/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er veganere og vegetarer ikke asociale?
Fra : PeterTheisen
Vist : 866 gange
10 point
Dato : 29-01-12 21:14

Er veganere og vegetarer ikke asociale?

De mener jo, at det er så synd for dyrene, at de skal lide en frygtelig død, selvom de ikke mærker noget som helst, fordi et skud med boltpistolen gør dem bevidstløse.

Desuden kan vi jo ikke vide, om planterne kan mærke noget, når de rives op af jorden, da vi aldrig selv har været planter.

Sidst, men ikke mindst, hvis vi alle var veganere eller vegetarer, så ville dyrene få en langsom og smertefuld død af sult, som vi ikke selv ønsker os.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-01-12 21:18

Nu må du kraftstejlme holde op med dine mere eller mindre tåbelige spørgsmål

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 29-01-12 21:31

Enig med klaudi

Kommentar
Fra : netop

Dato : 29-01-12 22:37

TOTALT FOR LANGT UDE!

Kommentar
Fra : webm

Dato : 29-01-12 22:41

Man jo kunne fristes til at spørge:

"Er Peter Theisen ikke asocial når han bliver ved med at stille de mest tåbelige spørgsmål?"

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 29-01-12 23:19

du jo for dum...

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 10 point
Dato : 30-01-12 00:13

Nej, deres selvhøjtidelighed er bare omvendt proportional med deres forstand.
Hvis vi sammenligner vores tænder og tarmsystem med forskellige dyr, kan man se at vi er indrettet til blandingskost.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-01-12 02:33

VeganismeFra Wikipedia, den frie encyklopædiGå til: navigation, søg
Veganisme er en livsstil, der totalt udelukker forbrug af animalske produkter og en person, der bestræber sig på at overholde dette, betegnes som veganer.

Indholdsfortegnelse [skjul]
1 Historie
2 Animalske produkter
3 Etik
4 Se også

[redigér] HistorieOrdet veganer var oprindeligt afledt af ordet "vegetarianer" i 1944, da Elsie Shrigley og Donald Watson grundlagde The Vegan Society, i frustration over at termet "vegetarisme" var kommet til at inkludere indtaget af mælkeprodukter. De kombinerede de første tre og sidste to bogstaver af "vegetarian" til "vegan".

[redigér] Animalske produkterBetegnelsen "animalsk produkt" i en vegansk kontekst referrer til ethvert materiale afledt fra dyr til brug for mennesker. Almindelige animalske produkter inkluderer kød, fjerkræ, fisk, æg, mælkeprodukter, honning, silke, pels, læder, uld og bivoks. Biprodukter inkluderer gelatine, lanolin, osteløbe, valle, casein, husblas, og shellak.

Animalske produkter er ingredienser i utallige produkter og bliver brugt ved produktion af mange flere, selvom de ikke altid er tilstede i den endelige form af produktet.

[redigér] Etik Hovedartikel: Dyreret
Det centrale etiske spørgsmål relateret til veganisme er, hvorvidt det er rigtigt af mennesker at bruge og dræbe dyr. Dette spørgsmål er essentielt det samme som det fundamentale spørgsmål om dyrerettigheder, så det har været dyreretsetikere, der har lagt det filosofiske grundlag for veganisme. De filosofiske diskussioner reflekterer derfor også de divergerende synspunkter inden for dyreretsteori mellem en rettighedsbaseret tilgang, repræsenteret af både Tom Regan og Gary Francione, og en utilitaristisk tilgang, fremmet af Peter Singer. Organisationer, der er fortalere for veganisme, tilslutter sig generelt en eller anden form for dyreretssynspunkt og modsætter sig praksis, der krænker disse rettigheder.

[redigér] Se ogsåDyreetik
Vegetarisme
[skjul]s·d·rVegetarisme

Vegetariske kostvaner Lakto-ovo-vegetarisme • Ovo-vegetarisme • Lakto-vegetarisme • Sattvisk diæt • Veganisme • Rå veganisme • Frugtarisme

Semivegetariske kostvaner Fleksitarisme • Pescetarisme • Pollotarisme

Information Historie • Vegetarisme i bestemte lande • Vegetarisk ernæring • Vegetarer (Holland)

Mad Vegetarisk madlavning • Vegansk madlavning • Køderstatning • Veggieburger

Drikke Plantemælk • Sojamælk

Vegetariske madproducenter Naturli' • Nutana • Provamel

Organisationer Danske: Anima
Udenlandske: Physicians Committee for Responsible Medicine • Vegan Society • Vegan Society of Australia • Vegetarian Network Victoria • Vegetarian Society • Veggies
Internationale: Christian Vegetarian Association • Europæiske Vegetariske Union • Food for Life • Internationale Vegetariske Union • PETA

Litteratur Arkangel • The China Study • No Compromise • The Vegan Sourcebook • VegNews

Begivenheder World Vegan Day • World Vegetarian Day

Religion Buddhisme • Hinduisme • Jainisme • Katharisme • Kristendom •

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/w/index.php?title=Veganisme&oldid=5596054"
Kategori: VeganismePersonlige værktøjer
Opret en konto eller log påNavnerum
ArtikelDiskussionVarianterVisninger
VisRedigérSe historikHandlinger
Søg

Navigation
ForsideKategorierFremhævet indholdTilfældig sideAktuelle begivenhederDeltagelseVelkommenSkribentforsideProjekterSeneste ændringerHjælpVærktøjerHvad henviser hertilRelaterede ændringerSpecialsiderPermanent linkCitér denne artikel
OrganisationDonationKontakt WikipediaWikimedia Danmark
Udskriv/eksportérLav en bogDownload som PDFUdskriftsvenlig udgave
Andre sprog???????AsturianuCatalàCeskyDeutsch????????EnglishEsperantoEspañolEuskara?????SuomiFrançaisGalego?????MagyarBahasa IndonesiaItaliano??????LëtzebuergeschLimburgsLietuviuLatviešuNederlands?Norsk (bokmål)?PolskiPortuguêsRomâna???????Simple EnglishSlovencina?????? / SrpskiSvenskaTagalogTürkçe????????????Denne side blev senest ændret den 14. december 2011 kl. 02:51.
Tekst er tilgængelig under Creative Commons Navngivelse/Del på samme vilkår 3.0; yderligere betingelser kan være gældende. Se brugsbetingelserne for flere oplysninger.

