/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Køb af trådløs netkort
Fra : cobran
Vist : 951 gange
285 point
Dato : 27-01-12 22:16

Hej.

Skal høre om der er nogen netkort der kan anbefales Jeg skal bruge 4 af dem ...

Og er der en der har en idé om hvor mange slots man har med stofanet?
fordi jeg har det med at 1/5 af mine online enheder falder af når alle er på ...

- Nu er trådløst lige så godt og stabilt som kabel?

- Er det USB-netkort standard? eller er det et netkort inde i computeren ?

Mvh. Cobran

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-01-12 22:34

Beklager, men dit spørgsmål er sort tale for mig.

Prøv at udtrykke dig mere "klart".

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-01-12 22:36

Citat
- Nu er trådløst lige så godt og stabilt som kabel?

NEJ det bliver det aldrig.

Men hvis du køber en router med Gigabit, som f.eks. D-Link DI655, som har en god rækkevidde og stærkt signal, hægter den på dit STOFA net, så vil den forvalte resourcerne i forhold til den hastighed du har hos STOFA

Hvis netkortene skal være trådløse, så vær opmærksom på, at give dem så gode og frie antenneforhold som det er muligt. Trådløs forbindelser er følsom over for elektriske forstyrelser, og her er det at DI-655 har en fordel, da den selv kan kompensere for forstyrelser på nettet.
På grund af dens opbygning, kan den håndtere flere hastigheder på samme tid.
Den understøtter 802.11 b/g/n
USB netkort kan også bruges, men stadig skal du være opmærksom på antenneforholdet.
Sørg for at være på forkantmed udviklingen, så alle enheder understøtter draft "N"

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-01-12 22:40

Hvis STOFA kunne se igennem kablerne, så vil de kun kunne se din router, og ikke hvor mange maskiner du har hægtet på din lokale netværk.

Uanset hvor hurtig en router og PC'er du har, så er flaskehalsen den hastighed du har til STOFA.
Det kan føles som at køre formel 1 på en markvej!

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 27-01-12 23:00

Jeg får en trådløs router af stofanet tilsendt så jeg skal bare skaffe nogen trådløse netkort... Men severino tak for dine råd... så jeg kan måske godt skrotte deres standard router og købe mig et bedre "gigabit" du nævner, uden problemer med stofa? ...

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 27-01-12 23:07

og et af mine sorte spørgsmål gik ud på

- Er USB-netkort standard her i år 2012

eller bruger folk stadig de der kort man sætter ind i computeren?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-01-12 23:19

Begge løsninger kan bruges, men stadig skal man være opmærksom på de problemer der kan forkomme med trådløs forbindelser.

Demateriel som STOFA sender med ud, er en skrabet udgave, så en bedre router er nok at fortrække.
Du skal dog i hvert enkelt tilfælde, huske at registrere dig hos STOFA's login, da den fastlåser dig med den synlige MAC adresse, som er unik i hvert produkt til trådløs.
STOFA's kabelnetværk har mange brugere på kabelnettet, og de kendes kun på den MAC adresse som du bliver registreret med.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-01-12 23:58

Citat
- Er USB-netkort standard her i år 2012

eller bruger folk stadig de der kort man sætter ind i computeren?
nej usb er ikke standard, hvis du vi tale om standard så vil det måske om indbyggede trådløse netkort er standard, og det er de i alle bærbare computere så der har du ingen behov for et ekstra netkort.
Hvis det er til en stationær computer, så ville jeg vælge et indbygget trådløs netkort, der en udvendig antenne og den er meget bedre end den indbyggede antenne som der er i trådløse usb netkort:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=234805
der kan være problemer med signalet til en antenne som måske sidder gemt bagpå computeren, det kan løses med et kabel mellem computer og antenne:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=148111

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-01-12 05:52

Ang din sorte snak om slot mener du nok ip adresser

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 28-01-12 08:25

- Nu er trådløst lige så godt og stabilt som kabel -

det er i hvert fald ikk korrekt- langtfra desvære- set med proff øjne er det noget skrammel-

man skal i hvert fald lige spise brød til- fordi er det blot alm suff - mails osv- ja så er trådløs fint nok - der oplver man ikke de udfald der er- eller lever fint med dem

men er vi over i overvågning- enhver form for online filbehandling osv-- træk kabler

du kan fint installere noget trådløst- og det spiller bare- men du er ikk herre over at en genbo der bor 300 m fra dig kommer hjem og lige tænder sin nykøbte baby alarm fra Hong Kong der lægger alt ned i 5 km omkreds

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-01-12 09:27

Stofa's trådløse kontra kabel: jeg køre med trådløs hvor jeg kan hente 18,5 Mbit, men kan hente alle 30 Mbit med kabel. Det var en Stofa teknikker der fortalte mig det, da jeg spurgte hvorfor jeg ikke kunne hente mere end de 18,5 Mbit på min 30 Mbit forbindelse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-01-12 10:19

To computere i huset, en trådløs og en netkabel via router.
Nøjagtig samme hastighed på begge to.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-01-12 20:46

Stofa's trådløse router er noget diskount bras. Når den trådløse del ikke kanvære med, i forhold til kablet forbindelse, så er det den trådløse del, som halter.
Som jeg har nævnt tidligere, så kan D-Link DI 655 komme op på nær de 300 mb i den trådløse del, hvilket skulle være rigeligt.

