/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Revalidering vs SU...
Fra : Cimbombom
Vist : 1857 gange
321 point
Dato : 22-01-12 15:18

Syntes i det er rimeligt at, en person på revalidering får meget mere i løn end en person, der er på SU?

Jeg kan ikke se rimeligheden i det. Personligt syntes jeg alle skal have den samme ydelse.

Enten skal dem på revalidering have lige så lidt, som dem på SU. Eller skal dem på SU have lige så meget som dem på revalidering.

Hvad er jeres holding til dette spørgsmål.. Kan i komme med nogle argumenter, så jeg kan blive overbevist om at den nuværende ordning er rimelig..

infolinks : https://www.borger.dk/Emner/arbejde-dagpenge-orlov/fleksjob-loentilskud-for-pensionister-revalidering/Sider/revalidering.aspx#RichHtmlField2Bookmark1

, https://www.borger.dk/Emner/oekonomi-skat-su/su-og-oekonomi-under-uddannelse/Su/Sider/default.aspx

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-01-12 16:16

Man skal visiteres til revalidering, have mistet/mangle erhvervsevnen, kommunen skal godkende valget af uddannelse, og revalidenten (eller hvad så'n en nu hedder) vil ofte være en del ældre, have sat sig i udgifter og evt familie inden revalidering bliver relevant, endelig vil de formentlig sjældent have overskud til at have et job ved siden af, som mange på SU har.

Ideen med revalidering er at få folk fra passiv forsørgelse (pga af problemer af en eller anden art) til at være selvhjulpne, hvis det lykkes får folk et bedre liv, og bliver bidragydere til samfundet i stedet for bidragNydere!

Så, forudsat ordningen bruges fornuftigt, revalidenterne og kommunerne gør tingene ordentligt, tror jeg det er fornuftigt, at det koster noget mere på kort sigt.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-01-12 17:11

Kan på ingen måde se - forskellem på de 2 grupper af mennesker.
Så at sammenligne dem på nogen måde, er helt hen i vejret.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-01-12 17:15

Der spares alligevel nogle penge på bundlinien idet kommunerne langtrækker sager om revalidering og førtidspension, det er billigere og giver mere fra staten at holde de ramte på kontanthjælp så længe som muligt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-01-12 17:20

Jeg glemte at skrive, at flere grupper får ekstra SU, handicappede får 8051kr/md ekstra, forsørger får osv

http://www.su.dk/SaerligStoette/satser/Sider/default.aspx/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-01-12 17:24

Hvor mener du forskellen er?

Citat
Den 15. april 2011 trådte der dog nye regler i kraft:
er du over 30 år, får du 16.597 kr. pr. måned (2011)
er du under 30 år forsørger eget barn i dit hjem, får du 16.597 kr. pr. måned (2011)
er du fyldt 25 år og har forsørgelsespligt over for ikke hjemmeboende børn, får du 13.345 kr. pr. måned (2011)
er du fyldt 25 år og ikke har forsørgelsespligt over for børn, får du 10.044 kr. pr. måned (2011)
er du under 25 år og ikke bor hjemme hos en eller begge dine forældre, får du 6.472 kr. pr. måned (2011)
er du under 25 og bor hos en eller begge dine forældre, får du 3.123 kr. pr. måned (2011)
er du under 25 år, er gravid og er 12 uger henne, får du 10.044 kr. pr. måned (2011)
er du under 25 år og psykisk syg med forsørgelsespligt for ikke hjemmeboende børn, får du 13.345 kr. pr. måned (2011)
er du under 25 år, psykisk syg og ikke bor hjemme hos en eller begge dine forældre, får du 10.044 kr. pr. måned (2011)

http://www.su.dk/SU/satserSU/ungdomsuddannelse/Sider/default.aspx

http://www.su.dk/SU/satserSU/videregaaende/Sider/default.aspx

http://www.su.dk/SaerligStoette/satser/Sider/default.aspx

Citat
Handicaptillæg per måned (før skat)
8.051 kr.

