/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Dekomprimere et JPG foto?
Fra : ingelein
Vist : 1014 gange
50 point
Dato : 03-02-12 20:16

Hej
Jeg er ved at lave en fotobog og der er nogle billeder, som er for små i opløsningen til at de kan bruges der. Det er billeder som er ok, når de skal bruges i en blog.

Jeg kan se at størrelsen (Metadata) er angivet til 294,5 som komprimeret og 829,5 ukomprimeret.
Kan jeg dekomprimere billedet igen?

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-02-12 20:17

Ps. Jeg taler om kb med hensyn til størrelsen.
Ingelein

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 03-02-12 20:31

ingelein - når du viser/ser billedet sker der automatisk en udpakning/dekomprimering af billedet, i dette tilfælde fra 294,5 til 829,5 kb, så umiddelbart kan du ikke få billedet større, uden at det går ud over skarpheden - desværre.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-02-12 20:38

Ups - IBM760
Tak for svaret - så må jeg jo huske at vælge en stor størrelse hver gang jeg fotograferer. Når jeg ved at jeg skal bruge billederne i mine blogge, har jeg været doven og taget dem med en lille opløsning for ikke at skulle resize dem.
Mange hilsner
Ingelein

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 60 point
Dato : 03-02-12 20:53

Jeg benytter altid max. opløsning. Og de billeder som jeg evt. skal sende til andre og derfor skal benytte i mindre størrelse benytter jeg altid Irfanwiev, til at sætte dem ned i størrelse og gemmer disse nedsatte billeder i en anden folder.

I Irfanwiev benytter jeg funktionen "Batch Konversion/Remane" til at konvertere mange billeder på en gang, f.eks. nedsætter jeg billederne til 25% af original størrelse.

Funktionen kan man også benytte til, at omdøbe filnavne.

Irfanwiev er et gratis program, med mange gode muligheder.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-02-12 20:59

Hej IBM760
Jeg har kort før jul lkøbt ACDSee Pro 5 Programmet og det kan sagtens bruges til det, som du beskriver. Jeg er bare ikke fuldt fortrolig med dette program endnu - og nu vil jeg skynde mig at sætte opløsningen til max på mine 3 kameraer. (Jamen, hvad har konen dog tænkt på )
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 03-02-12 21:46

Du kan godt lave dit billed større. Det kommer helt an på hvor meget større det skal gøres, men hensyn til skarphed. Billedprogrammer kan lave nogle "kunstige" pixel, når man forstørre et billed.

vic200

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-02-12 23:12

Hej vic 200
Det lyder interessant og jeg kunne da godt tænke mig at det er muligt for et program at tilføje nogle lignende pixels i området. Jeg har lige printet min brugermanual ud - 330 sider på tysk, (Jeg foretrækker det fremfor engelsk) og vil studere den nærmere.
mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 04-02-12 06:33

Det skulle være rigtig nok hvad vic200. Jeg mener også at have fået den forklaring for mange år siden da jeg var på kursus i Photoshop. Du kan selvfølgelig ikke skalerer et almindelig foto op til A4 størrelse. Hvor meget skal du have et foto skaleret?
Når du evt. skalerer et foto kan man også ændre på opløsningen og kvaliteten (linier pr. cm).

Hilsen
hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 20-06-12 17:45

Tak for svaret IBM760.
Ja, man bliver vist aldrig udlært
Mange venlige hilsner
Ingelein