/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Generationstyveri på højt plan
Fra : PeterTheisen
Vist : 567 gange
10 point
Dato : 29-01-12 07:49

Hvorfor skal mine forældre have ret til efterløn og folkepension, når der ikke bliver hverken det ene eller det andet den dag, jeg skulle have trådt tilbage fra arbejdsmarkedet?

Alle ved, at efterlønnen er ved at blive afskaffet. Det er både venstre- og højrefløjen med god grund (læs: ældrebyrden) enige om.

Men om 50 år er der jo heller ikke noget, der hedder folkepension. I dag er der 80.000 unge mennesker, som ikke laver noget som helst. Unge på kontanthjælp risikerer, at de stødes ud fra arbejdsmarkedet for altid.

Det er generationstyveri på højt plan!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-01-12 09:18

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-01-12 09:27

Kommentar
Fra : webm

Dato : 29-01-12 09:27

Kommentar
Fra : netop

Dato : 29-01-12 09:29

EN TÅBE KAN SPØRGE OM MERE END 10 VISE KAN SVARE PÅ

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 29-01-12 10:13

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-12 10:59

Citat
Men om 50 år er der jo heller ikke noget, der hedder folkepension

Hvad skulle vi dog også bruge den til.....

Om 50 år er der INGEN folkepensionister

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-01-12 11:02

Fordi "68erne" nu er nået ud over efterlønnen, og de vil stadig forkæles. Så er det klart at nye efterlønnere og pensionister af 68erne bliver betragtet som en byrde. At det er stadig svært at skifte/opnå job, når man er fyldt 55, kommer ikke rigtig dem ved, så længe de selv bliver forkælet.
Og resten er dumme nok til, at hoppe på den.
Det der er galt, er at velfungerende i job kan tvinges på pension, og at vi ikke giver mange af de unge en reel chance. At ledige i arbejdsstyrken er dyrere end pensionister og efterlønnere har de ikke fattet, og de menneskelige omkostninger ...

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 10 point
Dato : 29-01-12 11:26

HELE det "sociale" system i DK er forkert.... (vi FÅR alt for meget)

Selv en person der har arbejdet til "normal" løn hele sit liv (fra 18 til de fyldte 65-67) vil være en underskudsforretning gennem hele livet....

Når alt regnes sammen (betalt skat minus børneydelser, børnehave, skole, læge, sygehus, begravelse + alt det midt imellem) er der underskud.....

Det kan i den sidste ende ALDRIG hænge sammen.....

ENESTE grund til det overhovedet hænger sammen er de "få" virksomheder og skattydere der betaler formuer i skat....

Lad os nu få en FAST LAV SKAT (10-15-20% af brutteindkomst) og MERE brugerbetaling.....

De der så ikke har lyst at spare op til sin EGEN alderdom kan lade sig begrave som 67 årig....

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 29-01-12 12:02

Tak for svaret refi.

Det var lige mine ord.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-01-12 12:45

Mønten har to sider!

Folkepensionen består af to lige store dele, et pensionstillæg, der aftrappes såfremt man har andre indtægter, fx. egenpension, og et grundbeløb, der KUN aftrappes hvis man har arbejdsindkomst (derfor er det en skrøne, at Mærsk får folkepension, han er medlem af flere bestyrelser).

Da man (bortset fra for tjenestemænd og få andre) begyndte at få arbejdsmarkedspensioner for ca 50 år siden, og de først for ca 10 år siden stort set dækkede alle på arbejde, har størstedelen af dem der får folkepension i dag og nogle år fremover ikke nogen egenpension, der betyder noget videre.

Så dine forældres "opsparing" til pension har været, at de har betalt folkepensionen for dem der er ældre end de er, gennem deres skatter, og ikke har haft (ret stor) mulighed for selv at spare op til pensionen.

Jeg gætter på, at man vil begynde også at aftrappe folkepensionens grundbeløb med egenpensionen, i takt med at flere og flere sidder med store pensionsformuer.

Så bliver det som hovedregel den enkelte, der løbende sparer op til sin pension, og det skulle gerne betyde, at skattetrykket mindskes.

Efterlønnen er jo reelt afskaffet, igen har de fleste af dem der har betalt til efterlønnen sjældent haft de store muligheder for at spare op til en tidlig pensionering, men jeg har aldrig forstået at den ordning også skulle omfatte højtlønnede folk med store egenpensioner (Det er heldigvis en ret lille del af dem, der går på efterløn, men alligevel).

Havde politikerne nu været kloge, og modige, skulle de have taget fat på efterlønnen i gode tider med fuld beskæftigelse, i stedet for at afskaffe den i en situation med arbejdsløshed, der minder om den vi var i da efterlønnen blev indført for godt 30 år siden.

Men desværre er det MEGET nemmere at få opbakning til store indgreb, når krisen er der, end i gode tider!

refi har jo desværre ret i, at økonomerne siger vi (danskere og etnere) er en underskudsforretning, den eneste gruppe der giver overskud i landet er VESTLIGE indvandrere

At vi (måske ikke lige under krisen, men generelt) løbende bliver rigere kan jeg ikke få til at stemme. Jeg fik engang en forklaring af en økonom, på skrift, men må med skam at melde erkende, jeg forstår det stadig ikke rigtig, men det var IKKE, som jeg (og refi) troede(r), indtægter fra virksomheder der redder os.

Er det så generationstyveri, det der foregår?

Tjah, tjah, bum, bum, bum!

