/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Delvis nedlæggelse af skorsten
Fra : BjarkeM
Vist : 1153 gange
20 point
Dato : 21-01-12 09:32

Vores gamle villa fra 1890'erne har tre skorstene. Kun en af dem er i brug. Da vi ønsker at udnytte den indtil videre uudnyttede 2. sal (hanebåndsetage) til to nye rum/hemse, står en af de uudnyttede skorstene i vejen. Vi ønsker imidlertid ikke at ændre husets ydre, hvorfor vi ikke vil nedlægge hele skorstenen. Vi ønsker alene at fjerne skorsten på 2. sal, hvorfor den øverste del af skorstenen skal støtte på taget. På forskellige hjemmesider har jeg læst, at det kan lade sig gøre, men at det selvsagt kræver hjælp fra ingeniører og andre fagfolk. Mit spørgsmål er: Er der nogle, der har erfaringer med et sådan projekt ? Og hvilket prisleje kan sådan et projekt ligge i (under 30.000 kr.? Omkring 50.000 kr. eller mere?).

Mvh Bjarke

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-01-12 10:01

En tidligere arbejdskollega lavede sin skorstenspibe i finer, så den lignede. -Det krævede så ikke konstruktionsændringer udover fastgørelse til spærkonstruktion.