/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Vejen ud af krisen
Fra : PeterTheisen
Vist : 479 gange
10 point
Dato : 26-01-12 19:28

Er du enig i denne vej ud af krisen?

Mainstreamøkonomer benytter sig af ekspansiv finanspolitik i krisetider, hvor der skrues op for det samlede forbrug, enten ved skattelettelser eller ved offentlige investeringer. Idéen er, at eftersom det er en nedgangstid, og forbrugerne ikke forbruger så meget, hvilket resulterer i faldende priser og stigende arbejdsløshed, så må staten hellere hjælpe økonomien i gang. Nedgangen er imidlertid ikke et problem, men en løsning på det falske overforbrug og de spekulative investeringer, som blev lavet under højkonjunkturen. Løsningen er at lade de lønninger, der er skabt på grundlag af at unaturligt højt forbrug, falde, og typisk skal der ske et skift i beskæftigelsen fra de erhverv, der har udnyttet det høje forbrug, til andre mere produktive erherv. Via ekspansiv finanspolitik vil man blot forlænge kriseperioden, da det øgede forbrug vil besværliggøre markedets naturlige korrektion.

Årsagen til, at Den Store Depression i 1929 varede så længe skyldes blandt andet, at præsidenterne Herbert Hoover og Franklin D. Roosevelt blandede sig for meget i økonomien. I perioden 1929-1932 blev størrelsen af de offentlige udgifter i forhold til BNP tredoblet, og staten forsøgte at modvirke den naturlige markedsmekanisme og tillod ikke, at lønningerne hos specielt landmændende faldt, hvilket er en nødvendighed for at løse krisen.

Ved Finanskrisen 2007-2008 er der blevet designet flere bankpakker, der skal sørge for at få udlånene i gang. Bankerne er imidlertid insolvente, eftersom de låner penge ud, de ikke har. Ved at støtte dem medfører det moral hazard, og bankerne vil aldrig lære af deres fejl og udvikle sig til sunde banker. Dermed bibeholder vi en økonomi, der bygger på for meget forbrug og låntågning og for lidt opsparing og produktion.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-01-12 19:46

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-01-12 20:42
Kommentar
Fra : prio

Dato : 26-01-12 22:13

Mon ikke snart, du trænger til en laaang vinterferie, Peter Theisen - eller finder en anden hjemmeside at spamme?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-01-12 05:12

Kopiering uden kildeangivelse.

Det er altså forbudt, lille Peter.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 27-01-12 05:29

HVAD FOR EN KRISE?

vic200

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 27-01-12 14:54

Vagnr, gider du at forholde dig til teksten? Jeg har ikke givet udtryk for, at det er mine egne ord.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-01-12 15:00

Citat
Vagnr, gider du at forholde dig til teksten? Jeg har ikke givet udtryk for, at det er mine egne ord.

Du som går så meget op i at ændre lovgivningen burde jo så kende eksisterende love, i det her tilfælde at man ikke må kopiere en tekst og lægge ind andet sted uden at skrive en kildeangivelse.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-01-12 15:30

PT, jeg kan ikke forholde mig til alt hvad du kan finde på nettet, her fatter jeg ikke engang hvad spm. er, teksten er tydeligvis fra krisens start

Som jeg har skrevet en del gange tidligere, spm. jeg prøver at svare på skal virke som om de har en eller anden relevans, det skal heller ikke være noget hvor man bare kan google sig til svaret, for det kan og bør man selv gøre før man ulejliger andre.

At forholde sig til en eller anden tilfældig tekst, fundet på nettet, ligger langt uden for det jeg gider bruge tid på.

Når jeg ser den beskedne respons på dette, og flere tilsvarende spm, gætter jeg på at mange andre herinde har det på samme måde.

Annuller spørgsmålet
Fra : PeterTheisen

Dato : 27-01-12 16:30

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål