/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
OS på USB-pen
Fra : marcussen1
Vist : 690 gange
200 point
Dato : 09-02-12 16:37

Kan man lægge et operationssystem på en USB-pen og bruge denne på samme måde som en harddisk. Og hvordan foregår det i praksis?
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 09-02-12 16:47

Hvis det er til win7
kan du kigge lidt på dette link '
http://download.cnet.com/Windows-7-USB-DVD-Download-Tool/3000-18513_4-10972600.html

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 09-02-12 16:53

Jeg har tænkt på LINUX MINT 12

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 09-02-12 17:16
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 09-02-12 22:23

Hvis det er til MAC OS er der vist andre regler for det......
Ellers brug
http://downloadsquad.switched.com/2009/08/27/make-a-bootable-usb-installer-for-windows-xp-vista-7-with-wint/
Citat
Og hvordan foregår det i praksis?

KRÆVER AT DIN PC KAN BOOTE FRA USB/ via Bios

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-02-12 02:54

Ja det kan du, vent til profilen Eyvind får øje på spørgsmålet, han har en Ubuntu på et usb drev og forklarer dig hvordan og hvorledes du gør

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-02-12 02:57

Men hvad er formålet med denne fremgangsmåde?
Linux Mint og Windows kan fint ligge begge 2 side om side på din harddisk og du vælger hvilken af dem som skal starte hver gang du starter eller genstarter computeren

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 11-02-12 09:52

Ja du kan lægge alle (OS) ubuntu udgaverne incl. Mint 12 på en pendrive/memorystick.

Der er flere måder at gøre det på.
Først hentes Mint 12 og brændes på en DVD eks. i NERO som en billedefil.
Der findes også brænderprogrammer som er gratis eks. http://cdburnerxp.se/da/download

Start computeren med den brændte DVD
Find programmet startupdisk og kør det.
evt. skal din min. 2GB pen formateres med FAT 32 ........................................pas på du ikke formaterer harddisken.
Nu kan du starte og køre Mint 12 fra din pen ved tryk på en tast ( F12 ) under opstart.
Den kan køre på alle comp. med boot-mulighed fra USB

Du kan også installere Mint 12 på din pen ....................pas på det ikke bliver på harddisken.
Bedst med 8 GB

Eller som jeg gør:
Tager harddisken ud af den bærbare og derefter installerer på en pen.
Denne metode gør din pendrive mere selvstændig og den kan benyttes på andre comp.
Bedst med 8 GB

Ps. Jeg har en 2GB pen som udelukkende bruges til netbank, med et lille ubuntu styresystem .

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 13-02-12 20:29

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-12 21:13

OVN - har du set denne:
http://community.linuxmint.com/idea/view/17
Nogen har bygget wubi (fra ubuntu) ind i mint 12