/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kulde
Fra : sigfrid
Vist : 1025 gange
200 point
Dato : 10-02-12 05:52

Hej kanduer.
Hvor meget kulde og hvor lang tid ude i almindelig gang, kan labber-rotter-scæfere tåle uden dækken?
Venlig Hilsner Sigfrid.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 10-02-12 06:58

Ca. 24 timer om dagen. Både schæfer og lab er udstyret med en tyk og vandafvisendne underpels.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-02-12 13:29

Det kommer jo også an på, i hvor god foderstand den er. Fedt isolerer også. Og hvis hunden bevæger sig moderat i ekstrem kulde, så skal den også tilføres energi undervejs, altså have noget at spise.

jeg tror ikke, du bare kan opsætte en generel regel for, hvor meget hunden kan tåle. Det kommer jo an på rigtig mange ting. Og det kommer an på, hvad du mener med at "tåle". Mange hunde får ondt i poterne ved meget kold sne, og ved mindre kold sne blandet med salt. Det spiller også en rolle, hvor meget det blæser. Hundens alder og helbred spiller også en rolle.

Så det bedste man kan gøre, er at kikke på hunden og ud fra dens opførsel vurdere, om det er på tide at vende hjem, eller søge ly.
--Dækken gør måske ikke så stor forskel for en schæfer/lab/rotte. Jo, måske hvis den har dårlig pels eller er underernæret.
Men igen, hunde er forskellige. Hvis hunden viser tegn på at den kan lide at have dækken på i det kolde vejr, så er DET det rigtige for lige netop den hund.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 11-02-12 09:33

Hej knh15 og Birgitta.
Jeg tænkte mere på at hunde jo er efterkommer af ulve, de tåler ekstrem kulde for at overleve,men bliver ikke så gamle,måske er vores inde hunde blevet lidt mere sarte eller hvad.?
Venligst Sigfrid.

Accepteret svar
Fra : knh15

Modtaget 200 point
Dato : 11-02-12 09:51

Jeg tror nu ikke hundene er så sarte, det er os mennesker der giver dem det sarte sind. Min hund som er en Toller, kan sagtens ligge ude, han kan endda finde på at tage en svømmetur. Ok han er også lavet til ekstremt vejr. Det din hund er lavet af er også vejrstærke racer. Labben er feks. lavet til vand.
Vær ikke så pylret men lad din hund vise dig det den kan stå for... alle 3 racer du nævner er aktive og ret robuste hunde, men en tyk og vandafvisende pels og når den er vandafvisende er den også varm og vindtæt.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 11-02-12 09:53

Nu vil jeg ikke nævne alle de racer der ikke er gode i vintervejr. Det er jo ikke dem du spørger om.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-02-12 14:40

Bare fordi man er efterkommer af nogen, så har man ikke nødvendigvis alle forfaderens egenskaber.
Hunden/ulven er jo netop blevet lukket ind i menneskets hus, så de genetiske egenskaber, der først er blevet mindre væsentlige, har været evnen til at nedlægge og æde sit eget bytte, -og evnen til at tolerere vejrforhold.

Og da det er mange hundrede generationer siden, hunden/ulven knyttede sig til mennesket, så ER der sket store genetiske ændringer. Hunden har simpelthen ikke brug for alle de genetiske egenskaber, som er en nødvendighed for ulvens overlevelse.

Og det, der ikke er brug for, vil efterhånden blive sorteret fra.

Så du har nok ret i, at vores hunde --gennem generationer og med målrettet avlsarbejde- med tiden er blevet mere sarte.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 12-02-12 10:20

Tak for svaret knh15.
Og også til Birgitta, men en skal have point syntes jeg.
Det er jo rigtigt at der også er stor forskel på racer.
Jeg havde engang en blandings hund mest en samojede med tyk pels,den falt i vandet om vinteren og blev gennemvåd fik lungebetændelse,det kunne jeg ikke rigtigt forstå med sådan en blanding sagde jeg til dyrlægeren.Hans eneste svar var prøv selv at hoppe i vandet og gå turen hjem.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 12-02-12 10:28

Jeg er glad for at du kunne bruge noget af det skrevne.

Jeg kender 2 forskellige samojedeejere som vasker deres hunde ca. 1 gang om måneden og på den måde vasker de hundens naturlige olier ud af pelsen.... Det er vel ikke det der var sket med din samojede.... men et lidt surt opstød fra en dyrlæge syntes jeg nok.