/ Forside/ Interesser / Helbred / Allergi / Spørgsmål
10  metteto 200
Råd søges
Fra : susss
Vist : 1034 gange
100 point
Dato : 20-01-12 11:55

Er der nogen som har gode erfaringer med at holde husstøvmider væk noget som virkelig hjælper ?? Har sølvlagnet og et betræk til at sætte om madrassen fra jepsenhealth, men sloges stadigvæk med husstøvemideallergi stoppet næse gør rent hver uge skifter sengetøj hver uge..er bare lidt træt af det efterhånden.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-01-12 12:30

Jeg tror ikke man kan komme husstøvmideallergi 100 % til livs. Jeg lider også af denne allergiform, støvsugning og det du har gjort er godt. Imidlertid har jeg erfaring for at hvis man kan nedsætte husets luftfugtighed hjælper det også, især i soverummet. Luftfugtigheden skal være under 55 % er min erfaring. Jeg mener støvmiderne bliver mindre aktive, når luftfugtigheden er lav.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 20-01-12 13:19

Ja vores luftfugtighed er meget lav den holder vi øje med..tak for dit svar...Men har du nogen form for specielle lagen betræk osv ?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 20-01-12 13:27

Jjeg har det samme problem.
Er ALLERGIKER med store bogstavet; synes det bliver værre og værre.

Kommer i seng, lægger mig ned, og ALT lukker, næsen, øjnene flyder og jeg hoster og hoster.

Og det er med:
Soveværelse med trægulv og ingen gardiner
Speciel madras
kun bomuldssengetøj, etc.

Det eneste der er at gøre, er at tage en pille og hoste og hoste. Efter en 10-minutter bliver det oftest bedre.

Ked af ikke at kunne hjælpe.

Tager du medicin?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-01-12 13:44

Det er ikke nok at støvsuge en gang om ugen, i skal gøre det MINDST to gange om ugen.

Det ser også ud som om i glemmer væggene, dem er der altså også støv på!!!

Når i støvsuger, er det heller ikke uvæsentligt hvordan i gør... støvsug en plet, og stil støvsugeren der, og så fremdeles... støvsugeren, hvivler støvet op, så der skal være støvfrit der hvor den står.

Grønne planter (uden blomster) er også godt for miljøet.

Velkommen i klubben

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-01-12 14:06

Jeg bruger robotstøvsuger. Den har den evne, at den ikke hvirvler støvet op. Og så kan man jo lade den støvsuge flere gange om ugen uden at røre en finger.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 20-01-12 14:07

Jeg vasker skam også vores vægge en gang om ugen..og har allergi tæt støvsuge pose i min støvsuger . Og ja jeg tager Flexonase hedder det vist altså næsespray på recept.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 20-01-12 14:37

Lige min erfaring som jeg med succes har gjort efter råd fra min hudlæge:

Det eneste der hjælper er at nedsætte luftfugtigheden, som også nævnt ovenfor.

den skal så ned helst omkring 40...

Det kommer den kun hvis man lufter ud i KORTE perioder, og tit, så den varme luft tager fugten med ud. Hvis man lufter ud længe eller har et vindue stående åben, bliver væggene kolde og tiltrækker fugt.

Blomster og planter afgiver fugt til omgivelserne, men giver da et godt miljø, blot ikke hvad fugt angår.

det er ikke støvet der gør det, det er i virkeligheden støvmidernes eskrementer man er overfølsom overfor. De lever meget af de hudceller vi alle fælder af i sengen. Jeg skifter sengetøj 2 gange ugentligt.

Dyner med dun er noget af det værste. Jeg bruger uld dyner, men ellers er der kunsstof dyner eller silkeduyner...fyldet er silke, men de sidstnævnte er vist meget dyre.

LIge mine erfaringer

good luck, for det er hæsligt ....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-01-12 14:56

Min ældste led meget af støvallergi fra han var 7 måneder.

Vi anskaffede en skumgummimadras til ham og det tog det værste. Så fik kan kunststofdyne og kunststofpude og det gjorde at han kunne sove normalt. Sengetøj blev vasket 3 gange om ugen og sengen støvsuget 2 gange om ugen. Men springmadras var udelukket og det var dundyner også. Og det er det vigtigste.