Handicaptillæg kr. 8.051 pr. måned er hvad en studerende kan få i tillæg til SU.

De fleste der søger/kommer på revalidering har også et "handicap" Mange har arbejdet i flere år, før de måtte give op.

Her hvor jeg bor er der flere "supermarkeder". De fleste ansatte er unge studerende, som kan/vil arbejde.
Kort før lukketid, så er supermarkederne fyldt med unge , der lige skal købe ind. De fleste taler om "har du fået lavet din opgave" nej nej, men det når jer sikkert i morgen???? Hvor er der fest i aften? Skal du med til?

De fleste unge klarer sig uden revalidering.

Du skal også tænke på, det er de færreste på revalidering, der bor hjemme. De fleste har stiftet familie, men er af en eller anden grund blevet "handicappet"

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 22-01-12 17:42

Ok ans de nye tal for Su har jeg først set nu.

Men de er også total urimelige,
Citat
er du over 30 år, får du 16.597 kr. pr. måned (2011)

Citat
er du under 25 og bor hos en eller begge dine forældre, får du 3.123 kr. pr. måned (2011)

Citat
er du under 25 år og ikke bor hjemme hos en eller begge dine forældre, får du 6.472 kr. pr. måned (2011)
Hvorfor skal der være en forskel på det beløb man får pga. ens alder.. eller hvor man bor..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-01-12 17:48

Hvad er det egentligt du har set ???????????????????

Det er tal for revalidering

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-01-12 17:51

Forskel på tal fremkommer jo at, hvor man bor.

Bor du hjemme hos "lillemor" så betaler du sikkert ikke så meget for kost og logi, som en udeboende gør.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-01-12 17:56
Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-01-12 17:59

Det ville du selv kunne læse i dit link i spørgsmålet

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 22-01-12 18:18

Citat
Bor du hjemme hos "lillemor" så betaler du sikkert ikke så meget for kost og logi, som en udeboende gør.

Det kan godt være at en hjemmeboende, ikke betaler ligeså meget som en udeboende til kost og leje.

Men jeg syntes stadig at man skal have det samme beløb. Uanset Bopæl & Alder.

Jeg har ikke ændret min holdning til dette emne, efter at have læst de indlæg der er skrevet.

ans i følge din tankegang, skal "rige" personer heller ikke have børnepenge går jeg udfra..

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 22-01-12 19:02

Du skal nok se at det kommer til at koste dig og os andre, mere i skat, at alle på SU skal have mere.

Accepteret svar
Fra : pims

Modtaget 321 point
Dato : 22-01-12 19:49

Cimbombom, når man får revalidering, er man et helt andet sted i livet end når man er under uddannelse. Mange som får revalidering, bor ikke hjemme hos mor og far. De har måske familie at forsørge eller gæld at betale. Hvis jeg kom i en situation, hvor jeg skulle have revalidering, ville jeg være ilde stedt hvis den svarede til SU...

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 22-01-12 19:56

Citat
Du skal nok se at det kommer til at koste dig og os andre, mere i skat, at alle på SU skal have mere.

Hmm det tror jeg nu ikke, hvis SUet forhøjes, vil der højst sandsynligt være flere som gennemfører, de studier de begynder på.
Og når de så bliver færdiguddannet, vil mange af dem jo komme i arbejde, og bidrage til skattesystemet.

På den måde kommer pengene hjem igen.

Jeg er ihvertfald overbevist om at, det mest rigtige er at alle der studerer får den samme løn, af staten.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 22-01-12 20:08

pims jeg er meget uenig med dig.

Skal folk have udbetalt flere penge af staten, fordi de har gæld til banken...

Jeg siger ikke at dem på revaldering skal have SU,
Men man kunne måske, tage gennemsnittet af SU & revaldering. Og sige alle der studerer får det samme beløb.

Vil det ikke være mere rimeligt...

