/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Rejsekortet
Fra : severino
Vist : 2280 gange
50 point
Dato : 29-01-12 16:19

Rejsekortet er guds gave til dem der sørger for transporten.
Når først alle er logget over på brugen af sådanne rejsekort, så bliver det langt lettere at hæve priserne for rejser, uden man lægger mærke til det, da man bare "plinger ind" når man skal rejse.

For dem der køre med automatisk optankning, så er det straks en forudbetaling af rejser for 300 kr., penge som de får til at arbejde med på forskud.
Nu er spørgsmålet, om de kan styre det, eller de finder på andre smarte trick for ikke at afsløre deres betænkelige økonomiske styring.

Her i vores lille by, kostede en busbillet 12 kr, for en enkelt zone, hvilket er rigeligt til hele byen. Men ved indførsel af rejsekortet, hvor der skulle gives lidt rabat, så hævede man taksten, så man skal betale for min. 2 zoner. En rigtig beskidt måde at score kasse på.

Før rejsekortet havde vi buskort, som man havde betalt depositum på 30 kr pr. stk. - De skulle sendes ind til MOVIA, så man fik refunderet det beløb der var på kortet, men de 30 kr for kortet, udeblev. Med 4 kort i familien, så har movia tilbageholdt 120 kr.
Henvendelser til MOVIA forbliver ubesvaret.

Er der andre der har oplevet noget der ligner????

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-01-12 16:49

Ligner gør det nok ikke, men har i dag tanket op på kortet, og gud dødme om ikke jeg enten
skal køre en tur i bus/tog eller tage på stationen for at tjekke ind og så tjekke ud, lave en nul rejse kalder de det, inden 7 dage, ellers annulleres optankning!

Jeg ville bare være i god tid så jeg ikke glemte at tanke op til næste gang jeg skal på tur!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-01-12 16:55

Det må være fordi du selv indbetaler!
Min kones og mit rejsekort, tanker selv 300 kr på, når saldoen når ned under 50 kr.
Nu skal jeg så bare have ændret mit kort, da jeg er gået på folkepension, så kan jeg lige så godt udnytte de billigere rejsepriser uden for myldertiden, inden de også stiger, som de har varskoet omkring.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-01-12 17:17

Det er vel kun et spørgsmål om tid inden samfundets bund begynder at smadre terminalerne, eller bare sprøjtemaler følerne.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-01-12 17:18

Ja jeg tanker selv op!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-01-12 20:47

Citat
Ligner gør det nok ikke, men har i dag tanket op på kortet, og gud dødme om ikke jeg enten
skal køre en tur i bus/tog eller tage på stationen for at tjekke ind og så tjekke ud, lave en nul rejse kalder de det, inden 7 dage, ellers annulleres optankning!

Jeg ville bare være i god tid så jeg ikke glemte at tanke op til næste gang jeg skal på tur!

Og for at det ikke skal være løgn, så kan der gå op til 24 timer før din optankning er registreret.

Så rent faktisk bør du vente 24 timer fra optankningstidspunktet, før du foretager din "nul rejse".

Den 17/1 skulle jeg med min datter til skole-hjem-samtale, og da hun går i skole i den anden ende af byen blev vi enige om, at tage bussen.
Min datter har månedskort, men sidst på eftermiddagen kom jeg i tanker om, at jeg hellere måtte tanke rejsekortet op, men dette var så ikke registreret, da jeg gik ombord i bussen 3 timer senere.

En uge senere, d. 24/1, skulle datteren og jeg så til introduktionsmøde vedr. 10. klasse, datteren syntes, at vi skulle tage bussen.
Nu var min optankning fra sidste uge jo forældet, så jeg ville tanke op.
Nu fik jeg så denne besked: "Bemærk, at du skal bruge dit rejsekortkort inden for de næste 7 dage, 24-01-2012 16:57 ellers annulleres din bestilling på tank-op-aftalen."

Men jeg gad faktisk ikke, at drøne afsted til stationen for at lave en "nul-rejse", så jeg valgte at vente den halve times tid, til de 7 uger var gået.

Men efter halvanden time fik jeg samme besked.

Så besluttede jeg mig for, at cykle.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-01-12 21:01

Det er egentlig underligt, at de vil så gerne have, at alt snart skal forgå elektronisk, og så kan man ikke finde ud af, at overføre penge til et rejsekort!

Det er sgu da for dårligt, så det må være en "ommer"!!!!!

Betalt er da betalt, så skal de da ikke lave et helt cirkusud af det!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-01-12 21:35

Citat
Betalt er da betalt, så skal de da ikke lave et helt cirkusud af det!

Pengene trækkes ikke fra din konto, før optankningen er gennemført. Trods alt. ;)

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 29-01-12 21:45

En rigtig god idé er hele tiden at følge med i, om man nu også kun bliver trukket for de zoner, man har rejst i.

Jeg har flere gange oplevet, at på- og afstigning blev registreret i Gørlev, selvom begge dele skete i Glumsø. Movia gav den forklaring, at GPS'en kunne "fryse" når bussen holdt pause i Gørlev.