Vi støvsugede og vaskede gulv hver eneste dag i 16 år. Og han voksede fra sin allergi da han var 17.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-01-12 15:07

Forebyg husstøvmideallergi
Hvis du har fået konstateret allergi over for husstøvmider, er det særlig vigtigt at holde mængden af dem nede.

Husstøvmiderne lever i hjem, hvor luftfugtigheden er høj, og derfor er et tørt indeklima en vigtig del af forebyggelsen.

Det bedste er en relativ luftfugtighed på under 45 % i vintermånederne.

Husstøvmiderne trives dårligt i et tørt og lunt soveværelse, hvor luftfugtigheden er lav. Desuden ved vi, at miderne bliver slået ihjel ved temperaturer over 55 grader C. Derfor bør du begynde her, når du har allergi over for husstøvmider:

•Vask dyner og puder ved 60 grader C mindst 4 gange om året og tør dem i tørretumbler
•Vask sengelinned ved 60 grader mindst hver 14. dag
•Brug rullemadras og vask også den ved 60 grader mindst 4 gange om året
•Luft ud med gennemtræk 5-10 minutter tre gange dagligt og ved fugtgivende aktiviteter, fx badning og madlavning
•Varm op til minimum 20 grader C i alle rum. Hvis du ønsker at sove køligt, kan du vælge at varme soveværelset op om dagen, og lufte ud og skrue ned for varmen, før du går i seng
•Gør grundigt rent en gang om ugen. Husk at lufte ud under og efter rengøringen
Når du har fået stillet diagnosen, skal du sørge for at ordne det hele på én gang, så alle de allergifremkaldende stoffer bliver fjernet samtidig.

Hvis du sover i dobbeltseng eller køjeseng, bør du ordne begge sovepladser på én gang, og undgå at sove i nederste køje.

Du kan også
•anvende et madrasovertræk , som er tæt for husstøvmider
•købe sove- og krammedyr, der kan tåle vask ved 60 grader C og vask dem jævnligt, fx samtidig med dyner og puder
•sørge for, at madrassen kan slippe af med fugten. Det vil sige, at sengen bør have ben og madrassen ligge på lameller. Og aldrig direkte på gulvet
•undlade at rede din seng umiddelbart efter du har sovet, så den kommer af med fugten
•indrette soveværelset med rengøringsvenlige overflader, fx glatte gulve og god plads mellem møblerne. I børneværelser er det en god idé at vælge kasser med låg og skabe og skuffer i stedet for åbne reoler
Det er optimalt med glat gulv i sove- og børneværelse. Mindre vaskbare tæpper er ok.

Det er IKKE nok at
•fryse dynen
•lufte dynen
•tørretumble dynen
•lægge dynen i solen
•støvsuge madrassen
•rense dynen
•vaske ved temperaturer under 60 grader.

Ingen af delene fjerner i tilstrækkelig grad det, der giver symptomer på allergi.

Dyner og puder
Mange dyner og puder uden dun bliver kaldt allergivenlige, men en dundyne kan være lige så god som en syntetisk. Bare den kan vaskes ved 60 grader, så husstøvmiderne dør.

Silke, uld og latex
Astma-Allergi Danmarks Rådgivning bliver jævnligt spurgt om, der kan leve husstøvmider i dyner, puder eller madrasser af silke, uld eller latex.

Vi har ikke kendskab til dokumentation, der viser, at silke, uld eller latex adskiller sig fra fx dun/fjer eller andre materialer.

Det betyder, at du er nødt til at vaske ved 60 grader for at forebygge symptomer ved husstøvmideallergi. Vær opmærksom på, at silke og uld ofte ikke tåler vask ved så høj temperatur.