Veganeren
Sider
HjemOm VeganerenKontaktRessurser Denne bloggen Koblet her Min bloggliste
Denne bloggen
Koblet her
.Min bloggliste
.
lørdag 28. januar 2012Syndige sjokolade-cupcakes
Disse er inspirert av Vegetarbloggens cupcakes, og er proppfulle av sjokolade. Helt utrolig gode, vanedannende og faaarlige!

Ingredienser til 24 stk:

•5 dl hvetemel
•1,5 dl kakaopulver
•4 dl sukker
•1 ts bakepulver
•2 ts natron
•4 dl soyamelk med sjokoladesmak (eller vanilje)
•1 ss eddik
•2 ts vaniljesukker
•2 dl nøytral olje, feks. solsikke
•100 gram mørk melkefri sjokolade

Topping:

•200 gram vegansk margarin (ikke smeltet)
•100 gram smeltet mørk kokesjokolade
•3-4 ss kakaopulver
•Litt sterk, kald kaffe (kan med hell byttes ut med soyasjokolademelk)
•2 ts vaniljesukker
•Melis til passe konsistens, ca. en pakke eller litt mindre

Fremgangsmåte:
Sett stekeovnen på 175 grader. Ta frem to muffinsbrett med 12 hull i hver, og sett papirformer i dem.

Bland det tørre i en stor bolle. Mål opp sjokolademelken og ha eddiken oppi den, la det stå i 5 minutter til det blir litt som kefir i konsistensen. Rør i oljen og bland det inn i melblandingen. Smelt halvparten av sjokoladen og hakk den andre halvparten. Ha det i deigen og rør godt. Du kan også velge å smelte all sjokoladen i stedet for å hakke den. Det blir like godt.

Fyll røren i formene og stek i ca. 20 minutter. Ikke åpne ovnsdøren før de er ferdige, da kan de synke sammen. Ta dem ut og la dem avkjøles i muffinsbrettene til de er helt kalde.

Toppingen lager du enkelt ved å kjøre alle ingredienser minus kaffen og et par dl melis i food processoren. Spe med kald kaffe og ha i mer melis om det trengs, kremen skal være fast nok til å kunne sprøytes ut på kakene. Ha kremen i sprøytepose og fordel den pent utover kakene, og sett dem til avkjøling.
You might also like:
Cupcakes med sjokolade og mint Cookies & Cream-cupcakes Gulrotmuffins LinkWithin Lagt inn av Cathrine kl. 09:31 5 kommentarer
Send dette via e-postBlogg dette!Del på TwitterDel på FacebookKoblinger til dette innlegget
Oppskrifter Cupcakes, Kaker og annen søt bakst, Sjokolade fredag 27. januar 2012Kikert-suppe ala Roberto
Min mann begynner å bli en racer i å lage veganmat. I går kom jeg hjem fra jobb til ferdig middag, da stod denne suppen/gryten på bordet. Jeg ble helt himmelfallen, dette var virkelig godt! Det er vel egentlig mer en gryterett enn en suppe, men du velger selv konsistensen ved å tilsette mer eller mindre buljong.

Ingredienser:

•1 stor løk i biter
•3 stilker selleri i biter
•1 ss spisskummen
•1 ts nykvernet pepper
•2 terninger grønnsaksbuljng utrørt i 5-6 dl kokende vann
•1 boks flådde, hakkede tomater, helt moset i blender eller lignende
•2 bokser kikerter
•1 boks store, hvite bønner (smørbønner/butter beans)
•2 ss sitronsaft

Fremgangsmåte:
Varm litt olje i en stor panne eller gryte. Stek løk og stangselleri i ca. 10 minutter på middels varme, til det er mykt. Ha i 1 ss spisskummen og rør godt. Stek i noen minutter til. Ha i litt mer olje om det blir tørt.
Tilsett grønnsaksbuljongen, tomatene, bønner, kikerter og sitronsaft og la det koke i ca. 20 minutter. Smak til med mer krydder, koriander er veldig godt oppi. Liker du ikke det, kan du feks. ha i frisk persille.

Serveres med godt brød. Rester er veldig godt fyll i tortillas:

Lagt inn av Cathrine kl. 00:30 3 kommentarer
Send dette via e-postBlogg dette!Del på TwitterDel på FacebookKoblinger til dette innlegget
Oppskrifter Bønner og linser, Middager, Supper onsdag 25. januar 2012Potato skins
Ovnsbakte potetbåter med "bacon", ost og hvitløk, hvem kan vel motstå noe sånt?

