/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Er mit leje gået - Puch maxi?
Fra : mjo2504
Vist : 1688 gange
100 point
Dato : 23-01-12 16:42

Hej Jeg har netop i stand sat min Puch Maxi P, med ny krumtap, lejer, simmeringe, cylinder og topstykke. Da jeg kørte en tur på den i dag gik den pludseligt ud, og ved nærmere eftersyn opdagede jeg at svinghjulet sad uhjælpeligt fast. Min første tanke var at det måtte være fordi stemplet havde sat sig, men da jeg fik den skilt ad, var det ikke her fejlen lå. Svinghjulet sad stadigvæk fast, men efter at have brugt en topnøgle kunne jeg få det til at dreje rundt.
Jeg samlede det hele igen, og den startede i første hug... Men den larmer på en foruroligende måde - en form for raslen. Hvad kan det være? Jeg er lidt bange for det er et leje der er gået, men har ikke lyst til at skille den helt ad hvis det ikke er tilfældet!

Nogen bud på hvad det kan være? og hvordan finder jeg ud af om det er et leje der er gået?

Mvh

Mark

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 23-01-12 17:50

Hej

Når du lige har skiftet det hele, tror jeg ikke på at det er et leje...

Prøv at checke bag svinghjulet om der er noget der ikke er spænd ordentligt...

Hvis det er et leje der er slidt f.eks. det ved svinghjulet vil man kunne mærke "slup" ved at bevæge svinghjulet op/ned frem/ tilbage , det samme gælder for den anden side af krumtappen.

Mvh Finn

Kommentar
Fra : mjo2504

Dato : 23-01-12 18:24

Hej Finn, Jeg vil godt give dig ret i at det ville være underligt hvis det var lejet der var gået, i og med at jeg kun har kørt 20 km med de nye SKF-lejer. Men hvis jeg nu havde monteret det lidt skævt, så kunne det godt være at de var røget.
Alt er spændt bag svinghjulet, så det er ikke der problemet er og krumtappen er ikke til at rokke så ved ikke hvad det er - synes bare at det er mærkeligt at det satte sig sådan fast. Har du andre forslag?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-01-12 19:41

Hvis lejerne er gået, kan du rokke svinghjulet/ kopling op og ned,
samt der vil være en (bankelyd) når du prøver det
tror nærmere at du har monteret krumtappen/lejer skævt,
eller krumtappen ikke passer 100% til dit krumtaphus
hvis den sidder i pres mellem lejer/ blokkene vil den blive varm og sætte sig
har du brugt orinale pakninger.
Hvis den ellers lyder normalt, skal den vel bare køre til
men mærkeligt er det trods alt.

Kommentar
Fra : mjo2504

Dato : 23-01-12 20:03

Hmm, det lyder måske mere sandsynesligt at lejerne måske er monteret en lille smule skævt, og det derved er det krumtappen der slår sig når den bliver varm.. Ved ikke helt hvilken pakning du hentyder til? jeg bruger flydende pakning til motorblokken (det plejer jeg at bruge uden problemer). Det kan godt være jeg bare skal blive ved med at kører på den, og så håbe på det ikke sker igen. Hvis det sker igen, må jeg hellere skille den ad..

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 24-01-12 04:25

I (gamle) dage var der en papir (oliepapir?) pakning mellem de 2 motorblokke
som man kunne vælge at give flydende pakning.
Og hvis den mangler, kunne det være at krumtappen
kom i klemme, og dermed blev ophedet af modstanden.
Men: tror nærmere det er et skævt leje
som muligvis sætter sig på plads efter et stykke tid?
Andet kan jeg ikke lige komme på.
-----

Kommentar
Fra : mjo2504

Dato : 03-02-12 15:08

Så er jeg tilbage... Beklager tråden har ligget stille, men har været i KBH for at rode lidt i kæresten i stedet for puch'en... Har nu åbnet motorblokken og kan se at der ikke er slidspor på selve krumtappen (altså de 2 hjul hvor i pejlstangen er fast gjort), så det er ikke den med pakkningen der er problemet!
Jeg kan også se at krumtappen sidder fint centret i huset, så det er heller ikke her den sætter sig fast!

Jeg har nogle ideer til hvad det kan være:
- Jeg har sat låseringe på hver side af jeget der vender mod koblingen - måske disse gør at lejet ikke kan rykke sig når krumtappen bliver varm?
- Kan messingbøsningen der sidder under tandhjulet på krumtap-akslen vende forkert? Altså der er jo 1 hul i den ende ende af den - skal den passe med smørringshullet der sidder i tandhjulet?
- Lejerne sidder skævt, og derfor sætter krumtappen sig under opvarmning - I så fald, hvordan retter jeg dette op?

Nogle bud?

Kommentar
Fra : mjo2504

Dato : 03-02-12 15:12

Opdatering: Lejet ud mod svinghjulet var smadret!!!
Hvad kan dette skyldes?