportsgrene har du svaret, der er (især sammenholdt med antallet af udøvere) forsvindende få tests i boldsport, alene i USA, hvor cykelsport er en meget lille sportsgren, står cykelsporten for over 40% af det samlede antal dopingtests.

Men lad os bare færdigøre din liste

Evans - indtil videre ren
Contador - positiv
Sastre - Indtil videre ren
Pereiro - Indtil videre ren, (fik sejren i 2006 fordi Landis blev taget for doping)
Armstrong - Indtil videre ren
Pantani - Sandsynligvis topdopet
Ullrich - Sandsynligvis dopet
Riis - Dopet
Indurain - Sandsynligvis dopet

Og får det finder du næppe en ren rytter.

Jeg medgiver altså at det er et kæmpeproblem, der hvor vores holdninger adskiller sig fra hinanden er, at jeg ikke er overbevist om at problemet er større i cykelsport end andre steder, man prøver bare at gøre noget ved det, og når man gør rent bliver støvet altså hvirvlet op.