Fremgangsmåte:
Det er ikke behov for ingrediensliste her, så vi hopper rett på fremgangsmåten.
Beregn ca. 1 stor potet til en middels sulten, og 2 store til en veldig sulten person. Eller mer, her er det bare å fråtse i vei.
Del potetene i to på langs, pensle dem med litt olje, dryss over litt salt og bak dem i ovnen i ca. 30 minutter. Stikk en kniv i en potet for å kjenne om den er mør.
Er den det, tar du dem ut og lar dem avkjøles litt. Ikke skru av ovnen. Grav så forsiktig ut innholdet med en skje, pass på at ikke skallet blir ødelagt. Jeg synes det er enklest å skjære forsiktig rundt med en kniv først, og så bruke en skje til å grave ut potetmassen med.
Ha massen i en bolle og smelt inn noen gode skjeer smør. Ha i salt, pepper og et par raspede hvitløksfedd og mos alt sammen med en potetmoser. Tilsett gjerne litt soyamelk eller soyafløte. Ha også i litt næringsgjær om du har, det gir litt ostete smak.
Bland stekt facon i potetmassen, og også gjerne løk og mais. Her er det bare å velge og vrake. Purre er digg oppi! Til slutt vender du inn revet veganost om du har det.

Ha fyllet tilbake i potetskallene, bruk en liten skje og fordel det godt oppi. Ha litt veganost på toppen (jeg brukte Tofutti mozzarella) og stek potetene i et kvarters tid til osten er smeltet og gylden. Server potetene med salsa, guacamole og hvitløksdipp, og gjerne en god salat. Lagt inn av Cathrine kl. 21:54 2 kommentarer
Send dette via e-postBlogg dette!Del på TwitterDel på FacebookKoblinger til dette innlegget
Oppskrifter Gratinert, Middager mandag 23. januar 2012Raw sitron-"ostekake"
Denne er helt vanvittig god. Minner veldig om sitronfromasj, frisk og god i smaken. Man kan jo selvsagt bruke andre ting enn sitron, hva med å lage en bringebær- eller jordbærvariant?
Min kake er i grunnen ikke 100 % raw, da jeg har brukt soyamelk i røren. Det skal egentlig være mandelmelk, noe som er veldig enkelt å lage, men jeg hadde dessverre ikke nok mandler så da ble det soyamelk i stedet.

Bildet er tatt av min bror, Christian Ottesen
Ingredienser til en stor, rund form, ca. 24-26 cm:
Bunnen:

•5 dl mandler eller andre nøtter
•1/2 ts malt vanilje
•2 ss agavesirup
•En klype himalayasalt eller havsalt
•3-4 ss kokosolje (jeg bruker den uten smak)
•5-6 store dadler uten stein

Fyllet:

•8 dl rå cashewnøtter, bløtlegges over natten eller i minst 8 timer
•2,5 dl nypresset sitronsaft
•Skallet fra 1 sitron
•3,5 dl mandelmelk (jeg brukte soyamelk)
•1,5 dl agavesirup (eller mer etter smak)
•1 ts malt vanilje
•1,5 dl kokosolje (jeg synes det er best uten smak her også, denne kaken skal jo ikke smake kokos)
•3 ss lecithin-granulat

Fremgangsmåte:
Bunnen lager du ved å male alle ingrediensene i food processoren til det er en litt klebrig masse. Tilsett evt. litt mer kokosolje om det er for tørt. Massen skal være fast og litt smuldrete, men samtidig seig nok til å kunne formes uten å smuldre opp. Kle en rund kakeform med bakepapir i bunnen og press deigen ned i den, pass på at hele bunnen er dekket og gjerne også litt oppover sidene om det er nok deig til det.
Sett formen i frysen mens du lager fyllet.

Hell vannet av cashewnøttene og ha dem i food processoren sammen med sitronsaft- og skall, melk, agavesirup og vanilje. Kjør til en glatt masse, ca. 5 minutter. Tilsett kokosolje og lecithin og kjør i et par minutter til. Ta kakeformen ut av fryseren og hell massen nedi. Sett kaken tilbake i fryseren i noen timer, til den er frossen. Pynt gjerne med frisk frukt og/eller bær. Min er pyntet med skiver av blodappelsin.

Lagt inn av Cathrine kl. 23:51 6 kommentarer
Send dette via e-postBlogg dette!Del på TwitterDel på FacebookKoblinger til dette innlegget
Oppskrifter Kaker og annen søt bakst, Raw søndag 22. januar 2012Sjokoladeprosjektet - Smash
Jeg planla ikke at dette skulle bli Smash. Det var mer et tilfelle av "jeg har så lyst på noe godt" og "man tager hva man haver" og vips. Det smaker temmelig likt Smash, synes jeg, og ble supergodt! Smash har jo ikke helt samme form, men who cares. Dette var saker, og så latterlig enkelt å lage? Føler jo jeg har jukset her, for jeg har jo bare smeltet sjokoladen og dyppet!

Ingredienser:

•Tortillachips med salt
•Smeltet kokesjololade, evt med litt kokosolje i så den blir glattere og tynnere

Fremgangsmåte:
Det er jo nesten pinlig å legge ut oppskrift på dette, for det er jo i grunnen ingen oppskrift. Smelt sjokolade og dypp chipsen oppi, la dem stivne i kjøleskapet i et kvarter og vips. Ha dem i en skål og server. Disse må oppbevares i kjøleskapet, siden sjokoladen smelter lett.

Lagt inn av Cathrine kl. 23:21 2 kommentarer
Send dette via e-postBlogg dette!Del på TwitterDel på FacebookKoblinger til dette innlegget
Oppskrifter Det store sjokoladeprosjektet, Godterier, Sjokolade onsdag 18. januar 2012Veggie pot pie
Hvem liker vel ikke pot pies? Deilig, innbakt frikassé, som ofte består av kylling, grønnsaker og en tykk, deilig hvit saus. Her dropper vi selvsagt kyllingen og bruker bare grønnsakene, men til gjengjeld mye av dem. Åtteåringen syntes det var helt nydelig, og hun liker egentlig verken kokte gulrøtter eller løk. Finfin måte å få i barna grønnsaker på! Og man trenger i grunnen ikke oppskrift, her er det bare å hive oppi det man liker og lage en deilig hvit saus på gefühlen.

