/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fliser i baderum
Fra : Thyregod8
Vist : 1337 gange
100 point
Dato : 25-01-12 17:11

Jeg er for tiden i overvejelse med at etablere fornyelse af et par flisevægge i mit baderum. Huset er af ældre type, men jeg vil gerne overholde byggevedtægterne for vådrum. Der foreskrives bl. a. vådrumsmembran i 2,3 m højde. Uden på vil jeg sætte fliser.
Mit spørgsmål er: kan man nøjes med at sætte fliser op til 1,9 m og overmale vådrumsmembranen over fliserne.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 25-01-12 17:34

Måske er der noget her du kan bruge. Jeg kender ikke de regler selv.

http://www.bolius.dk/alt-om/badevaerelse/artikel/love-og-regler-om-badevaerelser/

vic200

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-01-12 19:55

Ja, jeg har været inde på den side, men kunne ikke finde noget der besvarer spørgsmålet. Jeg har ledt på mange sider. Men måske er det et dumt spørgsmål, idet når væggen er vandtæt, behøver man ikke fliser??? Det er faktisk det jeg leder efter. Måske er der en, der har lavet baderum og har beskæftiget sig med det.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 25-01-12 20:21

du kan rolig male det hele og spare fliserne

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-01-12 20:51

som ove112 skriver:
Citat
du kan rolig male det hele og spare fliserne

så, hvis du overholder reglerne med din vådrumsmembran, så kan du efterfølgende gøre med dine vægge hvad du kunne tænke dig - fliser/klinker, male, opsætte glasvæv el. lignende ......
men ofte er det jo også et spørgsmål om hvordan det ser ud til sidst, men du kan sagtens opsætte fliser til 1,90 og male resten ..... der er kun dig til at bestemme hvordan dit badeværelse skal ende med at se ud, når du har sikret med en membran er lovgivningen overholdt ....

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-12 20:57

Citat
Du behøver altså ikke have samme overflader i hele badeværelset. Du kan nøjes med at sætte fliser op på væggen i den våde zone i bruseniche og omkring badekar og så male væggene i resten af badeværelset.

http://www.bolius.dk/alt-om/badevaerelse/artikel/vaegge-i-badevaerelser/#Hvordan-får-du-vandtætte-vægge-i-badeværelset

Der skelnes mellem fugtig zone og våd zone.

Godkendelse af svar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-01-12 09:05

Tak for svaret smuller54. - Jeg havde åbenbart ikke læst denne side ordentligt igennem. Det står jo sort på hvidt. Hvis jeg har forstået det rigtigt, behøver jeg så ikke at ofre en gummimembran i vådzonen under fliserne og i hjørnerne, det skulle så være vandtæt nok, men naturligvis over fliserne, hvor jeg så kan nøjes med at male?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-01-12 09:11

Citat
Jeg havde åbenbart ikke læst denne side ordentligt igennem

Det har du da vist stadigvæk ikke!

Vådzonen omfatter:

De nederste 10 cm af alle vægge
Vægge omkring badekar og håndvask med brusearmatur
Vægge i og omkring bruseniche.
For at undgå fugtskader skal den vandtætte gulvbelægning føres mindst 10 cm op ad væggen, så der opnås en såkaldt bassinvirkning. Samlingen mellem gulvbelægningen og væggen skal også være vandtæt.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-01-12 16:23

Men jeg forstår det sådan at en flisebelægning er vandtæt, dvs flisebelægningen udgør en vandtæt membran.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-01-12 17:15

Det er meget vigtigt at vådzonen er helt vandtæt, med membran. Det var derfor jeg skrev at der er forskel på vådzone og fugtig zone.

I mit bruseområde er der smurt en vandtæt membran inden opsætning af mosaikfliser. I kanterne indenfor brusevæg er der sat en bane med ekstra gummi, kan ikke lige huske hvad den hedder, men den var hulens dyr. Den blev sat foroven, forneden og i siderne.
Dernæst i kanten udenfor brusevæggen inden påsætning af glasvæv.

Så jeg tror heller ikke du har læst det rigtigt.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-01-12 17:28

Nej, jeg har også læst nærmere om at fliser er vandtætte. Det er de ikke helt, vandet kan trænge ind i fugen, men de er næsten vandtætte, har jeg fundet ud af. Så det er nok bedst jeg smører den vandtætte membran på under fliserne også, som netop er hulens dyr. Men i hvert fald kan jeg nøjes med at male det øverste, hvis der smøres gummimembran på først op til 2,3 m højde.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-01-12 17:32

Citat
Men i hvert fald kan jeg nøjes med at male det øverste, hvis der smøres gummimembran på først op til 2,3 m højde.

Ja, det er også det jeg har læst mig til - sammenholdt med de erfaringer vi har gjort.
Vores mosaik, går også kun op til brusevæggens kant.

Held og lykke med arbejdet og ja, den membran er dyr-

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-01-12 22:59

Fliser, klinker eller mosaik er IKKE en vandtæt membran, som kan opfattes som et bassin ........
så glem at udføre noget den vej rundt - der SKAL påføres en vandtæt membran inden der opsættes yderligere vægbeklædning (hvad den så end måtte være) og som skrevet står, så skal det være ført sammen med gulv op i MINDST 10 cm højde, i vådzone dog helt op til loftet og mindst 50 cm overalt rundt om en håndvask og i en sikkerhedszone rundt omkring en bruseniche skal det også være helt op - så læs i bygningsreglement i stedet for alle de forskellige, sikkert velmenende råd du kan læse her, det kan i værste fald blive et forsikringsproblem, hvis det ikke er udført efter reglerne .....