Jeg har aldrig kunnet forstå, hvorfor nogle skal have mere end andre, mens de læser til den samme uddannelse.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-01-12 21:25

Dk har verdens højeste SU, den er medvirkende til at vi har en højere social mobilitet end de fleste andre lande, de fleste af vores boglige uddannelser er gratis, osv.

Min yngste er lige blevet færdig med sin uddannelse, har fået SU+lån undervejs, haft lidt studiejobs, efter det meste af et år uden arbejde har han fået et godt job, skylder 300000 i studielån, tjener små 400000+pension.

Jeg synes vi har et fantastisk godt SU-system, og mener ikke alle de unge skal have flere penge, det skader ikke at skulle tjene lidt penge undervejs til ekstra fornøjelser.

Men dem der har problemer, der gør de skal knokle mere med studierne, ikke har mulighed for at arbejde ved siden af osv., har brug for mere i støtte end de "normale".

Jeg ved det, sådan en har jeg nemlig også!

Kommentar
Fra : pims

Dato : 22-01-12 21:59

Cimbombom, jeg er nok heller ikke den rette at spørge. Jeg arbejder to jobs alle ugen syv dage, da min kronisk syge kone hverken kan få revalidering, flexjob eller førtidspension. Til trods for at hendes sygejournal taler sit tydelige sprog. Men det glæder mig at der er nogen der kan få noget...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-01-12 22:18

Citat
ans i følge din tankegang, skal "rige" personer heller ikke have børnepenge går jeg udfra..

Det er jo ikke det, dit spørgsmål drejer sig om. Men hvis du mener børnechecken, som alle kan få, så har du ret. Jeg mener ikke at den nuværende statsminister, som er gift med en mand, der bor i skattely er berettiget til en børnecheck ... men var det det du mente???

Citat
Jeg er ihvertfald overbevist om at, det mest rigtige er at alle der studerer får den samme løn, af staten.

Mener du så at en på 18 år, der går i gymnasiet og bor hjemme hos lillemor/far skal have samme "løn", som en, der har en familie at forsørge, men samtidig studerer??

Hvis alle, der gik i gymnasiet og fik "fuld løn" så nåede Danmark da ikke videre. Det ville bedre kunne betale sig at dumpe ... dumpe og dumpe ... ja der er 18 årige og ældre, der går i gymnasiet eller HF, studenterkursus.

Cimbombom

Citat
Jeg siger ikke at dem på revaldering skal have SU,
Men man kunne måske, tage gennemsnittet af SU & revaldering. Og sige alle der studerer får det samme beløb.

Vil det ikke være mere rimeligt...

Jeg har aldrig kunnet forstå, hvorfor nogle skal have mere end andre, mens de læser til den samme uddannelse.

Læser du enkeltfag på HF med en, der modtager revalideringshjælp ?

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 22-01-12 22:26

pims jeg forstår godt din situation, en person i min familie er også syg, og kan ikke klare sig selv.

men nu er jeg troende, og du kan trøste dig selv med at.

hvis man hjælper et andet menneske, som har brug for denne hjælp, kommer man højst sandsynligt i himlen.

Citat
Jeg synes vi har et fantastisk godt SU-system, og mener ikke alle de unge skal have flere penge, det skader ikke at skulle tjene lidt penge undervejs til ekstra fornøjelser.
Nej selvfølgelig skader det ikke med et fritidsarbejde, ved siden af studiet. Men SU systemet er bare skruet forkert sammen, - alt det bopæl cirkus med ude/hjemme bør fjernes. Og hvorfor skal dem som er over 25 have mere i SU det har jeg ikke fået et fyldsgørende svar på endnu.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 22-01-12 22:30

Citat
Mener du så at en på 18 år, der går i gymnasiet og bor hjemme hos lillemor/far skal have samme "løn", som en, der har en familie at forsørge, men samtidig studerer??

--> JA!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-01-12 23:00

Cimbombom, jeg er 100% uenig i at alle skal have samme SU, uanset om de får alt betalt hjemme eller skal betale husleje, mad osv selv.