Ingredienser til en stor form:

•1 pakke butterdeig (TC brød fra Rema er vegansk)
•1 liten (evt 1/2) brokkoli i småbiter (bruk evt. frosne grønnsaker, det gjør jeg ofte, masse næring i de og)
•3 store gulrøtter i biter
•3-4 poteter i biter
•En god del grønne erter
•1 lite blomkålhode i biter
•1 stor løk, delt i to og så i skiver
•4 store ss melkefritt margarin
•3 ss hvetemel
•Ca. 5 dl (men jeg målte ikke) kraftig grønnsaksbuljong (jeg brukte 2 stk terninger)
•0,5 dl soyafløte (kan bruke soyamelk i stedet om du ikke har fløte)
•Pepper, muskat

Fremgangsmåte:
Tin butterdeigplatene og sett ovnen på 200 grader. Smør en form lett med litt olje eller formspray. Kjevle ut 4 plater sammen så det blir en stor sirkel. Kle en dyp paiform/ildfast form med deigen og sett den tilside.

Forvell grønnsakene, husk at de vil koke i sausen i ovnen også, så de skal bare få et oppkok. Potetene kan kokes i 5 minutter for sikkerhets skyld, det gjør ikke noe om de blir mosete, det er bare godt.

Ha grønnsakene over i formen.

Lag sausen:
Smelt smøret i en gryte og tilsett løken. Fres til løken er blank og lukter aromatisk. Ikke brenn den! Dryss over hvetemelet og rør godt. Ha i litt og litt av buljongen mens du pisker. Sausen skal være middels tykk. Krydre med pepper og muskat, salt trengs ikke pga. buljongen, men er du saltoholiker kan det hende du er uenig med meg. Ha i fløten til slutt. Smak til og tilsett det du ønsker selv.

Når sausen har småkokt i 5-6 minutter, og melsmaken er borte, hell sausen over i formen. Fordel den godt, vend litt på formen så den kommer seg inn rundt alle grønnsakene.

Kjevle ut de siste 2 butterdeigplatene og dekk formen med dem. Skal denne serveres til fint selskap, kan du nok gjøre den litt penere enn det jeg gjorde, jeg tenkte ikke så mye på utseendet. Det blir veldig fint om du stikker ut stjerner, hjerter etc og legger øverst, om du har butterdeig til overs.

Stek paien i ovnen i ca. 40 minutter. Ta den ut og la den hvile i 10 minutter før servering.

Lagt inn av Cathrine kl. 03:49 4 kommentarer
Send dette via e-postBlogg dette!Del på TwitterDel på FacebookKoblinger til dette innlegget
Oppskrifter Middager tirsdag 17. januar 2012Berlinerbolle-smultringer
Ja, det må vel være et passende navn på disse. Det er nemlig en oppskrift på smultringer som ser UT som smultringer, men de smaker mer som berlinerboller. Jeg ønsket meg selvsagt ordentlig smultringsmak da jeg laget disse, og ble veldig skuffet da de ikke smakte som de så ut, men da skuffelsen begynte å slippe taket, ble jeg klar over at de var jo veldig gode. Sprø på utsiden, og med deilig bollekonsistens inni.
Men jeg er enda på jakt etter en smultringoppskrift som smaker ekte smulring, så jeg håper på tips.

Ingredienser til ca. 16 store smultringer:

•1 pakke tørrgjær
•1 dl sukker (+ 1 ss til å blande i gjæren)
•2,5 dl lunkent vann
•Ca. 1 liter hvetemel, kanskje mer
•1/2 ts salt
•1 ts kardemomme
•2 ss potetmel
•3 ts vaniljesukker
•2,5 dl soyamelk
•0,5 dl smeltet vegansk margarin
•Olje til å fritere i, feks. 1 liter solsikkeolje
•Evt. glasur eller melis til smultringene

Fremgangsmåte:
Bland gjær, 1 ss sukker og vann i en bolle. La det stå i fem minutter. Bland soyamelk, sukker, margarin og vanljesukker i en annen bolle. Tilsett gjærvannet i soyamelkblandingen og bland godt, gjerne md kjøkkenmaskin. Hell i melet og saltet under omrøring. Elte deigen til den er fast og fin. Dekk til og la den heve i 1 time.

Spa ut deigen på et melet bakebord og kna den veldig godt. Del i ca. 16 deler og rull en ball av hver del. Bruk tomlene til å presse et hull i midten av hver ball og form forsiktig til en smultring. Legges på melet overflate. Dekk til og la dem etterheve i ca. 30 minutter.

Varm oljen i en stor gryte. Når det freser rundt enden på en tresleiv eller en loffbit, er oljen varm nok. Friter dem noen sekunder på hver side, de blir fort brune så pass på.

Legg smultringene på tørkepapir og la dem avkjøles litt. De er best lunkne.

Lagt inn av Cathrine kl. 01:40 2 kommentarer
Send dette via e-postBlogg dette!Del på TwitterDel på FacebookKoblinger til dette innlegget
Oppskrifter Kaker og annen søt bakst søndag 15. januar 2012Mokka-iskrem
Jeg elsker alt som har med mokka å gjøre. Husker dere at Tofuline hadde en iskrem med mokkasmak for hundre år siden? Hvorfor forsvant den, det var jo den beste av alle? Uansett, jeg har prøvd å lage den selv, og etter noen mislykkede forsøk ser det ut til at jeg har kommet nærmere enn noensinne, selv om jeg nok kan klare det enda bedre. Kjempegod is!

