/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Hvilken router/modem til 30mbit fiber
Fra : metalfaust
Vist : 1200 gange
100 point
Dato : 22-01-12 13:09

Hey! Jeg har 30 mbit internet (fiber) hos Dansk Bredbånd, og vil gerne have trådløst. Så vidt jeg husker fra mine tidligere leverandører har jeg ofte efterbestilt en trådløs router. Så der er vel ikke noget i vejen for at jeg køber en trådløs router selv? Nogen der ved hvad kravene til en sådan er?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-01-12 13:55

Enhver trådløs router der understøtter 802.11g og 802.11n, vil kunne klare dette.
802.11g vil kunne klare min. 54 mb og nogle op til 100mb
802.11n vil kunne klare op til 300 mb

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-01-12 13:59

Dansk Bredbånd syntes at være et godt tilbud i starten, men har dog vist sig, at haveen mangelfuld kundeservice. Flere at mine venner har igen frasagt sig Dansk Bredbånd.
En ting er at det skal være billigt, men man får da også kun det man har betalt for.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-01-12 14:13

Vi har en Tilgin router, på fibernet får vi over 30mbit.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-01-12 14:15

Tilgin routeren kører både trådløs og netværkskabel.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-01-12 14:42

Jeg har en fiber forbindelse 60/60mbit fra Bredbånd Nord, og den kører på en Tilgin trådløs router leveret fra dem. Har dog også prøvet min egen Trendnet N router og den kørte faktisk lidt bedre, men kun noget man kunne se via måle programmer, men jeg overhovedet ikke mærke forskel, så find dig en D-link DIR 655 eller lignende.
http://www.fcomputer.dk/netvaerk/traadloes/traadloese-routere/d-link/xtreme-n-gigabit-router-dir-655-4-port-traadloes-router.html

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-01-12 15:13

Jeg har en D-link router og den kører rigtig stærkt trådløst.

Men se testen her, her vinder D-link også.

http://elektronik.guide.dk/Computer/Apple/Godt%20k%C3%B8b/Hjemme/Tilbeh%C3%B8r/Den_bedste_router_er_k%C3%A5ret_2383405

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-01-12 15:14

Glemte at skrive at vi kører 20/20 og det klarer routeren uden problemer.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-01-12 15:17

granner1 er enig kan jeg se, for det er en stabil og god router.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 22-01-12 16:46

Tak for det fine input!
Jeg har fundet en test her http://www.pcworld.dk/art/204133/test-to-hurtige-traadloese-routere-til-under-700-kroner
Nogle der har erfaringer med de to?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 22-01-12 16:55

Disse routere med skjult antenne, vil ikke have sammen rækkevidde som f.eks. D-Link 655.
En udvendig lodret antenne, vil have et langt mere effektivt udstrålingsdiagram.
Men hvis du kun har kort afstand til den fjerneste trådløse enhed,burde det nok kunne bruges.
Hvis antennen er vandret i disse routere, så vil signalet være mere retningsbestemt.
Det er en naturlov, som alle med kendskb til radiobølgers udbreddelse, vil kunne nikke genkendende til. Vi mennesker har alle dage, forsøgt at bøje naturlovene; men det er yderst sjældent det er lykkedes!

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 22-01-12 17:55

Det giver meget god mening med antennerne. Den skal dog kun bruges i 3 værelses lejlighed, så burde det ikke kunne gå med en, hvor antennen er skjult?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-01-12 18:01

Det er smag og behag. Dem i dit link er "pæne" routere rent arkitektonisk, men der er det med de indbyggede antenner der tæller ned. Så hvis placering af router er i den ene ende af lejligheden og der er murstens vægge, kan det komme til at drille. Og der vil de routere med de udvendige antenner klart vinde i rækkevidde.
Men du går ikke galt i byen med nogen af dem.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-01-12 09:44

Severino har ganske ret.
En nævner noget om vægene, mursten ikke godt , beton endnu værre.
Hvor står routeren i forhold til døre og hvor er dine PCer pladseret.
Dette kan altså kun forsøget vise foretaget i lejligheden.
Hilsen Steen

Godkendelse af svar
Fra : metalfaust

Dato : 31-01-12 09:49

Tak for svaret severino.