Da mine unger, med et års mellemrum, blev studenter, kunne de få bistandshjælp i sommerferien. Da den ældste snakkede om det, fik han at vide, at det var helt OK, men så skulle han bare flytte hjemmefra, hvis han savnede penge kunne han også få et job og blive boende, han fik et job. Det handlede ikke om penge, men om principper!

Året efter snakkede den yngste ikke om bistandshjælp.

Vi "bøffede" også penge af ungerne for husleje og mad, mens de fik SU og boede hjemme, igen principper, de kunne ligeså godt vænne sig til, at alting koster. De fik pengene med sig, da de flyttede hjemmefra, så de havde lidt til at indrette sig.

Penge fra det offentlige, dvs alle os andre, må (også) afhænge af behov, en hjemmegående husmor gift med en topdirektør kan jo heller ikke få kontanthjælp, og det skal hun heller ikke,

Der SKAL være et incitament til at tjene sine egne penge, flere penge i lommen fungerer ganske godt på den måde.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 22-01-12 23:19

Vagn jeg tror ikke vi bliver enige om det her spørgsmål.

1) Jeg kunne aldrig drømme om at kræve, penge af mine børn for at de skulle bo hjemme.

2)
Citat
en hjemmegående husmor gift med en topdirektør kan jo heller ikke få kontanthjælp, og det skal hun heller ikke
Skal hun så bare være, økonomisk afhængig af sin mand.. Hvorfor må hun ikke få kontanthjælp, hvis hun står til rådighed for arbejdsmarkedet..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-01-12 00:09

Ved at pløje tråden igennem kan jeg se at Du gennemgående går ind for den såkaldte borgerløn, altså det samme beløb til alle der ikke er i arbejde.

Det fjerner selvfølgelig en del administration, men vil være uretfærdigt og koste alt for mange penge.

Bankdirektørens kone der går hjemme skal selvfølgelig ikke have een eneste krone, det er jo kun kongehuset der har ret til apanage.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-01-12 02:02

Forskellen er ganske enkelt, at den der er på su har udsigt til en fremtid med god indtægt, mens den, der er på revalidering, i reglen både har forpligtelser basseret på tidligere erhverv og ingen udsigt til en vellønnet fremtid.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-01-12 06:56

Citat
Vagn jeg tror ikke vi bliver enige om det her spørgsmål.

Cimbombom, jeg har generelt meget lille tro på, at man overbeviser hinanden ved at diskutere, på Kandu eller andre steder, det det handler om (for mig) er at komme med argumenter for synspunkterne, så man får lidt nuancer på tingene.

Selv om jeg efter nogle af de blåsortes mening herinde er ræverød (jeg er socialdemokrat), så mener jeg ikke de offentlige kasser er uudtømmelige, eller at vi kan leve af at give hinanden offentlige tilskud.

Det kan man sjovt nok også komme (næsten) galt afsted med, min ene søn er handicappet, og havde støttelærer i skolen, det var nødvendigt, og er sikkert en grund til han blev student og nu er under uddannelse. Men da han endnu havde støttelærer, var vi til møde om ham på kommunen, og blev spurgt, i en lettere bebrejdende/overrasket tone, om vi aldrig gjorde noget sammen med ham og andre børn med handicap.

Vi sagde, jo vi var på sommerlejr med ham hvert år, til landsmøder og andre arrangementer, hvorfor troede de ikke vi gjorde det? "I har aldrig søgt tilskud!"

Det havde vi ikke, med to rigtig gode lønninger, arrangementerne kostede normalt få hundrede kroner, op til 1000 for en familie på fire med fuld forplejning i en uge, det havde vi ikke behov for, eller syntes var rimeligt (for os). Min viv gik af samme grund på nedsat tid, hun kunne have fået fuld lønkompensation, det søgte vi heller ikke om.

Vi kom også lidt i modvind i handicapforeningen, fordi de mente alle SKULLE søge, af princip, vi fastholdt, at når vi ikke søgte var der flere penge til dem med behov.