Ikke så altfor lett å få til pene kuler, men.

Ingredienser til ca. en liter:

•1 pakke silketofu
•200 ml soyamelk
•0,5 dl sterk kaffe
•125 ml solsikkeolje eller annen smakløs olje
•100 gram sukker eller melis
•2-3 ss kakaopulver (eller mer etter smak)
•1 ss vaniljesukker (eller mindre, men jeg forguder vanilje)
•En liten klype Himalayasalt (kan nok sløyfes)

Fremgangsmåte:
Ha alt i en food processor og kjør til en helt glatt masse. Skrap evt ned masse fra sidene og kjør maskinen litt til. Ha i ismaskin eller gjør følgende: hell massen i en passende boks, jeg bruker en tom Tofuline-isboks på 1 liter, og sett i fryseren i ca. en times tid.

Ta isen ut og ha den i food processoren igjen, mulig den må tine ørlite først. Så kjører du den til en glatt masse igjen, dette fjerner iskrystaller og gjør isen smidigere.

Frys ned isen igjen og la den bli helt frossen denne gangen, 3-4 timer er vel nok. Ta isen ut et kvarter før servering. Lagt inn av Cathrine kl. 23:37 4 kommentarer
Send dette via e-postBlogg dette!Del på TwitterDel på FacebookKoblinger til dette innlegget
Oppskrifter Iskrem mandag 9. januar 2012Hjemmelaget Nutella-sjokoladepålegg
Dette har jeg hentet fra kokeboken Veganomicon, og det smaker kjempegodt. Det hadde sikkert smakt enda bedre om jeg hadde hatt alle ingrediensene, som feks. peanøttolje og hasselnøttekstrakt, men det smakte knallgodt uten også. Neste gang lager jeg en sunn, raw variant, siden ungene likte det så godt, vil jo helst ikke fore dem med sjokopålegg dagen lang. Det ble litt flytende i konsistensen, så pass på å ikke ha i for mye olje.

Hemmeligheten, etter min mening, er å riste hasselnøttene. Det gir den riktige smaken.

Ingredienser:

•Ca. 2,5 dl hasselnøtter
•1 ts ren, malt vanilje
•0,5 dl melis (eller mer), eller annen søtning etter smak
•2 ss soyamelkpulver
•0,5 dl kakaopulver, helst rått (det smaker best)

Og så ingrediensene jeg ikke hadde i:

•1,5 ts hasselnøttekstrakt
•8-10 ss (det er for mye, synes jeg) peanøtt- eller hasselnøttolje, eller helst en kombi av begge, jeg brukte solsikkeolje i stedet, jeg tror det holder lenge med 2-3 ss, maks!

Fremgangsmåte:
Rist hasselnøttene ved å legge dem på et papirkledd stekebrett og steke dem i ovnen på 180 grader i ca. 5-8 minutter. Pass på så de ikke blir brent! De skal bare bli litt mørkere og lukte aromatisk.
Legg dem på et rent kjøkkenhåndkle og rull håndkledet frem og tilbake over nøttene så skallet skrapes av. Det kan være vanskelig å få bort alt, jeg ga meg etter at ca. halvparten av nøttene hadde fått av skallet. Det er ikke så voldsomt nøye.

Ha nøttene i food processoren og kjør dem helt til olje begynner å sive ut, det skal begynne å ligne litt på nøttesmør. Det tok ca. 5 minutter hos meg. Ha i resten av ingrediensene, unntatt oljen, og kjør til en smulete masse. Tilsett en ss olje om gangen mens maskinen går, til konsistensen er slik som du vil ha den.

Ha pålegget i en boks med lokk og oppbevar det i kjøleskapet. Lagt inn av Cathrine kl. 21:42 7 kommentarer
Send dette via e-postBlogg dette!Del på TwitterDel på FacebookKoblinger til dette innlegget
Oppskrifter pålegg, Sjokolade søndag 8. januar 2012Hjemmelaget hvit sjokolade - raw og vanlig
Her har jeg to typer hvit sjokolade, den raw typen er fylt med forskjellige godsaker. Problemet mitt er at jeg faktisk ikke liker smaken av kakaosmør. Jeg kjenner det ikke i kjøpesjokolade, men i hjemmelaget er smaken rett og slett for fremtredende. Så disse er ikke mine favoritter, dessverre, men de som liker kakaosmør-smaken (og det virker som om det er mange, så populært som hjemmelaget sjokolade er for tiden), kommer nok til å like disse. Jeg likte den raw varianten best, om jeg må velge.

Sukret, hvit sjokolade. De sorte prikkene er ren vanilje

Først ut er den usunne, sukrede typen:

•55 gram kakaosmør
•0,8 dl melis
•1/2 ts soya- eller rismelkpulver (kan sikkert sløyfes, men jeg tør ikke påstå det)
•1/2 - 1 ts rent vaniljepulver etter smak
•En liten klype salt
•Smakstilsetning om man vil, feks. forskjellige ekstrakter eller kryddere, som kanel, kardemomme, ingefær osv, eller mørke sjokoladebiter, frukt, nøtter etc.

