/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hul i træbrønd
Fra : klemme2006
Vist : 685 gange
100 point
Dato : 24-01-12 21:59

Jeg har set sådan en gammel træbrønd, hvor pumperøret er en fire meter lang stamme med et hul igennem. Det er vel boret, men hvordan?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-01-12 22:15

Man presser et rør ned i jorden med et indvendigt rundt beslag med en makanisme, der kan lukke når beslaget trækkes tilbage. På den måde kan man trække materialet op. Derefter sænker man det igen osv.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 24-01-12 22:26

Hej Thyregod8

Du mener vel at det er sådan,man borer brønden. Jeg undrede mig mere over hvordan man i gammel tid har boret hullet i stammen.

Vh

Klemme2006

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 24-01-12 23:19

Jeg vil mene det er svejst sammen af en støbt plade, og så trukket igennem en matrice. Dvs. et hul, som er en anelse mindre end røret. Det er sådan man oftest laver rør :)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-01-12 01:08

Citat
Du mener vel at det er sådan,man borer brønden. Jeg undrede mig mere over hvordan man i gammel tid har boret hullet i stammen.

De havde faktisk værktøjet til det, men allervigtigst en større flok af højt kvalificerede folk til at gøre det uanset tiden.
Dengang lavede man ikke regnskab for hvert eneste arbejdsminut eller materialeforbrug, det skulle bare gøres.

Mange trærør blev jo også lavet af staver og jernringe.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-01-12 05:23

det kan sagtens være lavet i 2 halvdele, som så er samlet med søm eller evt jernbånd omkring.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-12 11:59

Man har gjort det på en drejebænk hvor boret er noget i retning af en meget langskaftet ske (4 meter skaft) og hvor skebladet er strakt ud til en langstrakt halv cylinder med skærende kanter på forenden. Den fint afkvistede og afbarkede stamme har så hvilet på ruller i stedet for at være spændt op mellem pinoler. Pinoldokken har været erstattet af holderen med langboret. Så har man brugt skovens rankeste træstammer til emner. Selv har jeg set granstammer boret ud på den måde til drænledninger. samlinger blev tættet ved ombinding med näver, den hvide del af birkebark. Drænrørene, dem der slap vand ind, var lettere: Granstammer savet igennem på langs og så med høvlede kele i kernen, det hele samlet ved ombinding med vidjer. Begge dele så pænt friske ud efter noget over 100 år i sur mosejord men oppe i luften rådnede begge dele op i løbet af 5-8 år. Det er set i en egn af Småland, hvor ler til teglbrænding dengang var en absolut sjældenhed og desuden vanskeligt at transportere i et næst vejløst land.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-01-12 12:03

pedrosos forslag er meget kreativt: At lave en hul træstamme ved at svejse en støbt plade sammen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-01-12 12:18

Citat
Man har gjort det på en drejebænk hvor boret er noget i retning af en meget langskaftet ske

Ja, en sådan ske har jeg set, dog i mindre størrelser hvor de havde håndsving smedet på boret, det var jo som regel standardstørrelser man havde i nagler og træpløkke så de ikke skulle skifte værktøj hele tiden.

"Skeformen" bruges iøvrigt stadigvæk til specielle glasbor, dog med et andet skær da det ikke skal være spåntagende.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 25-01-12 16:40

Imponerende tanke - og der skulle nok ikke fejres for meget før boret var i gennem (surt at se skeen komme ud af siden på stammen 3½ inde i hullet - altså nul træsprit før arbejdet var færdigt )
Synd at meget af det gamle håndværk går til i tidens ræs og i effektivitetens hellige ånd.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 25-01-12 20:17

man lavede hullet med ske bor dem havde man i forskellige længder startede med med den korte først hver gang skeen var fyldt godt op trak man spånerne ud

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 28-01-12 08:17

Tak for svaret pbh_et. Det lyder som noget af et vrid, sådan et langt bord bliver udsat for, men detr er jo bare at tage en lille spån og sætte et par dage af.

klemme2006

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-01-12 10:38

du skulle nok ha klikket på et andet andet . men skidt: Point har jeg nok af.

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 28-01-12 21:46

Tak for svaret pbp_et. Så lykkedes det.