Men støttelæreren betalte kommunen, det syntes vi var helt rimeligt (og nødvendigt for at han kunne klare sig i skolen)

Og, som jeg nævnte tidligere, at bøffe ungerne for penge for at bo hjemme er med til at lære dem, at ting koster, og de var rigtig glade for at få deres husleje igen som "fraflytningsgave".

Men der er sikkert en grund til, at TANSTAAFL er amerikansk, ikke dansk!

TANSTAAFL= There Ain't No Such Thing As A Free Lunch.

I UK hedder det TINSTAAFL, de kan nemlig grammatikken

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 23-01-12 09:40

Hvorfor står jeg alene med mit synspunkt

Kommer der ikke snart nogle rigtige Venstrefløjs-Socialister, og hjælper mig med at argumentere, for at det mest rimelige er.

At alle får lige meget i løn, hvis det er det samme studie de studerer på. Uanset Alder/Bopæl.

Vagn Socialdemokratiet er jo ikke "rigtige" Socialister, men mere en Light.Version af Venstre

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-01-12 10:10

Citat
Socialdemokratiet er jo ikke "rigtige" Socialister, men mere en Light.Version af Venstre

Det kan du og jeg blive ret enige om, cimbombom, men jeg bliver alligevel ustandseliig skældtud/rost her på Kandu for at være ræverød!

Jeg ligger dog nok lidt til venstre for den nuværende partilinie, S classic

Nu er Stein Bagger/Asger Jensby langtfra folk, jeg deler de fleste anskuelser med, men denne udtalelse fat AJ siger meget om, hvordan det påvirker folk at de IKKE kan få noget ud af en ekstra indsats

http://www.business.dk/digital/asger-jensby-er-ruineret-og-lykkelig

"Jeg vil aldrig i resten af min levetid tjene mere end 16.000, for så går det direkte ind i boet efter Stein Bagger. De skal ikke få meget fra mig. For mig har det været vigtigt, at vores sammenhold ikke har været baseret på det materielle," siger Asger Jensby."

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-01-12 10:26

Citat
Kommer der ikke snart nogle rigtige Venstrefløjs-Socialister, og hjælper mig med at argumentere, for at det mest rimelige er. [Meget forvirret]

At alle får lige meget i løn, hvis det er det samme studie de studerer på. Uanset Alder/Bopæl.

SU-pengene kommer fra samme kasse som folkeskolerne hvor man har sat elevtallene i klasserne op og droppet specialklasserne for at spare, hvilket uværgeligt giver tabte elever både hos de kloge og de mindre kloge fordi at der ikke er tid nok til alle.
Vil Du så stadig give penge til studenter der ikke har brug for dem hvis de bor hjemme og får mad og kan klare transporten til uni på en cykel ?
De hjemmeboende får jo så penge foræret til deres livsstil, altså helst en ny mobiltelefon 2 x om året, 3-timers ophold på kaffebarer hvor den billigste kop koster 55 kr, og nyt modetøj hver anden måned.

I disse år, og mange år frem hvor landet mangler penge og man samtidig vil give skattelettelser må man prioritere, herunder hører ikke at støtte pylrede studenter.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-01-12 14:08

Hej Cimbombom. Nu ved jeg ikke om du er på SU?

Hvis du -jeg håber det ikke for dig - nogen sinde skulle komme i den situation, at du skulle i revalidering, så vil dit liv forinden give dig svaret - inden du kom i revalidering!

Det er som oftest altid voksne mennesker der kommer fra en arbejdsindtægt med forpligtigelser, som må "nøjes" med den til enhver tid gældende revalideringssats.

Unge på SU har formentlig ikke forpligtigelser til kreditforeningslån o.l. faste udgifter, men til bøger - nogle til cafebesøg - osv, hvorfor de heller ikke har det helt samme økonomiske behov. Jeg ser helt bort fra enkeltstående tilfælde for begge grupper.