Fremgangsmåte:
Smelt kakaosmøret, her var jeg lat og utålmodig og brukte bare mikroen. Det tar litt tid, da kakaosmør ikke smelter så lett. 2-3 minutter tror jeg det tok.
Ha i melisen og rør til den er helt oppløst. Bruk evt. mikser. Viktig at melisen løser seg opp, ellers vil man kjenne at det "knaser" litt i tennene.
Ha i resten av ingrediensene og rør godt. Hell i sjokoladeformer av silikon (selges bla. på Kitch'n, Panduro og Kreaktiv) og la dem stivne i kjøleskapet i noen timer.

Og så, folkens, har vi den sunnere, rå varianten. Her har jeg laget fire sorter, altså fylt dem med forskjellige sunne godsaker. De med salte macadamianøtter blir jo ikke fullstendig raw da, kanskje ikke de med vanlig kokosmasse i heller, men de andre er helt rå. Jeg har funnet oppskriften her, og byttet ut et par av ingrediensene. Disse er mørkere enn sjokoladene over, pga. Lucuma-pulveret (og Yaconsirupen, om man bruker det).

Ingredienser:

•90 gram kakaosmør
•2 ss kokosolje, jeg brukte den nøytrale da jeg ikke vil at all sjokoladen skal smake kokos
•3 ss cashewnøttsmør (kan sikkert byttes ut med feks. mandelsmør)
•3 ss agavesirup eller yaconsirup
•2 ss Lucumapulver
•1-2 ts vegansk "honning" (kan sikkert sløyfes)
•3-4 dråper Stevia english toffee (kan sikkert og sløyfes)
•1 ts ren vanilje

Fremgangsmåte:
Smelt kakaosmør og kokosolje sammen. Bruk vannbad om du vil ha det helt rått. Ha i resten av ingrediensene litt etter litt, og bland alt godt sammen.
Hell i silikonformene og avkjøl i kjøleskapet. Vil du ha fyll i, heller du litt sjokolade i formene, har i fyllet og heller resten av sjokoladen i. Her er de jeg laget, tekst under bildene:

Salte, hakkede macadamianøtter

Kakaonibs (kjøpt på iHerb)

Hele gojibær, kjøpt på iHerb

Kokosmasse, blandet inn i resten av røren
Lagt inn av Cathrine kl. 02:52 6 kommentarer
Send dette via e-postBlogg dette!Del på TwitterDel på FacebookKoblinger til dette innlegget
Oppskrifter Godterier, Raw, Sjokolade mandag 2. januar 2012Hjemmelaget margarin
Dette er det nærmeste jeg har kommet meierismør altså, både av smak og utseende. Jeg har til nå brukt Nutana margarin, men for det første smaker det ikke så godt på brødskiva synes jeg, og for det andre er det fullt av uetisk palmeolje i den. Her har dere en lettlaget oppskrift på sunnere margarin uten palmeolje og som smaker godt! Veldig godt, faktisk. Bruk det som pålegg, på bakt potet, pasta, i bakst og til alt annet dere trenger margarin til.

Ingredienser til ca. 250 gram ferdig margarin:
2,5 dl nøytral kokosolje
2 ss kaldpresset olje, feks, rapsolje
1/2 ts salt (eller mer etter smak)
1/2 ts næringsgjær
1 ørliten klype gurkemeie, for farge
Isbiter

Fremgangsmåte:
Ha kokosoljen i en gryte og sett den på laveste varme på komfyren. La 2/3 smelte forsiktig, før du tar kjelen av platen og rører så den siste delen smelter.

Rør inn gurkemeie, olje, salt og næringsgjær og bland godt.
Ha isbiter (jeg brukte en hel isbitpose, ca. 12-15 terninger) i en glassbolle og hell i kaldt vann. Sett en annen, litt mindre glassbolle oppi så vannet rekker opp til ca. halve bollen (det må ikke komme vann i margarinen).

Hell kokosoljeblandingen i glassbollen og rør med en visp hele tiden til det begynner å tykne. Veldig viktig at du følger instruksene med isvannet, for om du ikke har blandingen oppi isvannet så vil margarinen bruke evigheter på å stivne, og saltet og næringsgjæren vil ramle til bunns i blandingen.

Det går fort altså, disse bildene er knipset på ca. 3 minutter.

Når margarinen har tyknet slik som på det siste bildet over her, kan du slutte å røre, og ha den over i en krukke/boks med lokk. La den stå kaldt, enten i et litt kaldt rom eller i kjøleskapet en stund, så den stivner enda mer. Jeg synes den blir for hard i kjøleskapet så jeg har den på benken, i hvert fall nå vinterstid, da blir en ikke FOR myk.

Lagt inn av Cathrine kl. 09:42 10 kommentarer
Send dette via e-postBlogg dette!Del på TwitterDel på FacebookKoblinger til dette innlegget
Oppskrifter pålegg, Tilbehør søndag 1. januar 2012Sjokomandarin-mousse
Knallgod, kremete nyttårsdessert (eller en hvilken som helst annen dag), med god smak av sjokolade og mandarin. Veldig enkel å lage også, og krever kun 3 ingredienser!