Som nævnt har flere og flere deres egen pensionsopsparing gennem deres overenskomster, hvis det betyder lavere skatter er det jo mere en privatisering af pensionsordningen end et tyveri.

Efterlønnens afskaffelse skyldes såvel vores (forventede) længere levealder, landets dårlige økonomi som folks egenopsparing til pension, og seniorførtidspensionen er vist en narresut, der ikke er der for ca 90% af befolkningen.

Fremover skal man være rigtig rig for at gå tidligt på pension, også egne pensionsordninger kan først hæves når man når den nye pensionsalder. Det vil jeg kalde tidstyveri, der er noget ubehageligt i, at folk ikke længere vil kunne vælge hvornår de vil holde op, for deres EGNE penge

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-12 13:35

Citat
også egne pensionsordninger kan først hæves når man når den nye pensionsalder.

Den holder ikke - de fleste "kan" udbetales FØR tid - det er så blot til en anden procentsats

Citat
der er noget ubehageligt i, at folk ikke længere vil kunne vælge hvornår de vil holde op, for deres EGNE penge

Der er da INGEN der forbyder dig at gå på pension som 20 årig.... Bare du har penge nok

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 29-01-12 13:47

Jeg ved ikke, hvad det koster at gå i vuggestue, børnehave, folkeskole og tage sin endelige uddannelse, men jeg tror og håber, at jeg viser overskud, når jeg en skønne dag stiller træskoene!

Det, jeg ikke gider at være med til, er, at jeg og andre unge skal være med til at betale til efterlønnere, som for det store flertals vedkommende ikke fejler noget. I 2010 var 60 % beskæftigede, mens 40 % var ikke-beskæftigede. I 2030 vil tallene være tæt på 50 % beskæftigede og 50 % ikke-beskæftigede.

Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/%C3%86ldrebyrde

Vi har set det før, og vi vil se det igen. 68'erne, som er den mest forkælede generation i Danmarks historie, har levet et luksusliv. Det kommer ingen vist ikke til fremover. Slet ikke min og kommende generationer.

Grunden til, at jeg ikke tror, at der er noget, der hedder folkepension om 50 år, er, at 80.000 unge i dag ikke arbejder eller er under uddannelse. De laver med andre ord intet. Derudover ved vi, hvis vi skal kigge på erfaringerne fra 80'erne, at er man først blevet dømt ude fra arbejdsmarkedet i længere tid, så kommer man aldrig tilbage. Unge på kontanthjælp i dag får for flertallets vedkommende aldrig et arbejde.

Jeg ved ikke, hvad vi skal gøre, eller hvad vi skal kalde det, men der er noget galt i Danmark, når nogle generationer har kunnet trække sig tidligt tilbage fra arbejdsmarkedet som raske mennesker, mens vi andre har sidste arbejdsdag, når kistelåget bliver lagt over os! For mit vedkommende er dette ikke et udtryk for misundelse, men et spørgsmål om retfærdighed.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 29-01-12 16:07

Citat
HELE det "sociale" system i DK er forkert.... (vi FÅR alt for meget)

Citat
ENESTE grund til det overhovedet hænger sammen er de "få" virksomheder og skattydere der betaler formuer i skat....

Hørt! refi - men hvornår indser vælgerne det? - måske først, når det er for sent?

Politikere kan jo stadig købe folks stemmer, ved at love mere til den enkelte - og råbe op om de onde "rige" - som vi jo alle er afhængige af i den sidste ende.

Rent Grækenland efterhånden.

Efterlønnen har været en kolossalt dyr ordning, og skulle aldrig have haft lov til at køre i så mange år.
Den blev indført for at give plads til unge arbejdsløse, og blev ikke afskaffet, da ungdomsarbejsløsheden ikke var det store problem længere.

Endnu et af de socialdemokratiske samfundsødelæggende ideer.

Under opsvinget indtil 2008 skreg samfundet på arbejdskraft, og man måtte tage revl og krat fra udlandet - og alligevel måtte mange virksomheder sige nej til ordrer p.g.a. manglende uddannet arbejdskraft.

Samtidig kunne raske, velfungerende, veluddannede 60-årige, med orden i økonomien og i gode jobs - siger farvel til arbejdsmarkedet, og lade sig forsørge indtil pensionsalderen.

-og hvordan kan et samfund handle så latterligt?

Fordi vi har for mange politikere, der kun vil magten og taburetten på Christiansborg - og ikke tør tage et ansvar og gøre det bedste for samfundet i tide.

Nu håber jeg, at man begynder at tænke på at afskaffe folkepension til de, der sagtens kan forsørge sig selv i alderdommen.
Så kunne de folkepensionister, der ikke har egenpension, få et anstændigt beløb at leve for.

Børnepenge til alle burde også snart høre fortiden til - og så snart vi får en ny regering, håber jeg da også, at man genindfører, at der kun ydes børnepenge til de første 2-3 børn.

At sætte børn i verden skal ikke være en levevej på overførselsindkomst.
Det er ikke godt for hverken børn, forældre eller samfund, hvis forældre ikke forsøger at forsørge egne børn.

Det private erhvervslivs vilkår skal forbedres, og ikke som nu forringes med øgede skatter og afgifter - og det skal gå hurtigt, inden flere virksomheder må lukke eller må flygte til udlandet.

- om ikke for andet, så bliver krisen måske godt for noget - nemlig oprydning i den onde overforsørgelsesspiral, som venstrefløjen har ført os ind i.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 29-01-12 16:58

Hør lige prio

Er det ikke bare en gang generalisering du der har gang i?

Det er jo nemt at sidde på bagsmækken og kritisere.