Jeg har i en årrække arbejdet med alle matchgrupper, så jeg kan godt tale med om, hvordan det er for den gruppe, at skulle slås med økonomien samtidig med deres "sygdom" fysisk som psykisk.

Jeg vil slet ikke sammenligne grupperne økonomisk, og skulle jeg sammenligne, så ville det ækonomisk falde ud til revalidenternes fordel! Nogle ting skal man selv opleve her i livet, for at få den rigtige/rette forståelse. Jeg kender også til SU via vores egne børn, og det er heller ikke altid lige sjovt - men de er raske til livets videre udfordringer, og har dermed også væsentlig større/flere muligheder med hensyn til indtægt!

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 23-01-12 14:57

Citat
Hej Cimbombom. Nu ved jeg ikke om du er på SU?

Nej det er jeg ikke, jeg har et fritidsarbejde i stedet for.

Men der er massere folk på både SU & Revalidering på mit uddannelsessted, og det er derfra jeg har kendskab til, at nogle får mere i støtte end andre.

Grundlæggende er jeg ikke imod revalidering men, problemet er at revalidering er noget man kan søge om. Og ikke en ret man har til at modtage hvis man er syg.
Nogle sagsbehandlere skal skønne om man er syg nok til at modtage denne økonomiskehjælp, sådan har jeg ihvertfald forstået det.
Når min skolekammerater har talt om det, og jeg har også læst om det på Borger.dk

Jeg syntes at alle syge skal have ret til revalidering, For at vi kan undgå uretfærdigheder. Som i pims´s eksempel. Med en kronisk syg person der ikke måtte få revalidering. Det kunne undgåes hvis det var en ret alle sygemeldte borgere havde.

Og Bopæl/Alder skal heller ikke have nogen indflydelse på det beløb, man skal have.

En af mine kammerater fik også afslag på revalidering, selvom han er blind på det ene øje. Derfor syntes jeg ikke revalidering altid bliver tildelt retfærdigt.

Pga. det kom jeg med forslaget om at, alle på SU & revalidering skulle have samme beløb udbetalt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-01-12 15:28

Cimbombom, SU er en RET, man har, hvis man oplfylder kriterierne.

Hvad der giver adgang til revalidering afhænger fx af, hvilket job man har. Min bror mistede (næsten hele) synet på det ene øje for mange år siden, det har aldrig påvirket hans arbejde som forsikringsmand. Skulle han så have RET til revalidering alligevel?

Derfor er det en selvfølge (for mig), at nogen (kommunen) skal godkende revalideringen, hvis (man mener) kommunens afgørelse er forkert kan man klage til ankenævnet og derfra videre til ankestyrelsen, og forhåbentlig få sin ret.

Vi nedlægger ikke domstolene, fordi de engang imellem træffer forkerte afgørelser, men anker til næste instans.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 23-01-12 15:40

Citat
Min bror mistede (næsten hele) synet på det ene øje for mange år siden, det har aldrig påvirket hans arbejde som forsikringsmand. Skulle han så have RET til revalidering alligevel?

--> Ja det syntes jeg han skal, hvis han vil skifte til et erhverv, hvor nedsat syn påvirker hans arbejdsevne...

Men tak for debatten allesammen, nu vil jeg godkende et af svarene, og afslutte debatten.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 23-01-12 15:42

Kan man godkende sit eget svar, hvis det er det man er mest enig i

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 23-01-12 15:43

Tak for svaret pims.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-01-12 16:17

Citat
--> Ja det syntes jeg han skal, hvis han vil skifte til et erhverv, hvor nedsat syn påvirker hans arbejdsevne...

Hvorfor skulle han dog skifte til et erhverv, som han på forhånd ved, han ikke vil kunne klare ????

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 23-01-12 16:47

ans hvor finder du de spørgsmål fra

Jeg orker ikke at forklarer det en gang til. Nu har jeg skrevet 10 gange hvordan jeg syntes SU/Revaliderings-systemet skal laves om.

Fortsat god mandag.