Ingredienser til ca. 6 porsjonsglass:

•300 gram mørk kokesjokolade
•3 pakker Visp-fløte (havrefløte), kjøleskapskald
•2 mandariner, godt vasket

Fremgangsmåte:
Ha smeltet sjokolade og vispfløten i en food processor eller mikser. Pisk til alt er godt blandet, og rør så inn skallet fra 1 mandarin og litt saft fra mandarinen. Bland godt og ha over i porsjonsformer. Sett det i kjøleskapet i noen timer og desserten er klar til servering. Lagt inn av Cathrine kl. 08:15 6 kommentarer
Send dette via e-postBlogg dette!Del på TwitterDel på FacebookKoblinger til dette innlegget
Oppskrifter Dessert, Jul, Sjokolade lørdag 31. desember 2011Italiensk salat
Eller coleslaw? Det er jo lite som skiller de to, visstnok. Noen mener det er mengden majones, andre mener det er løk i coleslaw men ikke i italiensk salat. Ingen italienere jeg kjenner vet forresten hva italiensk salat er, men vi kan diskutere dette opp og ned i mente - hjemmelaget italiensk salat eller coleslaw eller kall det hva du vil, er i hvert fall veldig godt, enten som pålegg eller tilbehør til en god middag, spesielt til grillmaten om sommeren. Ha i det du selv ønsker, dette er basisvarianten.

Ingredienser til en stor skål:

•1 dl soyamelk, helst usøtet
•1 ss dijonsennep
•1 ts hvitvinseddik eller eplecidereddik
•2-3 dl solsikkeolje eller annen smaksnøytral olje
•Salt, pepper
•Løkpulver og hvitløkspulver etter smak, kan sløyfes
•2 store gulrøtter
•Noen skiver hodekål
•1/2 løk, valgfritt

Fremgangsmåte:
Lag majonesen ved å ha soyamelk, krydder, eddik og sennep i en blender og kjøre det i noen sekunder. Tilsett så olje i en tynn stråle mens maskinen går, til det tykner endel. Det skjer fort! Jeg bruker sjelden mer enn 2 dl olje, ser det litt an. Ha majonesen over i en bolle.

Skrell gulrøttene og skjær dem i tynne strimler. Strimle kålen og skjær løken i tynne skiver. Bland alt sammen og rør det godt inn i majonesen. Sett kaldt i en times tid eller mer, så smakene får satt seg. Eksperimenter med andre smaker om du vil, det er sikkert veldig godt med presset hvitløk i dette.

Kanskje ikke gourmetmat, men harry kosemat er aldri feil. :)
Lagt inn av Cathrine kl. 07:00 4 kommentarer
Send dette via e-postBlogg dette!Del på TwitterDel på FacebookKoblinger til dette innlegget
Oppskrifter pålegg, Salat, Tilbehør fredag 30. desember 2011Sjokoladeprosjektet: Troika
Troika har i alle år være på min topp 10-liste over digge sjokolader. Dessverre er den full av melk. Men vi veganere vet selvsagt råd - vi lager den selv! Her er den i veganisert utgave, like smakfull som originalen, om enn ikke like pen og med fyllet "feil vei". Men gjør det noe da? :)

Ingredienser til ca. 30-40 stykker:

•300 gram mørk sjokolade
•1 pakke Alpro soyafløte (2,5 dl)
•1 rull Odense marsipan (lilla pakke, bør ikke ha vært frosset)
•1 pakke (1 liter) Piano bringebærgelé (ja, den er vegansk)
•800-1000 gram mørk kokesjokolade til trekking (ja, det går en haug ...)
•Noen ss kokosolje til å ha i sjokoladen så den blir blankere og smidigere, kan sløyfes

Fremgangsmåte:
Lag trøffelkrem ved å koke opp soyafløten, ta kjelen av platen og ha i 300 gram sjokolade i biter. La den smelte og rør godt. Hell det i en glasskål og sett i kjøleskapet i 2-3 timer.

Kjevle så ut marsipanen til en stor leiv og legg den i en egnet form (jeg brukte en liten kvadratisk form på ca. 20 x 20 cm) kledd med bakepapir. Bre over trøffelkremen og sett formen i fryseren en stund, til kremen er ganske fast oppå.

Geléen kan smeltes, det gjorde jeg, men neste gang vil jeg nok heller prøve å skjære den i skiver og legge den forsiktig oppå trøffelkremen, tror det blir mer vellykket. Hell/legg den over kremen og sett formen tilbake i fryseren. Dette er nødvendig så det kan skjæres opp uten at geléen renner/siger utover.

Når geléen er hard, det kan ta noen timer altså, ta ut formen og skjær opp i konfektbiter. Mine biter ble altså seende ut som på bildet nederst, fyllet kom altså "feil vei". Men det gjør jo forsåvidt ikke noe, smaken ble veldig bra selv om geléen ble litt vel flytende inni sjokoladen.

Sett brettet tilbake i fryseren, for de må være harde når de trekkes med sjokolade så de ikke ramler fra hverandre. Smelt sjokoladen i vannbad eller mikroen og dypp én og én bit i den. Legg dem tilbake på brettet og sett det i fryseren i noen minutter så sjokoladetrekket er helt stivt, før du legger konfekten i en boks og oppbevarer den i kjøleskapet.

Lagt inn av Cathrine kl. 11:48 8 kommentarer
Send dette via e-postBlogg dette!Del på TwitterDel på FacebookKoblinger til dette innlegget
Oppskrifter Det store sjokoladeprosjektet, Godterier, Jul, Sjokolade onsdag 28. desember 2011Veganisme, miljø og sult?
Ja, har disse tingene noen sammenheng?

Svært ofte hører jeg kjøttetere si at det er fint at vi veganere brenner for dyrene, men at de selv velger å fokusere på andre ting, som feks. miljøet eller sult i verden. Men utelukker det ene det andre? Faktisk tvert imot. Veganisme handler ikke bare om dyrene, men også faktisk om miljø og mennesker. La meg få utdype:

*1 barn dør av sult hvert 2,3 sekund. Hvert år blir 760 millioner tonn korn foret til slaktedyr. Den samme mengden kunne gitt mat til hele verden 14 ganger. En klimaforsker sa i år at om verden går over til et vegansk kosthold, kan vi mette 33 milliarder mennesker. FN snakker om noe tilsvarende i en rapport fra 2010.

