/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Fra Halogen til LED
Fra : jarl246
Vist : 995 gange
100 point
Dato : 06-02-12 12:56

Vi har lige købt hus, og det er spækket med indbygnings halogenspots (25watt). Det er 12 Volt installationer med en hel del transformere på loftet.
Jeg overvejer at udskifte det med 3watt LED - men jo mere jeg læser jo mere forvirret bliver jeg.

1: kan man bare købe 12 volt LED pærer og sætte i ? Det er jo superlet istedet for at
skulle skifte hele installationen og evt transformere.
2: er der nogen holding til om 12 volt eller 230 volt er at foretrække.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-02-12 14:13

Det er ikke den bedste ide du har fået.
Mange af de strømforsyninger der bruges til halogen, kan ikke lide LED, så de står af på et tidspunkt.
Tro mig - jeg har prøvet.
Hvis du ved hvilken lamper der køre på samme strømforsyning, så kan du godt udskifte ca. halvdelen med LED (på den samme strømforsyning) men aldrig dem alle, med mindre den er mærket med det.
De fleste strømforsyninger er opbygget elektronisk, og tilpasset til halogen (i dit tilfælde).
Men man må heller ikke sætte større strømkrævende spot i lamperne, så dør strømforsyningen også.
Så overhold den maximale belastning.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-02-12 14:13

Citat
det er spækket med indbygnings halogenspots (25watt). Det er 12 Volt
1: kan man bare købe 12 volt LED pærer og sætte i ? Det er jo superlet istedet for at
skulle skifte hele installationen og evt transformere.
2: er der nogen holding til om 12 volt eller 230 volt er at foretrække.

1. Ja, du kan godt skifte en 12 v halogenspot ud med en 12 LED pære, de skal bare passe til den type fatninger der er.
2. Nu da du har en instalation med 12 v, så er det lettes og billist at bibeholde det, 12 V kræver at der er en transformer, og 230 v LED kan du montere i de 230v fatninger der er i huset.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-02-12 14:39

Citat
1. Ja, du kan godt skifte en 12 v halogenspot ud med en 12 LED pære, de skal bare passe til den type fatninger der er.

Hejdudagalpåden!
Det kan man kun hvis det er en trafo med jernkerne, og uden elektronik. De nyere typer er med elektronisk spændingsbegrænser, så her skal den være tilsluttet den type lamper der står på strømforsyningen.
Sådanne trafoer kan købes løst i handlen, til flere forskellige antal lamper, så vær opmærksom på, om der står til HALOGEN eller LED på dem!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-02-12 14:41
Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-02-12 15:44

Citat
Det kan man kun hvis det er en trafo med jernkerne, og uden elektronik. De nyere typer er med elektronisk spændingsbegrænser, så her skal den være tilsluttet den type lamper der står på strømforsyningen.

severion.
Det hedder en SWITSMOD strømforsygning. JA, hvis det er Switsmod der er brugt, kræver den et min Watt belastning, 20 - 60VA = belastes fra 20 Watt til 60 Watt.

Men her er der brugt transformer.
Citat
Det er 12 Volt installationer med en hel del transformere på loftet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-02-12 15:57

LED kan kun lyse med jævnstrøm. Det er ikke noget folk tænker så meget på for LED er i sig delv ensrettere, som skal have noge supplerende beskyttelseskredsløb, for at begrænse spænding og strøm Det er indbygget i de færdoge lampeenheder. Derfor vil en trafo med LED blive belastet anderledes end en trafo med halogenlamper på vekselstrøm. Afhængig af trafotypen kan den slet ikke klare det, eller man må kun bruge den til mindre effekt.

Men tænk dig nu om.
LED giver en elendig lyskvalitet i forhold til glødepærer. De er fine til signallamper men ret dårlige til rumbelysning i en bolig.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-02-12 06:25

Såfremt der er en JERNKERNE transformer kan de stiftes ud med LED

Køre pt test på JERNKERNE transformer 200VA udskiftet med 4W parabol halogen 6 stk de har ny sider i 1,5 år uden problemmer