Stadig symptomer?
Hvis du stadig har symptomer, kan du i samråd med din læge overveje, om du måske kan have glæde af et ventilationsanlæg. Det vil formentlig nedbringe antallet af husstøvmider, fordi luftfugtigheden falder. I så fald bør det være et mekanisk ventilationsanlæg med genvinding af varmen.

http://dinhverdag.astma-allergi.dk/indeklima/husstoevmider

Accepteret svar
Fra : ebg_888

Modtaget 100 point
Dato : 20-01-12 15:18
Godkendelse af svar
Fra : susss

Dato : 20-01-12 15:54

Tak for svaret ebg_888.Har lige sidet og læst dette med at husstøvmider ikke bor i vores madrasser...blev meget overrasket og er nu i vildrede...lyder meget underligt at vi skulle have taget fejl i alle de år...men det skulle ikke undre mig at de har ret for intet hjælper jo fuldstændigt, og jeg har selv en følelse af at man bare kaster støvet rundt over det hele når man tænder for en støvsuger hvor der ikke er speciel filter i som jeg ikke lige husker hvad hedder...jeg gør rent til dagligt ude i byen og der bliver jeg også stoppet i næsen nogen gange efter at alt støvet er kommet rundt alle steder. Jeg har netop sendt dette vidre til allergi forbundet hvor jeg er medlem for at høre hvad de siger til den side du har sendt herind....også til en af dem som sælger de betræk....

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 20-01-12 19:24

Selv tak, susss.

Ja, det er overraskende læsning, og synd for alle dem, der har brugt formuer på specielt sengeudstyr.

Hvad angår stoppet næse efter rengøring - har du tænkt på, om du lider af ikke-allergisk rhinitis (snue, der ikke er forårsaget af allergener) - som udløses af kulde, damp, fysisk anstrengelse, stærke dufte (fx tobaksrøg) o.l.

Man lider vist af øget følsomhed i luftvejene, og kan blive stoppet, få snue, rindende øjne evt. hoste ved de nævnte faktorer.

Har det selv, det er irriterende, men til at leve med.
Nogen kalder det anstrengelses-allergi - så må man vel lade være med at anstrenge sig for meget.

For en del år siden var jeg meget generet af allergisymptomer - næse/øjne.

Blev priktestet positiv for diverse ting, tog piller i pollensæsonen, næsespray det meste af året, og ekstra fokus på sengetøjet.

Alt det har jeg droppet nu, kun almindelig hygiejne og rengøring, og jeg har ikke fået det værre, nærmere tværtimod.

Måske får nogen det blot bedre med deres allergi med årene? - eller også nytter det bare ikke altid at gå så meget op i det.

http://www.patientvejledningen.dk/vejledning/lungesygdomme/astmahosvoksne/

Kommentar
Fra : susss

Dato : 21-01-12 06:56

Hej igen
Nej jeg lider nemlig ikke af hoste heldigvis da..men hvis nogen kommer forbi mig med masser af perfume kan jeg mærke irritation hele vejen ned i luftvejen det samme med cigaretter røg stærke lugte i det hele taget så hiver man efter vejret hvis ikke det går lige til hovedet..så perfume røg er ikke lige mig desværre med perfume..det andet kan være lige meget har aldrig selv røget. Men de har svaret mig dem der sælger lagnet de siger stadigvæk at hvis jeg har tydelige symtomer i min seng og når jeg vågner hjælper det med et lagen og dynebetræk fra dem af..det samme siger allergi forbundet hvis du læser det sidste der bliver skrevet af sundhedsstyrelsen og allergi forbundet under det du sendte til mig om husstøvmider der ikke bor i madrassen..Jeg er også meget i tvivl om man også skal have speciel lagner på madrassen ved siden af når man nu ligger i en dobbelt seng. Men i den aktikel du sendte står der jo at husstøvmiderne er meget tunge og at de ikke bare blæser af sted..underligt egentligt..når de er så små. Hilsen Susss

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 22-01-12 21:46

Lige en lille bemærkning efter møde hos min næse hals ørelæge er jeg efter hans oplysninger begyndt at skylle min næse igennem med et næsehorn med lunkent saltvand morgen og aften derefter en næsespray, tror det er løgn men er helt fri for stoppet næse og overdreven slimproduktion to dage efter, er simpelthen overrasket over næsehornets virkning, lad blot vær med at se hvad der kommer ud af næsen første gang (ulækkert materie) jeg har været plaget af stoppet næse i over et år.

mvh
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 22-01-12 21:52

Et næsehorn koster på apoteket 100.- Kroner derudover skal der bruges almindeligt fint salt målebæger er med hornet.

god fornøjelse og bedring

per