*1 hektar jordbruksareale kan produsere frem:

•Poteter til 22 personer
•Ris til 19 personer
•Lam til 2 personer
•Storfekjøtt til 1 person

*1,1 milliarder mennesker lever uten rent drikkevann. 20.000 liter vann kreves for å produsere et halvt kilo storfekjøtt. Det er nok vann til å ta en 7 minutters lang dusj hver dag i et helt år.

*Hvert sekund, ødelegges det regnskog på størrelse med en fotballbane, og det bare for å produsere 257 hamburgere.

*Siden 1970, er 90 % av Amazonas-regnskogen ødelagtfor å lage beiteområder for husdyr.

*Kjøttindustrien står for mer forurensning enn all transport tilsammen, inkludert fly! Klart det er bedre å ta tog enn fly, og bruke bilen mindre, men det blir som småplukk å regne i forhold til det å kutte ut animalsk mat.

Hvor mange flere argumenter trenger du?

De fleste utsagnene er hentet fra denne videoen:

Lagt inn av Cathrine kl. 18:00 5 kommentarer
Send dette via e-postBlogg dette!Del på TwitterDel på FacebookKoblinger til dette innlegget
Oppskrifter Annet, Om veganisme Eldre innlegg Start Abonner på: Innlegg (Atom) Det virker som om mange tror vegansk mat består av kun grønn salat og spirer. Jeg håper denne bloggen vil vise at det slett ikke er tilfelle.

Her finner dere kaker og annen bakst, supper, sauser, dressinger, iskrem, konfekt og det aller meste av både sunn og mindre sunn mat. Som veganer er man slett ikke frarøvet noe, hver dag er en fest!

Søk i denne bloggen

drevet av
OPPSKRIFTER
Annet (8) Brød og rundstykker (8) burgere (10) Bønner og linser (24) Cookies (2) Cupcakes (9) Dessert (17) Det store sjokoladeprosjektet (10) Drikker (4) Frokost (10) Godterier (23) Gratinert (7) Iskrem (10) Jukse-ost (10) Jul (23) Kaker og annen søt bakst (50) Kjøtterstatninger (25) Kokebøker (4) Kokos (8) Konkurranser og reklame (3) Krem (6) Marsipan (3) Middager (55) Middagstips - fastfood (7) Nøtter (19) Om veganisme (7) Pannekaker (3) Pasta (6) Pizza (6) Produkt-tips (15) pålegg (17) Raw (12) Reiser (1) Restaurantanbefalinger (1) Ris (2) Salat (3) Sauser og dipper (11) Seitan (8) Sjokolade (40) Snacks (1) Sopp (8) Supper (4) Tex-mex (3) Tilbehør (10) Tofu (13) TVP (9)
Populære innlegg
Sjokoladeprosjektet - Smil
Walters Mandler ble ikke vellykket, men man gir jo ikke opp. I går laget jeg Smil, og de ble skikkelig gode NB: det kan være særdeles vans...
Sjokoladeprosjektet: Kvikklunsj
Jeg skal vel ikke akkurat skryte på meg at dette ble helt likt Kvikklunsj, men det ble i hvert fall en veldig god erstatning. Min kritiske m...
Raw "ostekake" med vanilje, lime og blåbær
Denne kaken er opprinnelig fra Noah , men jeg har forandret litt på den. Frisk og god kake, og ikke minst sunn! Foto: Erik Sæter Jørgens...
Fløtekarameller (Smørbukk)
Karameller har alltid vært en av mine store favoritter når det kommer til godteri. Deilige, ikke for harde karameller, med smør og fløte i. ...
Store, myke mandelkarameller med sjokoladetrekk
Dette er egentlig et mislykket forsøk på å lage Daim. Karamellen ville ikke bli hard, men ble i stedet som seig og god Smørbukk-lignende kar...
Kremtopper
Dette er egentlig en mislykket kokosbolle-oppskrift. Det ble kremtopper i stedet. Men de ble veldig, veldig gode, og de kan tilsettes hvilke...
Salte Smil
Min kjære svigerinne tipset meg om disse kule konfektformene, og da måtte jeg jo teste dem ut. Jeg er veldig glad i salt karamell, og hadde ...
Sjokoladebløtkake med jordbær
I går bakte jeg sukkerbrød , og noe må man jo gjøre med dette deilige sukkerbrødet, så da ble det denne moussekaken. Veldig enkel å lage o...
Verdens beste sjokoladeis lager du selv!
Og den er vegansk, selvsagt. Denne smaker og kjennes omtrent ut som Tofuline sin sjokoladeis som du får kjøpt i butikken. Men den har en dyp...
Karamell-kake
Klissete og søt formkake med karamellsmak. Jeg liker mine kaker litt mer "sofistikerte", men denne er ypperlig for ekstreme slikkmunner og e...
Totalt antall sidevisninger
319,723 svenska webbhotell

[Ad: VeggieToppen]

Bloggarkiv
januar (12)
desember (15)
november (10)
oktober (18)
september (32)
august (37)
juli (36)
juni (22)
mai (6)
april (25)
mars (9)
Min bloggliste
Følgere
Om meg

Cathrine
Vis hele profilen min
Share it
Abonner på
Innlegg Atom
Innlegg Alle kommentarer Atom
Alle kommentarer Follow by Email

Min bloggliste

Watermark-mal. Drevet av Blogger.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-01-12 02:35

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 30-01-12 06:31

Tak for svaret hjkofoed.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 31-01-12 04:35

Selv tak