Jeg rejser kun til Næstved, som for mit vedkommende er nabozonen, altså rejser jeg i 2 zoner, 61 og 60. Men ikke desto mindre skal jeg betale for tre, nemlig zone 62 med, som altså er Glumsø. Her på landet er stoppestedet der hvor man står, men skal betale fra sidste "rigtige" stoppested på udvejen og til næste på hjemvejen.

Jojo, dette rejsekorteri er en meget udspeluleret måde at beregne priser på, plus at vi nu skal give depositum ved rejsens start. Det har vi aldrig før skullet.

Men når alt dette er sagt, må jeg i retfærdighedens navn også nævne, at rejsen faktisk er blevet billigere, trods den ekstra zone.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-01-12 21:55

Citat
Men når alt dette er sagt, må jeg i retfærdighedens navn også nævne, at rejsen faktisk er blevet billigere, trods den ekstra zone.

Tidligere skulle pensionister købe månedskort hvis de ville have rabat i bybusserne, med rejsekortet kan de køre til halv pris, også selvom der er langt imellem, at de gør det.

Det kræver kun, at de får lavet et personligt rejsekort til pensionister.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-01-12 22:14

Det er nemlig rigtigt Troldepige, for her i december var min kone og jeg, en tur fra Næstved til Sakskøbing, og senere retur.
Her kørte min kone langt billigere end jeg gjorde. - Nu hvor jeg er kommet over denne magiske grænse, så skal jeg også have ændret mit rejsekort til et rejse-mimrekort.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 29-01-12 22:53

Det er ikke helt rigtigt med at pensionister skulle købe MÅNEDSkort før rejsekortet blev indført.
Det kom an på hvor man bor. I Storstrøms amt skulle man ikke, i Vestsjællands skulle man.
Her i det tidligere Storstrøms havde vi Værdikort, Periodekort og senere Boomerangkort, også til pensionistpris.

Pensionistprisen, dvs. 50% rabat, var implementeret i kortet og blev automatisk fratrukket.

Værdikortet skulle man have penge på for at det kunne bruges.
Periodekortet var forudbetalt til X antal valgfrie dage. Brugte man ikke kortet på en dag, var pengene spildt.
Boomerangkortet kunne fås til antal zoner efter behov og blev afregnet månedsvis.

Jo mere man brugte Værdi- og Boomerangkort indenfor en måned, jo større rabat fik man.

Men man får stadig rabat - jo flere rejser, jo billigere billet. Regnskabet afsluttes hver måned.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 29-01-12 23:23

severino, jeg mener ikke, at du som folkepensionist kun får rabat udenfor myldretiderne, men kører til halv pris døgnet rundt.

- og i øvrigt får alle 40% rabat mellem kl. 19 og kl. 04 - hvilket jeg ikke synes, der er reklameret nok for.

For mig er det blevet billigere indtil videre at bruge rejsekortet, men hvor priserne ender, er jo svært at vide.

Det er også lettere, at man ikke skal huske at købe billet/forny kort, men at man skal checke ud, er stadig uvant, er svært at huske på, og det er dyrt at glemme.

Hvorfor man skal opgive cpr.nr., forstår jeg ikke rigtigt, det skulle vel nok kunne undgåes.

Skal man nu ikke engang have lov til at tage bus/tog med de rabatter, der fåes, uden at alt skal registreres om ens person - ubehagelig tanke, hvad det kan bruges til.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 30-01-12 06:06

Betalt dog med penge, i stedet for alle de skide kort.
Man bliver snydt som "severino" skriver.
Det er også det der er tanken med det.

vic200

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-01-12 07:26

jeanettesmor, tak for rettelsen.

vic2000, for pensionister er det halv pris når man har et personligt rejsekort til pensionist, i forhold til hvis man betaler med penge, for en billet.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 30-01-12 14:16

Det er ikke kun for pensionister, at rejsekort er meget billigere end almindelig kontantbillet.

F.eks. koster 3 zoner 36 kr ved køb af billet, men kun 22 kr når man bruger rejsekort.
Det halve for pensionister ved rejsekort - på kontantbilletter er rabatten 0.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-01-12 14:33

Så er der tanket op, gik lige på station og tog en "nul-rejse"!

Ja det er da noget billigere, hvis jeg køber billet i bus koster det 72,- med rejsekort 36,-

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 30-01-12 14:45

Det var jeg ikke klar over med prisen, men når det nu ikke virker som I skriver.

vic200

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 30-01-12 14:52

vic200

Det virker for det meste, men der er unægteligt smuttere imellem.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-01-12 15:34

Jøjø, du burdenærlæse det nedenstående link.
Citat
severino, jeg mener ikke, at du som folkepensionist kun får rabat udenfor myldretiderne, men kører til halv pris døgnet rundt.

http://www.rejsekort.dk/

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 30-01-12 17:08

Det var sørens, severino, du har jo ret.

Folkepensionister kører ikke længere til halv pris døgnet rundt, som med de gamle boomerangkort.
Der er stadig rabat døgnet rundt, men det svinger mellem 20 % og 56 %.

Det bliver nok alligevel en dyr fornøjelse med rejsekortet, for det er svært at gennemskue, hvad prisen bliver i den sidste ende.