/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Delvis dampspærre?
Fra : polyfemos
Vist : 1004 gange
20 point
Dato : 31-01-12 19:38

Hej alle

Jeg har et gammelt hus fra 1908. Der er blevet efterisoleret med ca 100mm rockwool på lofter og de fleste skråvægge og skunkrum. Naturligvis uden dampspærre, for det er noget halvgammelt noget.

De pudsende lofter og skråvægge er helt sikkert ikke hele - masser af revner og skruehuller osv. Så de fungerer ikke som dampspærre længere. Men tilsyneladende er der ingen problemer med fugt på loftet - ventilationen klarer sikkert det fugt som trænger igennem.

Nu til spørgsmålet.

I det ene hjørne af førstesalen, har vi ønsket at pille den pudsede skråvæg/skunkvæg ned da den så ud af h-til. Der skal gips på. Bagved er er et skunkrum som har været utilgængelige indtil jeg gik i gang - så den er ikke efterisoleret. Nu vil jeg jo gerne efterisolere det hjørne. Har tænkt på 100mm på forskallingens yderside og 50mm på indersiden og gips til sidst.

Spørgsmålet er: Skal jeg montere dampsærre? Nytter det noget, når restet af konstruktionen ikke har? Kan det give problemer med fugten siver ud i mere koncentrede mængder lokalt?

Har ikke i sinde at gøre det helt store ud af at lave dampspærre og ny isolering i hele huset nu. Varmeforbruget er faktisk ret lavt, og taget skal skiftet og førstesalen ombygges inden for de næste 5-10 år.

På forhånd tak for alle kommentarer og forslag!

Rune

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-01-12 20:01

Alt hvad du laver skal laves faglig korrekt, uanset hvordan resten af ejendommen er lavet.

Så selvfølgelig, skal du på den del du laver lave dampspærre. Huske at den skal være på den varme side af din isolering.

mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 30 point
Dato : 31-01-12 20:09

Skal jeg montere dampsærre?
Ja...
Nytter det noget, når restet af konstruktionen ikke har?
Ja...
Kan det give problemer med fugten siver ud i mere koncentrede mængder lokalt?

Kondensvand samler sig på de kolde flader, spejlet på dit badeværelse, forruden på din bil etc.
Så hvis du efterlader en flade uden dampspærre der kan blive kold og dermed samle vand, kan du skabe dig et lokalt problem.

Det var vist svar på dine spørgsmål.

Mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : polyfemos

Dato : 31-01-12 20:37

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : polyfemos

Dato : 31-01-12 21:34

Hej Benjamin.

Tak for svar. Er det rigtigt forstået, at denne lokale dampspærre i så fald afhjælper at der samler sig kondens inde i den pågældende væg/isolering?

I så fald giver det god mening i mit hoved.

Havde egentligt primært tænkt dampspærre som en forhindring mod fugt i tagkonstruktion, mv. For i forhold til dette vil en lokal dampspærre jo ikke hjælpe noget som helst.

Rune

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-01-12 21:52

Dampspæren sikre at der ikke opbygges fugt i den kolde isolering. Fjerne muligheden for små lokale regnvejr. Og det er ganske korrekt forstået at dette kun har virkning i det lokale område (pågældende væg) hvor du laver dampspæren.

Dampspæren forhinder varm fugtigluft (damp) i at nå ud i de kolde dele af din bygningskonstruktion og isolering. Derfor skal den altid placeres på den varme side af isoleringen.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : polyfemos

Dato : 09-02-12 19:23

Så er alt indkøbt - i weekenden skal den der ordnes vægge.

Væggen er, som den står nu, forskalling med puds på siv, til sidst et par lag tapet.
JEg monterer en dampspærre som Benjamin foreslår.

Min oprindelige tanke (som beskrevet ovenfor) var at rive puds, siv og tapet ned, og montere dampspærre på forskallingen. Men behøver jeg egentligt at hive puds, siv og tapet ned, hvis jeg monterer dampspærre yderst og bygger den nye konstruktion her uden på?

Venligst Rune