/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
strøm i cigarstikket på mazda
Fra : mehn
Vist : 1046 gange
95 point
Dato : 04-02-12 10:53

Hej
der er ikke strøm i cigarstikket på min mazda fra 1995 jeg kan ikke finde nogle sikringer som er brændt over? er der nogle der kan hjælpe ???? jeg har ingen instruktionsbog..
Hilsen Morten

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-02-12 12:51

Det kan være dårlig kontakt i bunden af stikkontakten. Det ses ikke så sjældent. Afbryd ved akkuen inden du skraber rent med en skarp skruetrækker.

Det er også almindeligt med en overtemperatur-smeltesikring i bundstykket på cigarettænderkontakterne . Det er for at der ikke skal ske megen skade ved store strømme og sårlig kontakt.
Hvis der er brugt køleboks, eller vandvarmer kan den termosikring nemt smelte over.

Afmonter kontakten, og lod sammen igen. Men kun med det originale materiale. Selv om det ligner er det ikke almindeligt loddetin. Eller køb en ny kontakt. De fås uoriginalt til få kr.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 04-02-12 12:54

Spørgsmål
- Ubesvarede   1
- Besvarede   11
- Annullerede   17
- Slettede   0
Ialt   29

Hvorfor stiller du en masse spørgsmål, når du alligevel annullerer dem??????????

Der er selvfølgelig ingen strøm i et cigarstik når der ikke er tilsluttet noget. Prøv at tilslutte en cigar.

vic200

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 95 point
Dato : 04-02-12 18:34

Nej, tag da strømmen fra en cigar

Du kan jo starte med, at ( afbryde strømmen fra batteriet ) undersøge, om der sidder en fødeledning til tænderen ? Dernæst med f.eks. en prøvelampe, at finde ud af om der er "smæk" på. På nogle biler er der permanent spænding, andre har det via tændingen, så husk, at dreje nøglen.
Kig også lige efter stelforbindelse. Det er slet ikke ualmindeligt, at der er + på sådanne steder, men ingen eller i bedste fald en dårlig stelforbindelse.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-02-12 22:23

Din øse har nok været ejet af en der er røgfri!

Kontakten i stikdåsen bliver oftest slagget til af den billige tobaksom sidder på cigartænderen efterbrug. Det kan jo også være, at spadestikket i bunden af stikdåsen ikke længere sidder hvor det skal.
Oftest er der kun strøm på stikket, når der er tænding på bilen.

Godkendelse af svar
Fra : mehn

Dato : 08-02-12 11:54

Tak for svaret Cortina01. det var smeltesikringen

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-02-12 18:13

Selv tak, men i retfærdighedens navn var det nu Transor der var inde på smeltesikringen.