/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
kundeklausul - uden kontrakt
Fra : chui
Vist : 525 gange
20 point
Dato : 01-02-12 20:52

er der nogen der kan komme med et sikkert svar på følgende (dvs ingen tror jeg nok,rimelig sikker eller mener jeg..men med sikkerhed)

efter en periode over 3 måneder knap arbejde jeg uden nogen ansættelseskontrakt,da jeg var i firmaet gjorde jeg direktøren opmærksom på det flere gange

valgte derfor til sidst at sige op - mundtligt d.d eftersom jeg ingen kontrakt/opsigelsesperiode havde
spørgsmålet er nu om jeg har nogen kundeklausuler da jeg ikke har underskrevet nogen - men er bekendt med kunder

har imellemtiden oprettet eget CVR nummer med samme erhverv,ville jeg kunne tage kontakt til de kunder jeg er bekendt med uden at støde ind i ubehagligheder med den tidl. arbejdsgiver/jura

/Claus

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-02-12 21:14

Din tidligere arbejdsgiver er da en idiot, men han har ikke noget at komme efter, dog kan han snakke kunderne fra at bruge Dig.......og ingen har papir på noget som helst.

Hvor brede er Dine skuldre, og hvor stor er moralen ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-02-12 21:57

Du må forberede dig på en fight uden for lov og ret.

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 02-02-12 08:06

umiddelbart er det da bare at komme igang- læg dig 25% under på prisniveau under din gamle boss- det i en tilbudsperiode - det sprog forstår kunder - og når de spørg hvorfor og hvordan du gørdet- så er svaret at din gamle boss tager overpris- så er han færdig i den branche ret hurtigt om du viser dig at være levestærk -

men et andet godt råd- sørg for at spred din indtjening ud på flere enheder- altså spil med mere end en bold -

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-02-12 11:42

Der er lovkrav om ansættelses brev, som skal overholde visse formalier. Ellers kan arbejdsgiveren få bøde.
Du skulle have sagt op skriftligt. Bare for din egen dokumentations skyld. Du kan måske nå det endnu.
Send om ikke andet et brev hvor du "for en god ordens skyld bekræfter at du ikke mere er ansat og ikke er bundet af loyiallitet til hans virksomhed.

Hvis han ikke reagere, står du bedre i en eventuel konflikt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-02-12 11:59

hvis du ikke har en ansættelseskontrakt, må du slet ikke arbejde for arbejdsgiveren. og da der ikke er skrevet en kontrakt, er der jo heller ikke skrevet noget om nogle klausuler. så det kan jeg ikke se noget problem i.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-02-12 17:07

Jo man må godt arbejde uden kontrakt. Men arbejdsgiveren overtræder loven.

Man har også et problem, hvis han ikke kan eller vil betale lønnen, for det er svært at bevise, at man er ansat.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 02-02-12 19:36

Du er selvsagt meget mere frit stillet, end hvis du havde haft en ansættelsesaftale med kundeklausul. Husk også, at kundeklausuler kun er gyldige, når arbejdsgiveren betaler for forpligtelsen. I din situation er du ikke specifikt forpligtet over for arbejdsgiveren, men alene forpligtet af mere generelle regler, der skal hindre illoyal konkurrence. Du kan naturligvis ikke lovligt kopiere hele kundekartoteket eller udnytte forretningshemmeligheder, teknisk knowhow etc, som tilhører den tidligere arbejdsgiver. Men han kan hverken forbyde, at du tager kontakt til tidligere kunder eller kræve erstatning af dig, hvis du gør det.