/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvordan kan vi sikre gratis tandlæge?
Fra : PeterTheisen
Vist : 464 gange
10 point
Dato : 31-01-12 15:25

Med de skyhøje indkomstskatter, som vi betaler i Danmark, burde det efter min mening være gratis at gå til tandlæge.

Men hvordan sikrer vi gratis behandling samtidig med, at vi forhindrer, at der sker en overbehandling?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-01-12 15:29

Glem det for det får vi aldrig.

Vi blev lovet en kickstart, så vi kunne få folk i arbejde, men hva' fik vi - nedskæringer af de offentlige budgetter, så gratis tandlægehjælp kommer aldrig på tale

Accepteret svar
Fra : ebg_888

Modtaget 10 point
Dato : 31-01-12 16:52

Det tror jeg nu nok kommer en dag, for det er ikke rimeligt, at folk med sygdomme i tænderne skal betale alt selv - eller undgå at få munden ordnet - medens alt, selv fjernelse af en uskyldig frejne, bliver betalt ved et lægebesøg.

Det er mange politikere opmærksom på, og nogle har derfor foreslået, at man betaler et mindre beløb for at gå til læge - som i Sverige - så der kan blive råd til at give støtte til tandsygdomme også.

Mange har tandlægeudgifter på flere hundredetusinde, når de er værst stillede, vel at mærke sygdomme, som de har fået helt uforskyldt, og ofte må forgælde sig for at få udbedret.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 31-01-12 16:55

Overbehandling må man vel sikre sig mod, som man gør i øjeblikket ved lægebesøg.
Lægerne får lov at skønne, om behandlingerne er nødvendige - fx de kosmetiske indgreb.
Tandlægerne kan vel også foretage et skøn.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 31-01-12 17:36

Hvis vi stoppede med at lege krig alle mulige og umulige steder var den ged barberet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-12 18:37

Der er ikke noget der er gratis,
hvis tandlægen var,
ville din skat stige yderligere,
er den ikke høj nok?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-12 19:06

Hvorfor i himlens navn skal ALTING være GRATIS....

Hvad bruger folk deres penge til

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 31-01-12 19:44

Hvorfor skal skatten stige, hvis tandlægen skulle gøres gratis, svendgiversen? Det behøver den da ikke.

Som ebg_888 skriver, kunne man foretage en omprioritering, så det koster 50-100 kr. at gå til lægen, hvorefter man sænker tandlægeudgifterne tilsvarende med de penge, som man fik ind fra brugerbetalingen på lægebesøg.

En anden model er, at man langsomt kunne fjerne forskellige fradrag, som så ikke længere kan trækkes fra på selvangivelsen.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 31-01-12 19:53

Citat
Hvorfor i himlens navn skal ALTING være GRATIS....

Joo, refi, hvorfor søren skal lægebesøg, hospitalsindlæggelser , skoler, uddannelsesinstitutioner, o.s.v, o.s.v., være gratis - det kan du da selv betale for!!!

- så har du da noget at bruge dine penge til!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-12 20:36

Nemlig - MERE brugerbetaling er en GOD ting....

Citat
hvorfor søren skal lægebesøg, hospitalsindlæggelser , skoler, uddannelsesinstitutioner, o.s.v, o.s.v., være gratis

Ja hvorfor egentlig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-12 02:04

Tandlægen arbejder ikke gratis, hvordan kan du tro at han/hun vil arbejde gratis?
Hvis du ikke betaler lidt til tandlægen direkte så skulle han/hun aflønnes 100% af skatte kroner gennem sygesikringen! Det meste at vores tandlæge besøg bliver betalt af sygesikringen.
Så jeg kan ikke se hvordan du vil gøre tandlægebesøg gratis
Derimod bør der også indføres betaling for lægebesøg, hvorfor skal man "gratis" kunne få sat et plaster på i lægevagten? Det er jo ikke gratis at besøge lægen, han/hun som sætter plasteret på får sin løn gennem sygesikringen som opkræves gennem skatten.
Måske ville brugerne på skadestuerne så tænke sig om en ekstra gang, om det nu er nødvendig at belaste den travle læge med et besøg fordi lille Peter er faldet og slået sig, hvis der skulle betales et par hundrede kroner for at komme ind.
Gratis er jo ikke gratis når vi snakker om behandlinger, en eller anden betaler på en eller anden måde

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 01-02-12 06:16

Tak for svaret ebg_888.