/ Forside/ Karriere / Penge / Budget / Spørgsmål
10  Teil 110
Hvordan beregnes besparelsen
Fra : viviborgen
Vist : 796 gange
100 point
Dato : 22-01-12 17:37

Hvis jeg kører 30.000 km/år og jeg har en bil, som kører 11 km/liter benzin, hvad er besparelsen, hvis jeg skifter til en bil, som kører 12 km/liter.....hvis jeg skifter fra 12 til 13 km....fra 13 til 14 km etc.

Kan nogen give mig en forskrift?

Kommentar
Fra : Torben76

Dato : 22-01-12 18:00

Besparelsen ved at skifte fra 11 km/l til 12 km/l er: 30.000/11-30.000/12.

Dette er besparelsen i liter benzin. Den skal så ganges med prisen pr. liter, hvis du vil have den i kr.

Logikken er: Hvis du kører 11 km pr. liter, bruger du 30.000/11 liter om året. Hvis du kører 12 km pr. liter, bruger du 30.000/12 liter om året. Besparelsen er så det gamle forbrug minus det nye forbrug.

Hvis du skal sammenligne 12 km pr. liter og 13 km pr. liter, er det bare 30.000/12-30.000/13. Osv.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-01-12 18:04

Besparelsen kommer vel også an på hvad den "nye" bil koster

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-01-12 18:12

Det kan du kun udregne ved at starte HELE regnestykket forfra med den bil du vælger....

ALLE parametre ændrer sig - det være sig forsikring - grøn afgift - reparationer - alderstab osv....

Med sikkerhed vil du slet ikke kunne lave regnestykket FØR du har kørt et årstid med den anden bil....

Fabrikkernes og forhandlernes data kan du glemme....

INGEN kan opnå de tal

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 22-01-12 18:34

Tak for jeres svar, men det er en forskrift for besparelsen, som jeg gerne vil have.

Jeg får det nemlig til, at det er en hyperbel, og det betyder at besparelsen falder mindre og mindre jo flere km bilen kører på literen.

Jeg får det til at se således ud:

Hvis vi sætter at en liter benzin koster 13 kr.

13/x=y

hvor x= km/liter
og y= pris/km

Det kan jeg bare ikke se logikken i - og tænker, at jeg har brugt en forkert forskrift.

Tænker, også at det er underligt - hvis jeg har ret - at det ikke oplyses hvor når besparelsen er minimal - grafen flader jo mere og mere ud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-01-12 18:48

Det skyldes at forskellen mellem 11 og 12 i kroner IKKE er det samme som forskellen mellem 21 og 22

Du skal omregne det hele til procenter hvis det skal give mening....

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 22-01-12 20:05

Det vil nok være nemmest at se i et regneark.
Hele kolonne A med 30000 og næste kolonne B med 11 12 13 osv.
I kolonne C - Divider kolonne A med kolonne B hele vejen ned, så kan du sikkert selv se sammen hæng i det.
Kolonne D skal så være literprisen.
Kolonne E er antal liter x literprisen

Det kan du sikkert selv se sammenhængen i.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 22-01-12 20:14

Du skal tænke på, at hvis du kører 20 km. pr. liter bliver det kun halv så dyrt som hvis du kører 10 km/L.
Det er lidt en anden tanke som den du var ved at være inde på.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-01-12 08:01

viviborgen

din formel er vist rigtig nok men den angiver den faktiske pris. Skal du have besparelsen er det bedst med %.

B= liter pris
X= km/ltr
Y = samlet pris = (30000 x B)/x
ja det er vist det der hedder en hyperbel

X1 er bil nr 1 antal km/ltr
X2 er bil nr 2 antal km/ltr

besparelse i % = ( 30000 x B )/ (( (x2-x1 )/x2)x100 tror jeg nok

der er selvfølgelig ikke taget hensyn til nypris -afskrivninger-forsikringer mv som jo i det virkelig regnskab skal medtages.

Kommentar
Fra : Torben76

Dato : 23-01-12 08:46

Det er rigtigt, at besparelsen får form af en hyperbel. Jo flere km/l, jo lavere bliver besparelsen ved at køre én ekstra km pr. liter. Der findes ikke en "minimal" besparelse. Besparelsen kommer tættere og tættere på nul, men bliver aldrig nul.

Man kan også se det rent logisk, hvis man tænker lidt over det: Det gør stor forskel, om man kører 1 km/l eller 2 km/l. Men man vil være ret ligeglad, om man kører 1.000.000 km/l eller 1.000.001 km/l.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 23-01-12 22:34

Det vil altså sige, at ved en benzinpris på 13 kr/liter, så er fortjensten ved at købe en bil med et brændstofforbrug på mere en 16 km/liter minimal. Det kan derfor ikke betale sig, at betale ret meget ekstra for en bil med en lavere benzinforbrug. I hvert fald set ud fra et driftøkonomisk synspunkt.

Det er jo en interessant viden - set i lyset af bilfabrikanternes markedsføringskampagner - jo lavere brændstofforbrug desto højere pris.

Tak for jeres deltagelse

Vivi