Læg mærke til det er 300 mb og ikke 300 Mb

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 29-01-12 01:19

mange tak allesammen...

Skal lige høre fra Severino:
Citat
Du skal dog i hvert enkelt tilfælde, huske at registrere dig hos STOFA's login, da den fastlåser dig med den synlige MAC adresse, som er unik i hvert produkt til trådløs.
STOFA's kabelnetværk har mange brugere på kabelnettet, og de kendes kun på den MAC adresse som du bliver registreret med.

Mener du jeg bare skal logge ind på stofanet.dk en enkelt gang med min bruger så er den registreret? eller skal jeg logge ind og skrive min MAC Adresse selv fra hver pc?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-01-12 01:28

Ja, hver gang du skifter/bytter den enhed der har direkte forbindelse ud på nettet til STOFA's server, skal serveren kende den MAC adresse, som du viser udad til. Ellers kan serveren ikke genkende dig, blandt alle de andre stofakunder der er koblet op på kabelnetet. De køre jo alle i det samme coax kabel.
Her er det så, at det er routerens MAC adresse der bliver dit nye ID hos stofa. (WAN)
Alt hvad du kobler op til din router lokalt, køre på dit eget lokalnet (LAN)

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 30-01-12 01:04

Ok jeg har sådn ser Routeren på plads men ikke helt sikker på et netkort...

o.v.n: du anbefalder dette:
http://www.computersalg.dk/produkt/217491/DLink-RangeBooster-N-650-Desktop-Adapte

Men syntes der er mange der kun giver den 1-2 sterner og som ikke anbefalder den ... (Jeg skal ikke gøre mig klog på om de har ret eller ej, men det giver da indtryk alligevel )

Men er der andre her der kan anbefale o.v.n ´s forslag eller andre netkort?

Mvh. Cobran

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-01-12 02:15

Det er Linux jeg har på min computer, her ser det ud som om andre har store problemer med at installere driver til deres Windows Vista computer, du har måske Windows så læs lige det her før du køber:
http://forum.edbpriser.dk/forums/t/9470.aspx
nogle kan fint få kortet til at virke og andre kalder det noget bras, jeg tror det er evnerne og lysten til at læse manualer hos de sidst nævnte som det kniber med.
D-Link er efter min mening noget af det bedste til netværk, andre synes at andre mærker er bedre, det er altså svært at rådgive uden at være præget at det man selv synes bedst om

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-01-12 02:18

Det er nævnt i andre indlæg, men jeg vil lige understrege:
træk kabler der hvor det kan lade sig gøre og nøjes med trådløs til bærbare og der hvor det er for besværlig at trække kabler

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 30-01-12 14:36

Hvis du skal have trådløst og du har kassen til det, vil jeg anbefale dig at købe en Router som både kan håndtere 2,4 GHz og 5 GHz frekvensbåndene. For at få udbytte af dette skal netkortene så også understøtte begge frekvensbånd.

Jeg har for ikke ret lang tid siden købt en asus router og 2 asus netkort, og det spiller bare her..

Men som før nævnt: Kabel vil altid være det bedste.

Tag og læs denne guide og bliv meget klogere på moderne trådløse netværk:
http://www.pcworld.dk/art/118274/tjekliste-saadan-faar-du-bedre-traadloest-netvaerk

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 285 point
Dato : 30-01-12 15:28

Det netkort som der linkes til, er en udemærket løsning. Jeg bryder mig bare kke om, at have tre antenner siddende bag på den stationære PC, da det kan give nogen dæmpning af signalet. Så her vil externe antenner give et ekstra puf i signalet.

At køre 802.11a på 5 GHz, er også en løsning. Godt nok rækker 5 GHz ikke nær så langt som 2,4 GHz, ved samme effekt, men da man tillader en effekt på 10x ved 5 GHz, så sker der noget. - Så er der lige det, at 5 GHz ikke er nær så plaget af alskens muligt dingeldangel, der bruger frekvensen som på 2,4 GHz

Desværre er der ikke styr på, hvad der må være på de frekvenser der bruges til trådløs netværk, derfor er det blevet til en skraldekasse for alt muligt udstyr fra østen.

Godkendelse af svar
Fra : cobran

Dato : 02-02-12 22:51

Mange tak for dine detaljerede svar severino.