/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
afrimning
Fra : falstringen
Vist : 1231 gange
20 point
Dato : 04-02-12 14:56

Jeg har for 3 mdr. siden købt en Panasonic CS-HE9LKE. Den stopper og afrimer hver halve time og det betyder at jeg ikke kan få en temperatur over 18 grader i rummet ( 50 kvm. ). Ydermere er den dyr i brug, for efter endt afrimning kører den på fulde hammer i ca. en halv time, hvor den igen stopper og afrimer. Jeg købte denne model fordi som de reklamer med, at den er specielt lavet til Dansk klima. Montøren har tjekket kølemiddel, føler og alt han kunne komme i tanke om, uden at finde nogen fejl. Kan det virkelig være rigtigt at en så dyr og anbefalet pumpe (også anbefalet af teknologisk institut) afiser så ofte at man skal sidde og fryse.
Nogen som har en god ide???
MVH
falstringen

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-02-12 15:05

Det passer meget godt at den afrimer hver halve time. Men hvis montøren har kontrolleret den, hvad er der så i vejen? Har du sat termostaten højt nok? Eller er maskinen for underdimensioneret?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-02-12 19:27

Hvor har du købt den? Hvem har monteret den.

Der findes bunker af parallel import PANASONIC. Der findes masser af gruelig dårlige montører. Har du selv monteret, ligger svaret der (med mindre du er kølemontør).

Vi har opdateret en del HE'ere fra Klimacompagniet, der ikke havde ordentlig afrimningslogik.

Ligeledes er den mulighed til stede at huset ikke er ordentlig isoleres. En HE9'er vil kunne yde lige omkring det halve af sin nominelle effekt ved minus 10. De her dage har der været både minus 15 og koldere. Og der laver den ikke meget. Er det en parallelimport plejer det at være noget ringere. Så hvis den er fra Esbjerg, eller et af de andre fidus importører, kan et nyt print hjælpe betydeligt. Hvis det er en Danmarkspumpen, reklamerer du naturligvis til sælger/montør. Så er den omhandlet af 5 års garanti.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-02-12 19:31

Iøvrigt bruger man ALDRIG en luft/luft som eneste varmekilde. Når der er arktisk kulde som nu, yder de for dårligt, og man SKAL have supplement af andet. Hvis ikke du er blevet rådgivet sådant, har du virkelig handlet et forkert sted.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-02-12 19:33

Hvis du synes den er dyr i brug, hvorfor stopper du den så ikke? Prøv det! Så bliver du nok lidt klogere. Jeg kan fortælle dig om nogle ganske anderledes oplevelser med PANASONIC DANMARKSPUMPEN.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 04-02-12 20:20
Kommentar
Fra : vic200

Dato : 05-02-12 07:45

Jeg tror ikke at sådan en lille billig varmepumpe kan opvarme et rum på 50 kvm, når det er så koldt som i disse dage.
Lad være med at tro på bruchure m.m.
Min varmepumpe afrimer max 1 gang pr. time. Det er styrert af et ur, men den har også kostet 98000 kr.
Det er en Bosch og det er noget der virker.

vic200

Kommentar
Fra : falstringen

Dato : 05-02-12 11:15

Hej 3773
Tak for dit svar. Den er sat op af prof montør. Det er jo nok en parallelimportør han køber fra. Det er selfølgelig min fejl ikke at have undersøgt dette. Uvidenhed fra mig. Ærgerligt, men for sent nu.
Du skriver at i har opdateret en del HE'ere. Arbejder du med pumper? Hvis ja, vil jeg gerne vide noget mere om opdatering. Hvor i DK er i?
falstringen

Kommentar
Fra : falstringen

Dato : 05-02-12 11:39

Jeg har lige snakket med montøren for at få at vide hvor han får pumperne fra og han siger at han køber hos Kinnan og det er da vist ikke parallelimport.
falstringen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-02-12 12:09

Det er så ikke parallelt, og anlægget er så iøvrigt omfattet af 5 års totalgaranti. Det har du så også fået et stykke papir på, ikke? Fat i montøren og forlang tingene ordenlig kontrolleret. Og selvfølgelig in mente at din bygning skal være i ordentlig og anstændig stand. Det nytter ikke noget at varme med den bedste varmepumpe på noget der er pivende utæt. Og stadig. Heller ikke en Danmarkspumpen bør anvendes som eneste opvarmning. Og slet ikke når det er -17 grader ude. At varmepumper har problemer med det vejr vi har haft nu her, ved alle fagfolk. Det har været ganske ekstremt. Formentlig er det bare dig der panikker og stiller for høje forventninger og/eller anvender produktet forkert (tror den kan køre som eneste varme). Hjælp den lidt med anden varme og vent så bare til temperaturen er over -10, så får den anderledes magt over tingene.

->Vic200 hvis du har en Bosch til 98000,- er det en luft/vand. Og den anvender under ingen omstændigheder ur til afrimning og har aldrig gjort det. Sæt dig lidt ind i tingene inden du begynder at kloge dig. Bosch'en holder øje med udetemperatur og sugetryk. Når der opstår en delta T større end, en iøvrigt dynamisk kurve, starter en timer. Efter udløb af denne køres en afrimning. Over vistnok +5 udføres afrimningen med luft, ellers laves den ved at vendes gassen (hotgasafrimning). Så du henviser til en metodik, man anvendte for mere end 25 år siden. Og Bosch'en bruger IKKE denne i nogle af deres apparater.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-02-12 12:24

Iøvrigt synd du har købt en Bosch, når du kunne have fået en IVT kun en lille smule dyrere, og så fået IVT's fine Combitank, med indbygget buffer. Og 5 års totalgaranti.

Kommentar
Fra : falstringen

Dato : 05-02-12 14:51

Mange tak 3773. Jeg har som sagt også snakket med montøren i dag. Og du har ret i at jeg nok forventede mig for meget. Jeg har indrettet et loft til beboelse, nye energivinduer og korrekt isoleret, men troede at jeg kunne 'nøjes' med varmepumpen, men må så få lavet noget andet varme også. Men tak for hjælpen.
falstringen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-02-12 16:42

Velbekomme. Formentlig (og forventet) vil du ikke få problemer igen. Men lige de seneste dage har der været 5 - 8 grader koldere end man normalt dimensionerer efter. Og netop jo koldere, jo ringere er varmepumpen. Ved minus "almindelig" vinter ville du nok ikke have oplevet problemer! Men ekstremerne er de dårlige til. Også fordi du samtidig skal bruge mere kraft. Men en HE'er der er presset under ekstremer yder stadig det dobbelte af det den bruger. Så den er stadig sjovere end en elradiator. Og når det bliver bare lidt varmere skal den nok træde i karakter. Et elpanel på 1500 - 2000 W til nødvarme vil gøre underværker. Stil varmepumpen på 21 grader og radiatoren på 19 - 20 grader, så passer pengene.

Mode skal stå på heat (brug aldrig auto)
Fan skal stå på auto eller en af de lave, afhængig af placering.
Vingen står optimalt på auto.

Så skulle en være der.............